11.08.2018

Via Baltica po litewskiej stronie. Na odcinku Mariampol - Kowno cztery pasy ruchu i 130 km/h

Minister Łączności Litwy Rokas Masiulis w piątek, 10 sierpnia wizytował budowę dwóch odcinków drogi Via Baltica na trasie Kowno – Mariampol, o łącznej długości 24 km.

- Tej jesieni Via Baltica między Kownem a Mariampolem będzie miała cztery pasy ruchu – zapowiedział litewski minister. - Ruch jest tu bardzo intensywny, i w około jednej trzeciej składa się z samochodów ciężarowych. Po zakończeniu modernizacji, sytuacja zmieni się całkowicie. Pojazdy będą mogły jeździć 130 km na godzinę, a według specjalistów, wypadkowość spadnie aż o 70 procent - mówił minister R. Masiulis.

Prace przy budowie dodatkowych pasów ruchu odbywają się obecnie na dwóch częściach trasy Via Baltica: odcinki dróg między Kownem i Mariampolem oraz przy obwodnicy Poniewieża. Łącznie 46 km dróg zostanie zmodernizowanych, a prace mają zostać zakończone do końca tego roku.

Między Kownem a Mariampolem prace przebiegają na drodze A5 Kowno - Mariampol - Suwałki od 23.40 do 35.40 kilometra, licząc od Kowna i od 45.15 do 56.83. To są ostatnie nieposzerzone odcinki drogi na tej trasie. Do końca roku cała ta część drogi będzie już spełniać wymagania dla autostrad.

- Dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest ważne nie tylko poszerzenie autostrady - mówił Vitalijus Andrejevas, pełniący obowiązki dyrektora Zarządu Dróg przy Ministerstwie Łączności Republiki Litewskiej. - Między Kownem i Mariampolem nie będzie już węzłów jednopoziomowych, zbudowanych zostanie 10 wiaduktów, 3 o różnych poziomach skrzyżowania. Trwa budowa dróg łączących dla ruchu lokalnego. Przed kolizjami ze zwierzętami leśnymi strzec będą bariery i podziemne przejścia dla zwierząt.

Obwodnica Poniewieża o łącznej długości około 22 km, będąca częścią via Baltiki, jest obecnie rozbudowywana z 2 do 3 pasów ruchu, a pierwsze 3 kilometry do 4 pasów. Na drodze budowane są także mosty i wiadukty, przewidziano dwa ronda bezpieczeństwa. Połowa obwodnicy jest już niemal zmodernizowana, a zakończenie prac planowane jest na koniec bieżącego roku.

Łączna wartość prac prowadzonych obecnie przy Via Baltice wynosi 133,3 mln euro, w tym 79,4 mln euro pochodzi z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Autostradą z Mariampola do przejścia w Budzisku za 4 lata

Jak podaje w komunikacie ministerstwo łączności Litwy, modernizacja Via Baltiki z Mariampola do litewsko- polskiej granicy państwowej (A5 od 56.83 do 97.06 km) też posuwa się do przodu. Już przeprowadzono strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko i przygotowano specjalny plan, który zakłada cztery pasy ruchu. Trwa wykup gruntów od prywatnych właścicieli. Procedura wykupywania ziemi od właścicieli może dotyczyć nawet 700 działek o łącznej powierzchni ok. 300 hektarów. Inwestycja obejmie zaś 2 tys. 880 hektarów.

Minister poinformował, że w 2020 roku rozpoczną się prace konstrukcyjne i budowlane tego odcinka o długości ponad 40 km, a w 2022 r. droga uzyska cztery pasy ruchu i spełni wymagania autostrady.

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Łączności Republiki Litewskiej

Na fot: Wizytacja budowy Via Balticy przez ministra łączności RL

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.28.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

elewacje

Dodaj nowe ogoszenie