01.12.2019

Marszałkowie województw z całej Polski w Rynie na Mazurach

Turystyka, pomoc społeczna, cyberbezpieczeństwo, a także fundusze unijne - to najważniejsze tematy konwentu marszałków, jaki został przeprowadzony w Rynie, w województwie warmińsko - mazurskim.

IdeÄ… wydarzenia jest wspieranie polityki rozwojowej i spoÅ‚ecznej w regionach. W jego skÅ‚ad wchodzÄ… marszaÅ‚kowie wszystkich województw, a posiedzenia odbywajÄ… siÄ™ na terenie województwa, którego marszaÅ‚ek aktualnie przewodniczy konwentowi. II póÅ‚rocze 2019 roku należaÅ‚o do Warmii i Mazur.

OdciÄ™ci od sÄ…siadów

Sprawy dyplomacji ekonomicznej i możliwoÅ›ci wspóÅ‚pracy z samorzÄ…dami regionalnymi przedstawiaÅ‚ Zenon Kosiniak-Kamysz, ambasador z MSZ.

- Globalizacja wymusza wspóÅ‚pracÄ™, dyplomacja to wspóÅ‚czeÅ›nie nie tylko wielka polityka miÄ™dzy paÅ„stwami – mówiÅ‚ ambasador Kosiniak-Kamysz. - W Polsce zrozumiaÅ‚y to już nie tylko województwa przygraniczne. SamorzÄ…dy regionalne wzięły odpowiedzialność za swój rozwój także w oparciu o kontakty miÄ™dzynarodowe. Te kontakty odbywajÄ… siÄ™ dzisiaj na wielu pÅ‚aszczyznach - gospodarczej, naukowej, kulturalnej, sportowej, wreszcie promocyjnej. MSZ zachÄ™ca do takich kontaktów i ich rozwoju. Budujmy wspólnie pozytywny wizerunek polskiej gospodarki i naszego kraju jako stabilnego partnera na globalnym rynku. Wspierajmy lokalnÄ… przedsiÄ™biorczość z wykorzystaniem kontaktów miÄ™dzynarodowych. I na oficjalnych przyjÄ™ciach zagranicznych nie wstydźmy siÄ™ wystÄ™pować w strojach ludowych – mówiÅ‚ Ambasador.

WÅ›ród partnerów zagranicznych Warmii i Mazur jest obwód kaliningradzki. Na zablokowanie kontaktów na tym kierunku wskazaÅ‚ marszaÅ‚ek województwa warmiÅ„sko - mazurskiego Gustaw Marek Brzezin.: - Sytuacja geopolityczna ma wymierne znaczenie dla naszego regionu. Nas odciÄ™to od MaÅ‚ego Ruchu Granicznego, co spowodowaÅ‚o, że caÅ‚y pas przygraniczny zamarÅ‚. To duża zmiana w naszej strategii gospodarczej i nie widzimy nadziei na szybkÄ… poprawÄ™ sytuacji – mówiÅ‚ marszaÅ‚ek Brzezin.

Teleopieka

Kolejny blok tematyczny był poświęcony usługom opiekuńczym i teleopiece.

- SpoÅ‚eczeÅ„stwa siÄ™ starzejÄ…, szacuje siÄ™, że do 2050 roku nawet 30 proc. populacji przekroczy wiek poprodukcyjny – mówiÅ‚a WiesÅ‚awa Przybysz, dyrektor Regionalnego OÅ›rodka Polityki SpoÅ‚ecznej. – Demografia wymusza na nas nowe rozwiÄ…zania, które pozwolÄ… osobom starszym na przedÅ‚użenie samodzielnego funkcjonowania w swoim otoczeniu. Wspólnie z samorzÄ…dami lokalnymi realizujemy na Warmii i Mazurach program teleopieki, czyli zdalnej pieczy nad osobami starszymi czy samotnymi. Już teraz blisko tysiÄ…c osób jest objÄ™tych takÄ… pomocÄ…. ZgÅ‚aszajÄ… siÄ™ kolejne samorzÄ…dy, liczymy zatem, że uda siÄ™ pomóc kolejnym seniorom. ZachÄ™camy inne regiony do skorzystania z naszych dobrych praktyk i doÅ›wiadczeÅ„. Starsi zyskujÄ… szybkÄ… możliwość kontaktu w sytuacjach awaryjnych, mÅ‚odsi zaÅ› pewność, że senior jest pod opiekÄ….

- Rynek urzÄ…dzeÅ„ jest bardzo bogaty, ale system teleopieki musi być dostosowany do rzeczywistych potrzeb użytkownika i musi być dla niego bezpieczny – podkreÅ›laÅ‚ StanisÅ‚aw Malinowski, prezes Fundacji SolidarnoÅ›ci MiÄ™dzypokoleniowej i Samopomocy SÄ…siedzkiej. – Starsi ludzie bywajÄ… nieufni, ale jeÅ›li senior przekona siÄ™, że warto z takiej opieki skorzystać, bÄ™dzie najlepszym ambasadorem tych rozwiÄ…zaÅ„ w swoim Å›rodowisku. Warto korzystać z dobrych praktyk, a takie na Warmii i Mazurach udaÅ‚o siÄ™ wypracować.

Marnowanie żywności

WystÄ…pienie prezesa Federacji Polskich Banków Å»ywnoÅ›ci poÅ›wiÄ™cone byÅ‚o problematyce przeciwdziaÅ‚ania marnowaniu żywnoÅ›ci.

- ProszÄ™ sobie to uzmysÅ‚owić: statystki pokazujÄ…, że 1,9 mln osób w Polsce żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa, a jednoczeÅ›nie marnujemy kilka milionów ton żywnoÅ›ci –mówiÅ‚ Marek Borowski. - My rozwiÄ…zujemy ten paradoks. Misja banków żywnoÅ›ci to przeciwdziaÅ‚anie jej marnotrawieniu, a potem oczywiÅ›cie przekazywanie jej potrzebujÄ…cym. Rocznie udaje nam siÄ™ przekazać 80 ton jedzenia. WywalczyliÅ›my zwolnienie z obciążeÅ„ podatkowych w przypadku przekazywania żywnoÅ›ci organizacjom pożytku publicznego. WspóÅ‚pracujemy z Regionalnym OÅ›rodkiem Polityki SpoÅ‚ecznej, z samorzÄ…dami lokalnymi, prowadzimy akcje i kampanie edukacyjne. Ogromnie siÄ™ cieszÄ™, że wreszcie tym roku zaczęła obowiÄ…zywać ustawa o przeciwdziaÅ‚aniu marnowaniu żywnoÅ›ci. LiczÄ™, że pozwoli ona rozwinąć wspóÅ‚pracÄ™ z samorzÄ…dami różnych szczebli, instytucjami, organizacjami spoÅ‚ecznymi, podmiotami ekonomii spoÅ‚ecznej. Apelujemy, aby samorzÄ…dy znalazÅ‚y na to Å›rodki w przyszÅ‚ych programach operacyjnych. Niemarnowanie żywnoÅ›ci to przecież jeden z priorytetów Unii Europejskiej.

Stanowiska Konwentu w sprawie sieci krajowych tras rowerowych

Konwent przyjÄ…Å‚ kilka stanowisk. Jedno z nich dotyczy utworzenia centralnego funduszu finansowania, tworzenia i utrzymania sieci krajowych tras rowerowych.

Na przestrzeni ostatnich lat na terenie Polski zrealizowano lub realizuje siÄ™ wiele projektów umożliwiajÄ…cych stworzenie dÅ‚ugodystansowych tras rowerowych, jak np. Green Velo, Velo MaÅ‚opolska, Blue Velo, Zachodniopomorskie Trasy Rowerowe, Pomorskie Trasy Rowerowe. Efekty realizacji tych przedsiÄ™wzięć dowiodÅ‚y sÅ‚usznoÅ›ci zrealizowanych inwestycji, przyczyniajÄ…c siÄ™ do znacznego wzrostu rowerowego ruchu turystycznego oraz znaczÄ…cej poprawy bezpieczeÅ„stwa rowerzystów w codziennym ruchu lokalnym. Wzrost natężenia ruchu rowerowego oraz intensywny rozwój innych urzÄ…dzeÅ„ transportu osobistego (UTO) jednoznacznie wskazuje na rosnÄ…ce zapotrzebowanie na rozbudowÄ™ wydzielonej infrastruktury wysokiej jakoÅ›ci, zapewniajÄ…cej bezpieczeÅ„stwo jej użytkowników – zauważajÄ… MarszaÅ‚kowie i wskazujÄ…, że - biorÄ…c pod uwagÄ™ prace trwajÄ…ce nad BiaÅ‚Ä… KsiÄ™gÄ… regulacji systemu promocji turystycznej w Polsce oraz w zwiÄ…zku z potrzebÄ… intensywnego tworzenia tras rowerowych na terenie Polski podyktowane szerokim oczekiwaniem spoÅ‚ecznym dotyczÄ…cym podnoszenia jakoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa infrastruktury dróg dla rowerów - zachodzi konieczność zapewnienia stabilnego i jednolitego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej systemu finansowania tworzenia i utrzymania infrastruktury rowerowej wysokiej jakoÅ›ci na poziomie kraju.

Konwent MarszaÅ‚ków Województw RP wnosi o utworzenie na szczeblu centralnym jednolitego dla wszystkich SamorzÄ…dów Wojewódzkich na terenie Rzeczypospolitej Polskiej staÅ‚ego funduszu, przeznaczonego na tworzeni i utrzymanie krajowej sieci tras rowerowych opartych na infrastrukturze rowerowej wysokiej jakoÅ›ci - napisali MarszaÅ‚kowie w Stanowisku.

Zabezpieczenie odpowiednich Å›rodków jest konieczne, aby uniknąć powstania infrastruktury rowerowej niskiej jakoÅ›ci, mogÄ…cej pogarszać warunki ruchu i zwiÄ™kszać ryzyko wypadków.

Obecnie w Polsce nie funkcjonuje jednorodny system finansowania tworzenia i utrzymania tras rowerowych. Skutkuje to czÄ™sto powstawaniem odcinków tras niebÄ™dÄ…cych spójnÄ… sieciÄ… i niespeÅ‚niajÄ…cych standardów jakoÅ›ci tras dÅ‚ugodystansowych. Wynika to z poszukiwania „przy okazji” Å›rodków na budowÄ™ tras rowerowych, np. przy budowie nowych odcinków drogowych lub rewitalizacji okreÅ›lonych obszarów, prowadzonej w ramach ochrony dziedzictwa kulturowego.

Wzorem do naÅ›ladowania sÄ… rozwiÄ…zania zastosowane w paÅ„stwach Europy Zachodniej i Czechach, które pozwalajÄ… z jednej strony na speÅ‚nienie oczekiwaÅ„ mieszkaÅ„ców a z drugiej strony sÄ… motorem napÄ™dowym do rozwoju turystyki aktywnej, rowerowej. Powyższe przekÅ‚ada siÄ™ na korzyÅ›ci budżetowe i jest zgodne z przyjÄ™tymi kierunkami w Polityki ekologicznej paÅ„stwa 2030.

W przyszÅ‚ym okresie programowania - wskazujÄ… MarszaÅ‚kowie - UE należy spodziewać siÄ™ zdecydowanie mniejszych Å›rodków niż obecnie, a w kontekÅ›cie stale rosnÄ…cych cen w obszarze budownictwa, zdecydowanie ograniczy to możliwoÅ›ci sfinansowania budowy infrastruktury w skali krajowej ze Å›rodków innych niż wÅ‚asne poszczególnych województw, a w konsekwencji ograniczy to lub nawet uniemożliwi dalszy rozwój dÅ‚ugodystansowych tras rowerowych.

Z uwagi na powyższe, w celu dalszego rozwoju dÅ‚ugodystansowych tras dla rowerów na terenie Polski, konieczne jest stworzenie instrumentu wsparcia finansowego (funduszu), stymulujÄ…cego staÅ‚y rozwój infrastruktury rowerowej na terenie caÅ‚ego kraju.

Mając na uwadze potrzebę wsparcia przemysłu związanego z turystyką i innymi usługami czasu wolnego, a także na wsparcie tworzenia infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo niechronionym uczestnikom ruchu, zasadne jest stworzenie centralnego instrumentu finansowego, jakim byłby stabilny fundusz finansujący tworzenie (budowę, rozbudowę, modernizację) i utrzymanie wysokiej jakości infrastruktury rowerowej systemu krajowych tras rowerowych.

Aby zagwarantować celowość i efektywność wydatkowania Å›rodków, zasadnym jest, aby beneficjentami funduszu mogÅ‚y być wyÅ‚Ä…cznie SamorzÄ…dy Województw oraz podmioty dziaÅ‚ajÄ…ce z nimi w porozumieniu. Jedynie realizacja inwestycji na poziomie regionalnym gwarantuje bowiem wydatkowanie Å›rodków na inwestycje faktycznie sÅ‚użące utworzeniu spójnej sieci krajowych tras rowerowych opartych na infrastrukturze wysokiej jakoÅ›ci. Należy mieć także na uwadze, że Å›rodki z planowanego funduszu centralnego nie mogÄ… być przeznaczone na szlaki rowerowe, pozbawione bezpiecznej infrastruktury, niepeÅ‚niÄ…ce funkcji komunikacyjnej i niesÅ‚użące tworzeniu krajowej sieci dróg dla rowerów – gÅ‚osi Stanowisko Konwentu MarszaÅ‚ków.

Nowy znak drogowy do stanicy

W kolejnym stanowisku Konwent MarszaÅ‚ków wnioskuje o ustanowienie nowego znaku drogowego, który prowadziÅ‚by do stanicy lub przystani kajakowej. NiezbÄ™dny on jest w zwiÄ…zku z rosnÄ…cym znaczeniem turystyki kajakowej w Polsce oraz rozbudowÄ… specjalistycznej infrastruktury kajakowej.

W opinii użytkowników korzystajÄ…cych ze szlaków wodnych, stwierdzono, iż obecne znaki z grupy E-7 majÄ…c na celu kierowanie do obiektów o charakterze kajakowym, w rzeczywistoÅ›ci wprowadzajÄ… użytkowników w bÅ‚Ä…d sugerujÄ…c, iż sÄ… to obiekty o przeznaczeniu innym niż w rzeczywistoÅ›ci tj. przystaÅ„ dla jachtów, promów, itp. - gÅ‚osi Stanowisko.

 

ŹródÅ‚o i fot: WarmiÅ„sko Mazurski UrzÄ…d Wojewódzki

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.28.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

mieszkanie

28.03.2024

elewacje

Dodaj nowe og³oszenie