03.12.2018

Droga Augustów – Sztabin do rozbudowy. Najpierw koncepcja z wariantem 2 plus 1

Do 21 grudnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Odział w Białymstoku czeka na oferty na opracowanie Koncepcji Programowej w ramach zadań pod nazwą Budowa drogi krajowej Nr 8 na odcinku Suchowola – Sztabin – Augustów.

Przedmiotem zamówienia jest Opracowanie Koncepcji Programowej (z podziałem na dwie części) w ramach zadań pod nazwą:

Część I – „Budowa drogi krajowej Nr 8 na odcinku Suchowola – Sztabin z obwodnicą Sztabina o długości ok. 13,01 km, z podziałem na pododcinki: koniec obw. Suchowoli – początek obw. Sztabina oraz obwodnica Sztabina”

Część II - „Budowa drogi krajowej Nr 8 na odcinku Sztabin – węzeł Augustów z obwodnicą Białobrzeg o długości ok. 18,06 km, z podziałem na pododcinki: koniec obw. Sztabina – początek obw. Białobrzeg oraz obwodnica Białobrzeg – węzeł Augustów”

Podczas oceny złożonych ofert, będzie brane pod uwagę takie aspekty jak: cena (60%) oraz doświadczenie personelu wykonawcy wyznaczonego do realizacji przedmiotu zamówienia (40%). Według zamówienia, zadanie przez firmę, która wygra przetarg, ma zostać zrealizowane w ciągu 12 miesięcy.

Opracowanie koncepcji programowej dla tej inwestycji to jeden z pierwszych kroków w stronę faktycznej budowy trasy. Przedsięwzięcie będzie niezwykle ważne dla mieszkańców miejscowości położonych na północ od stolicy województwa podlaskiego, w tym dla Suwałk i Augustowa.

Wcześniej, bo w maju 2018 roku, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał postanowienie uzgadniające warunki realizacji przedsięwzięcia pn.: Rozbudowa drogi krajowej nr 8 na odcinku od obwodnicy Sztabina do obwodnicy Augustowa, wraz z budową obwodnicy Białobrzeg.

Planowana inwestycja przewiduje rozbudowę drogi krajowej nr 8 na odcinku od obwodnicy Sztabina do obwodnicy Augustowa wraz z budową obwodnicy miejscowości Białobrzegi w km ok. 31+100 – 49+470. Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na długości ok. 10,394 km na terenie gminy Augustów, odcinku o długości ok. 2,072 km na terenie miasta Augustów oraz na odcinku o długości ok. 5,756 km na terenie gminy Sztabin.

Inwestycja obejmuje również: budowę dróg dojazdowych, obiektów mostowych, systemu odwodnienia drogi, urządzeń ochrony środowiska (przejść dla zwierząt, wygrodzeń, pasów zieleni, ekranów itp.) oraz innych urządzeń infrastruktury technicznej drogi. Planowana trasa częściowo prowadzona jest po nowym śladzie, częściowo łączy się z korytarzem istniejącej drogi krajowej nr 8.

Planowana inwestycja przebiega przez tereny o typowym zagospodarowaniu rolniczym (pola uprawne, ugory i łąki), występują również nieużytki, w tym liczne tereny o charakterze podmokłym, oraz kompleksy leśne (Lasy Sztabińskie oraz dwa fragmenty Puszczy Augustowskiej). Główne miejscowości położone w rejonie trasy to: Cisów, Kolnica, Białobrzegi i Augustów.

Drogowcy tym roku uzyskali także decyzje środowiskowe na dwa odcinki: Korycin-Suchowola i Suchowala-Sztabin.

2+1, czy 2+2?

Na razie w planach drogowców jest budowa drogi w przekroju 2+1 (z dodatkowym pasem do wyprzedzania), co tworzy jakąś szansę na lepsze połączenie naszego regionu z Białymstokiem.

Równolegle trwają wstępne analizy co do możliwości przebudowy drogi krajowej nr 8 (Korycin – Augustów) do drogi o przekroju 2 x 2, czyli dwóch jezdni, ale nie w kategorii drogi ekspresowej tylko klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego). 

Na początku czerwca br. premier Morawiecki, będąc z Białymstoku, a potem w październiku br. w Augustowie, poinformował, że trwają analizy dotyczące rozbudowy tego odcinka o dwa pasy w jedną stronę plus jeden w drugą lub dwa pasy plus dwa pasy. Premier, będąc10.10. br., w Augustowie, podkreślał, że w tym miejscu niezbędna jest jednak droga ekspresowa, która skomunikowałaby Augustów z resztą Polski.

Natomiast w 2020 roku miałyby być ogłoszone przetargi na przebudowę w systemie "Projektuj-buduj". Inwestycja miałaby zostać zakończona do 2025 roku.

Na razie szybciej z Białegostoku do Warszawy

Na razie szybko można dojechać z Białegostoku do Warszawy, bo 19 października oddano do użytku ostatni, 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 od Wyszkowa do węzła Poręba. Można już ekspresowo jeździć z Białegostoku udo Warszawy, choć do końca listopada br. obowiązywało jeszcze ograniczenie prędkości do 100 km na godzinę, bo wykonawca kończył roboty na drogach dojazdowych.

Udostępnienie kierowcom ostatniego, 13-kilometrowego odcinka od Wyszkowa do węzła Poręba, domyka całą wybudowaną drogę ekspresową pomiędzy stolicą Polski, a stolicą województwa podlaskiego. To zaś pozwala połączyć Białystok z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie.

Przez ostatnie 3 lata oddano do użytkowania przeszło 98 km nowo wybudowanych odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Białymstokiem, o wartości robót realizowanych na tych kontraktach przekraczającej 3 miliardy złotych. Razem z wcześniej wybudowanymi fragmentami S8 daje to prawie 180 km bezpiecznego połączenia drogowego pomiędzy oboma miastami - dwie jezdnie, pasy rozdzielające, awaryjne, ogrodzenie zapobiegające wtargnięciu zwierząt, itp.

 

WYG

Źródło i fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.19.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
18.04.2024

KUCHARZ / KUCHARKA

Dodaj nowe ogoszenie