13.04.2018

Krócej z Ełku do Szczytna. Wariant odcinka Rail Baltica Ełk – Trakiszki pod koniec roku

Za dwa lata podróże koleją między Ełkiem a Szczytnem będą krótsze o ponad godzinę. Inwestycja rusza dzięki środkom z Programu Polska Wschodnia. W czwartek w Olsztynie, została podpisana umowa przyznająca PKP PLK S.A. 212,7 mln zł dotacji.

Inwestycja o całkowitej wartości 379,5 mln zł, z czego 212,7 mln zł stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nada nową jakość przewozom kolejowym pomiędzy Szczytnem a Ełkiem. Stanowić będzie uzupełnienie już zrealizowanej trasy z Olsztyna do Szczytna, dzięki czemu znaczne poprawi się dostępność transportowa południowo-wschodniej części województwa warmińsko-mazurskiego. Nie bez znaczenia jest także połączenie tych terenów z lotniskiem w Szymanach.

Głównym efektem prac będzie zwiększona prędkość przejazdu pociągów, przy zachowaniu norm bezpieczeństwa ruchu. Poprawa paramentów technicznych linii pozwoli na przewozy z maksymalną prędkością do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 80 km/h dla pociągów towarowych. To przełoży się na skrócenie czasu przejazdu ze Szczytna do Ełku o odpowiednio 80 i 90 minut.

W regionie poprawi się komfort obsługi pasażerów na 4 stacjach: Szczytno, Drygały, Spychowo, Pisz oraz 14 przystankach. Lepsze będzie wyposażenie peronów. Zamontowane będą wiaty, nowe oświetlenie oraz czytelna informacja pasażerska i wyraźne oznakowanie. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Powstanie też nowoczesny, komfortowy dworzec w Szczytnie wraz z parkingiem,

Szybka kolej wkracza na Warmię i Mazury

- Remonty trwają już na kilku innych liniach, które mają zmienić obraz wschodniej części regionu – podkreślał Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, dodając, że trasę Korsze-Ełk pokonamy z prędkością 160 km/h, zaś odcinek Białystok-Ełk – 200 km/h. Szybka kolej wkroczy na Warmię i Mazury – komentuje prezes Marchel.

W październiku 2017 roku została podpisana umowa na opracowanie projektu zelektryfikowanej linii Korsze- Ełk.

- Założenie jest takie, że w roku 2019 ogłosimy przetarg na roboty budowlane. Równolegle będziemy realizować modernizację linii Szczytno-Ełk. Chodzi o możliwość wyznaczenia tras objazdowych. Jedną z najważniejszych inwestycji dla PLK na Warmii i Mazurach jest też modernizacja trasy Działdowo-Olsztyn. Umowę z wykonawcą podpisano w grudniu 2017 roku. Przebudowanie prawie 83 kilometrowego skróci o kwadrans podróż z Olsztyna do Warszawy – informował prezes PKP PLK.

Na odcinku Olsztyn – Szczytno linia została już zrewitalizowana w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013.

Nowe możliwości dla regionu

Poprawa dostępności transportowej terenów zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowej da nowe możliwości rozwoju lokalnym przedsiębiorcom a także zwiększy szanse na nowych inwestorów.

-  Poprawę parametrów technicznych linii kolejowej nr 219 odczuje także biznes. Nasza inwestycja usprawni dojazdy do pracy, a zwiększenie prędkości przewozowej pociągów towarowych ułatwi spedycję wytwarzanych wzdłuż linii produktów. Zachęcam lokalnych przedsiębiorców i potencjalnych inwestorów, aby już dziś uwzględnili ten fakt planując swoje działania po 2020 r. Bardziej komfortowe warunki podróży oraz krótszy czas przejazdu będą zachętą do rezygnowania z samochodu na rzecz transportu kolejowego. Pozytywne efekty odczują wszyscy – to niższe koszty utrzymania dróg, i mniejsza presja na środowisko – mniej wyemitowanych zanieczyszczeń i hałasu - powiedział minister Adam Hamryszczak.

Wschodnia Magistrala Kolejowa

Odcinek linii kolejowej 219 Szczytno - Ełk jest częścią Wschodniej Magistrali Kolejowej – projektu powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Magistralę tworzy ciąg linii kolejowych: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce. Inwestycja finansowana jest z kilku źródeł. Są to: instrument „Łącząc Europę” (CEF), środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko (4 projekty, Regionalne Programy Operacyjne (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów przekroczy 6,5 mld zł.

 

Ponad 2 mld zł na PKP w Polsce Wschodniej

Łącznie z podpisywaną w czwartek umową Program Polska Wschodnia wsparł inwestycje kolejowe o łącznej wartości 2,327 mld zł (w tym 1,503 mld zł EFRR). Kwota ta oznacza blisko 540 km nowoczesnych torów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, która zagwarantuje bezpieczne, komfortowe i szybkie przewozy.

Do realizacji projektów zostali już wybrani prawie wszyscy wykonawcy i trwa rzeczowa realizacja inwestycji. Oddano do użytkowania pierwsze zrealizowane odcinki, np. na stacji Stalowa Wola Rozwadów. Większość prac powinna zakończyć się najpóźniej w 2021 r.

Umowa na studium wykonalności Ełk Trakiszki

Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 29 grudnia 2017 roku umowę na opracowanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk - Olecko - Suwałki - Trakiszki. Połączenie jest ostatnim fragmentem polskiej części międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica. Dokument określi zakres inwestycji i szczegółowe rozwiązania przebudowy odcinka międzynarodowego korytarza Rail Baltica.

Prace budowlane na linii Ełk – Trakiszki mają zostać zrealizowane między 2022 a 2025 rokiem- informują PKP PLK.

Do przetargu zgłosiło się sześciu oferentów. Wybrano ofertę firmy TPF Sp. z o.o za około 2,6 mln złotych pochodzących ze środków własnych. Przypomnijmy, że wcześniej PLK podpisały także umowę na opracowanie dokumentacji projektowej modernizacji odcinka od Białegostoku do Ełku.

Opracowanie studium wykonalności pozwoli na określenie i wybranie najlepszego wariantu modernizacji. Decyzja o realizacji przyjętego wariantu będzie w IV kwartale 2018 roku. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km na godzinę. Projekt modernizacji ma zostać opracowany w wariantach. "W zależności od wybranego wariantu pociągi będą mogły jechać 160, 200 czy nawet 250 km na godzinę" – powiedział wówczas prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel. Dodał, że w zależności od wybranego wariantu koszt budowy wyniesie od 1,7 do 3 mld zł.

 

WYG

Źródła i mapa: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju; PKP PLK

udostępnij na fabebook
14.04.2018, 22:47:36

Kermit the Frog

Biedackie 160 km/h. Trzeci świat a nie międzynarodowa trasa.

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
19.04.2024

MAGAZYNIER

Dodaj nowe ogoszenie