26.10.2017

Program Transgraniczny Polska - Rosja. Sejmik warmińsko-mazurski apeluje do rządu RP

Brak decyzji rządu o zatwierdzeniu program współpracy transgranicznej z obwodem kaliningradzkim grozi rozwiązaniem programu i utratą szansy wsparcia terenów przygranicznych kwotą 62 milionów euro - ostrzega sejmik województwa warmińsko- mazurskiego.

Sejmik przyjął stanowisko, w którym wyraża zaniepokojenie przedłużającym się procesem zatwierdzania przez polski rząd programu współpracy transgranicznej Polska - Rosja ( obwód kaliningradzki) na lata 2014 - 2020.

Głównym celem programu jest wspieranie transgranicznej współpracy w sferze społecznej, środowiskowej, gospodarczej i instytucjonalnej. Program jest współfinansowany przez Unię Europejską oraz z budżetu Federacji Rosyjskiej na terytorium Federacji Rosyjskiej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (EIS) oraz w ramach Umowy o finansowaniu i realizacji Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Rosja 2014 -2020.

Program adresowany jest do pogranicza polsko-rosyjskiego, położonego w większości na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, ale też obejmującego m.in. Suwalszczyznę.

Program Polska-Rosja ma wspierać podregiony: gdański, trójmiejski, starogardzki, elbląski, olsztyński, ełcki i suwalski oraz obwód kaliningradzki po stronie rosyjskiej. Projekty miały być realizowane na terenie, gdzie żyje około 5,5 miliona ludzi.

Sejmik zauważa, że Program Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 został zaakceptowany przez międzynarodowy Wspólny Komitet Programujący a następnie 8 grudnia 2016 r. przez Komisję Europejską. Tym bardziej dziwi obecna sytuacja. Do zawarcia umowy finansowej, która warunkuje uruchomienie pieniędzy Programu na realizację projektów niezbędne jest jego zatwierdzenie przez polski Rząd. Powinno to nastąpić w świetle regulacji unijnych do końca 2017 r. Brak decyzji w tym zakresie grozi rozwiązaniem Programu i utratą szansy wsparcia naszych terenów przygranicznych w postaci 62 milionów euro.

Województwo warmińsko-mazurskie jest gotowe do wdrażania Programu. Przyszli beneficjenci przygotowali projekty ponosząc znaczące koszty na dokumentację. W marcu 2017 r. rozpoczął pracę Wspólny Sekretariat Techniczny w Olsztynie. Przeprowadzono szkolenia beneficjentów, zorganizowano forum poszukiwania partnerów. W takiej sytuacji utrata możliwości dofinansowania planowanych przedsięwzięć spowoduje realne straty finansowe zarówno po stronie województwa jak i naszych lokalnych samorządów oraz organizacji pozarządowych. W pełni zrozumiałe jest, iż z terenów objętych zasięgiem Programu Polska-Rosja 2014-2020 płyną sygnały jednoznacznie wskazujące na zniecierpliwienie, ale też brak zrozumienia dla wstrzymania konkursów projektowych.

Sejmik uważa, że niezatwierdzanie Programu przez Rząd RP stanowi zaprzeczenie przeprowadzonych przez Instytucję Zarządzającą (Ministerstwo Rozwoju) działań. Proces legislacyjny Programu został zatrzymany w październiku 2016 r. Nie sprecyzowano terminu jego przyjęcia przez Rząd RP, a sam projekt wciąż znajduje się w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W naszym przekonaniu sytuacja wymaga pilnego rozwiązania. Apelujemy, zatem, do Rady Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej o zatwierdzenie Programu”.

Na polskiej stronie internetowej programu, w aktualnościach, można przeczytać tyle, że „planowany nabór wniosków w Programie Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 rozpocznie się w IV kwartale 2017 r. i potrwa 3 miesiące”. Wcześniej informowano, że otwarcie naboru wniosków prawdopodobnie nastąpi pod koniec lipca, a zakończy się w październiku 2017r.

Od 2014 roku minęły już ponad trzy lata, na realizację programu zostały też trzy lata, a nie było nawet naboru. Rzeczywiście, istnieje groźba, że przynajmniej część projektów może nie zostać zrealizowana.

Olecko i Duże Projekty Infrastrukturalne

Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja z tzw. dużymi projektami.

W ramach Programu realizowane będą Duże Projekty Infrastrukturalne, które wybierane są w trybie pozakonkursowym. Są to przedsięwzięcia strategiczne, w których wartość komponentu infrastrukturalnego przekracza 2,5 mln euro. Będzie można na nie przeznaczyć maksymalnie 30 % wkładu unijnego do Programu (około 12,5 mln euro). Dodatkowe środki na te projekty zostaną również przekazane przez stronę rosyjską i mogą wynosić więcej niż 30% budżetu FR do Programu ( strona rosyjska planuje przekazać ok. 10 mln euro ze swojego wkładu do budżetu Programu na Duże Projekty Infrastrukturalne, które będą realizowane na terenie obwodu kaliningradzkiego). Procedura ich wyboru jest dwuetapowa, obejmująca złożenie streszczenia projektu, a następnie pełnego formularza aplikacyjnego.

Instytucja Zarządzająca Programem przekazała streszczenia wybranych projektów do akceptacji Komisji Europejskiej. Po przeprowadzonej weryfikacji Komisja Europejska odrzuciła dwa projekty. Ostatecznie, potencjalni beneficjenci i partnerzy 6 Dużych Projektów Infrastrukturalnych zostali zaproszeni do złożenia pełnych Formularzy Aplikacyjnych (wraz z dokumentacją techniczną oraz innymi niezbędnymi załącznikami) w terminie do końca sierpnia 2017 r. Następnie Wspólny Komitet Monitorujący Programu dokona wyboru najlepszych projektów, które ponownie zostaną przekazane do akceptacji Komisji Europejskiej.

 Wszystkie umowy z beneficjentami Dużych Projektów Infrastrukturalnych, wybranymi w procedurze bezpośredniej, powinny zostać podpisane do końca czerwca 2019 roku.

 

Wykaz Dużych Projektów Infrastrukturalnych:

1. Rozwój potencjału turystyczno-rekreacyjnego oraz turystyki wodnej w miastach Swietłyj i Malborku (faza II).

  • Beneficjent wiodący: Administracja „Miejskiego Dystryktu Swietłyj”.
  • Pozostali beneficjenci: Gmina Miejska Malbork.
  • Całkowity budżet projektu: 5,1 mln euro.
  • Wnioskowana kwota dofinansowania: 4,6 mln euro.
  • Zakres projektu: Projekt stanowi kontynuację współpracy rozpoczętej podczas realizacji Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013. Jego głównym celem jest wspieranie kultury lokalnej i ochrona dziedzictwa historycznego miast Swietłyj i Malborka oraz rozwój turystyki wodnej pomiędzy obwodem kaliningradzkim a województwem pomorskim poprzez wykorzystanie międzynarodowej drogi wodnej E-70.

2. Transgraniczne trasy rowerowe w celu wspierania i zrównoważonego wykorzystania dziedzictwa kulturowego.

  • Beneficjent wiodący: Ministerstwo Turystyki Rządu Obwodu Kaliningradzkiego.
  • Pozostali beneficjenci: Administracja Gminy Miejskiej Swietłogorsk, Administracja Gminy Miejskiej Pionierskij, Administracja Gminy Miejskiej Zielenogradsk, Departament Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Europejska Fundacja Ochrony Zabytków.
  • Całkowity budżet projektu: 4,5 mln euro.
  • Wnioskowana kwota dofinansowania: 4 mln euro.
  • Zakres projektu: Projekt ma na celu poprawę atrakcyjności oraz konkurencyjności obwodu kaliningradzkiego oraz północno-wschodniej Polski poprzez stworzenie wspólnej trasy rowerowej, zintegrowanej i połączonej z trasami rowerowymi EuroVelo.

3. Partnerstwo na rzecz ochrony wód strefy transgranicznej Polski i Rosji (faza II).

  • Beneficjent wiodący: Administracja Miasta Gusiew.
  • Pozostali beneficjenci: Gmina Olecko, Spółka akcyjna „Gusev-KOS”, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Olecku.
  • Całkowity budżet projektu: 7,6 mln euro.
  • Wnioskowana kwota dofinansowania: 6,8 mln euro.
  • Zakres projektu: Proponowany projekt stanowi kontynuację partnerstwa zapoczątkowanego podczas wdrażania Programu Litwa-Polska-Rosja 2007-2013: „Partnerstwo na rzecz ochrony wód transgranicznego obszaru Litwy, Polski i Rosji”. W ramach projektu, który jest drugim etapem współpracy, beneficjenci planują zmodernizować przepompownię oraz przebudować sieci wodociągowe i kanalizacyjne, co przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców oraz wpłynie na poprawę stanu środowiska.

4. Poprawa jakości wód Morza Bałtyckiego, w tym transgranicznych lagun: Zalewu Wiślanego/ Kaliningradzkiego i Kurońskiego.

  • Beneficjent wiodący: Gmina Tolkmicko.
  • Pozostali beneficjenci: Administracja Jednostki Miejskiej „Rejon Zielonogradski”, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu, Oddział Atlantycki Instytutu Oceanologii im. P.P. Szirszowa Rosyjskiej Akademii Nauk.
  • Całkowity budżet projektu: 8,3 mln euro.
  • Wnioskowana kwota dofinansowania: 7,4 mln euro.
  • Zakres projektu: W ramach projektu planowana jest przebudowa oczyszczalni ścieków w Tolkmicku wraz z budową współpracującej z oczyszczalnią bioelektrowni. Po stronie rosyjskiej, w miejscowości Rybaczij, wybudowana zostanie oczyszczalnia ścieków. Realizacja projektu przyczyni się do rozwiązania transgranicznych wyzwań związanych z ochroną środowiska poprzez uporządkowanie gospodarki ściekowej.

5. Poprawa jakości wody i ograniczenie strat wody w Centralnym Wodociągu Żuławskim i Mieście Jantarnyj.

  • Beneficjent wiodący: Centralny Wodociąg Żuławski Sp. z o.o. w Nowym Dworze Gdańskim.
  • Pozostali beneficjenci: Jednostka Miejska „Miejski Dystrykt Jantarny”.
  • Całkowity budżet projektu: 10,5 mln euro.
  • Wnioskowana kwota dofinansowania: 9,5 mln euro.
  • Zakres projektu: Głównym celem projektu jest ograniczenie negatywnego wpływu Centralnego Wodociągu Żuławskiego na zasoby środowiska, a zwłaszcza zmniejszenie nadmiernego poboru wód podziemnych. W ramach projektu planowana jest modernizacja istniejącej sieci rur wodociągowych oraz zastąpienie rur azbestowo-cementowych rurami z polietylenu po stronie polskiej oraz modernizacja oczyszczalni ścieków po stronie rosyjskiej.

6. Budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 512 wraz z budową przeprawy mostowej na rzece Łynie w miejscowości Bartoszyce.

  • Beneficjent wiodący: Województwo Warmińsko-Mazurskie (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie).
  • Pozostali beneficjenci: Administracja Gminy Miejskiej „Miejski Dystrykt Gusiew”.
  • Całkowity budżet projektu: 8 mln euro.
  • Wnioskowana kwota dofinansowania: 7,2 mln euro.
  • Zakres projektu: W ramach projektu planowana jest budowa mostu wraz z budową nowego odcinka drogi po polskiej stronie granicy oraz remont ulic i chodników w miejscowości Gusiew po stronie rosyjskiej. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy dostępności do przejścia granicznego Bezledy – Bagrationowsk oraz rozwoju sieci transportowej w obszarze przygranicznym.

Były Suwałki, są Raczki i Wiżajny

Są i małe projekty, ale wciąż nie mogą zostać wybrane, bo program pozostaje niezatwierdzony. Np. Gmina Raczki wraz Wiżajnami i rosyjskim Gusiewem i starają się o pieniądze na drogi i modernizację oczyszczalni.

Projekt po stronie Gminy Raczki zakłada budowę osadnika wtórnego i pompowni osadów w oczyszczalni ścieków. Wartości projektu to ok. 400 tys. euro, przy planowanym dofinansowaniu 90 proc.  kosztów kwalifikowalnych.

Ponadto przewiduje się m.in. modernizację ulic w Raczkach oraz przebudowę nawierzchni żwirowej na bitumiczną drogi gminnej Małe Raczki – Krukówek - etap II.

Łączną wartość prac przy budowie i przebudowie dróg w Gminie Raczki szacuje się na 450 tys. euro, przy dofinansowaniu 90% kosztów kwalifikowalnych.

Przypomnijmy, przy okazji, że efektami realizacji poprzedniego programu transgranicznego Polska - Rosja są m.in.: kanalizacja wodociągowa we wsi Kukuło, koło Olecka, zmodernizowany Park Konstytucji i jego otoczenie w Suwałkach. Z Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013, dofinansowano też kwotą 10 mln euro przebudowę drogi krajowej nr 65 na odcinku Gołdap-Kowale Oleckie.

 

WYG

 Źródło: Wrota Warmii i Mazur; www.plru.eu/pl

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

mieszkanie

Dodaj nowe ogoszenie