29.04.2017

Via Baltica coraz bardziej widoczna. Z Suwałk ekspresowo do Warszawy i Kowna

Dwa ostatnie fragmenty S61, domykające przebieg międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica, zostały skierowane do przetargu. Dokumenty dotyczące odcinków od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) do Śniadowa i od Śniadowa do węzła Łomża Południe podpisał wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

 Ostrów Mazowiecka to miejsce, gdzie przyszła S61 łączyć się będzie z budowaną właśnie drogą ekspresową S8 Wyszków - Białystok, a tym samym całą siecią dróg ekspresowych i autostrad w Polsce.

Cała droga ekspresowa S61 przewidziana jest do współfinansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja ma być realizowana w systemie Projektuj i Buduj. Zgoda na przetarg obejmuje dwa odcinki o łącznej długości prawie 36,5 km. Zaprojektowano je w zupełnie nowym przebiegu, w pobliżu istniejącej drogi wojewódzkiej nr 677 Ostrów Mazowiecka - Łomża. Jak na całej S61 także i na tych fragmentach powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału. Droga będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego oraz będzie przygotowana pod obciążenia 115 kN/oś. Realizację inwestycji obecnie planuje się w latach 2018-2021. Na odcinku Ostrów Mazowiecka - Śniadowo o długości 19,4 km przewidziane są dwa węzły (Podborze i Komorowo), a na odcinku Śniadowo - Łomża Południe o długości 16,99 km jeden (Śniadowo).

 Prawie 190 km w przetargach

Ogłoszenie o przetargu trafi teraz do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej, a potem, w pierwszych dniach maja, pojawi się na stronach GDDKiA. W ten sposób cała droga ekspresowa S61, czyli łącznie niespełna 190 km (nie licząc gotowej części obwodnicy Augustowa i budowanej już obwodnicy Suwałk), będzie objęta postępowaniem przetargowym: nieograniczonym na terenie województw podlaskiego i mazowieckiego (poza odcinkiem od Suwałk do granicy Państwa w Budzisku) oraz dwuetapowym w województwie warmińsko-mazurskim (Szczuczyn - Ełk - Raczki). Przejście do drugiego etapu przetargu dla tych odcinków o długości 63 km nastąpi w najbliższych miesiącach.

W tym roku ogłoszone też zostały przetargi na pozostałe, podlaskie odcinki S61. Na początku lutego odcinki od węzła Kolno aż do Szczuczyna oraz pod koniec marca cała obwodnica Łomży.

Kryteria przetargowe

Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty oprócz kryterium ceny (o wartości do 60%), stosowane będą także kryteria jakościowe (łącznie o maksymalnej wartości 40%). GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy, a minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy (wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie).

Obwodnica Suwałk i droga do Budziska

 W tym roku ruszyły także prace budowlane na obwodnicy Suwałk w ciągu trasy via Baltica. Inwestycja z etapu projektowania przeszła w fazę „realizacji w terenie”. Do wiosny 2019 r. ma powstać wokół miasta prawie 13 km drogi S61, mającej się połączyć z ekspresowym fragmentem wybudowanej w latach 2011-2014 obwodnicy Augustowa.

Z kolei sąsiedni odcinek S61 Suwałki - Budzisko o długości 24,2 km doczekał się już rozstrzygnięcia przetargu. Wkrótce planowane jest podpisanie umowy.

Prawdopodobnie budować drogę będzie włosko-szwajcarskie, któremu lideruje firma Impresa Pizzarotti. Ono bowiem złożyło najtańszą ofertę.

Na ponad 605 mln zł, czyli 25 mln zł za kilometr, wyceniło włosko-szwajcarskie konsorcjum projekt i budowę 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko. Co ciekawe, najdroższa z nich, była aż o 309 mln zł wyższa i opiewała na 914 mln zł. Tak wyceniła inwestycję - włoska firma - Astaldi.

Odcinek S61 od końca budowanej właśnie obwodnicy Suwałk do granicy państwa w Budzisku ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, nawierzchnię w technologii betonu cementowego, obciążenie - 115 kN/oś. Powstaną też wszystkie niezbędne urządzenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Planowane lata realizacji to 2017 - 2020.

Szybciej z Warszawy do Ostrowi

Obecnie w budowie na trasie Via Baltiki, obok obwodnicy Suwałk, są odcinki: S8 Marki - Radzymin o długości 15,4 km, którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz Wyszków - początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej o długości 29,1 km. Oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin - Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.

Ekspresowo do Kowna

Za kilka lat, jak dobrze pójdzie, pojedziemy wreszcie i obwodnicą Suwałk ( planowane oddanie do użytku wiosna 2019), i drogą ekspresową do przejścia granicznego w Budzisku, skąd popędzimy litewską ekspresówką aż do Kowna.

Bracia Litwini w swój 274 kilometrowy odcinek via Balticy wpakowali już w latach 1997-2002 - 214 mln dolarów, ale tylko 72 mln USD pochodziły z budżetu Republiki, resztę Litwa otrzymała od Unii Europejskiej. Nieco później oddali do użytku obwodnicę Mariampola i modernizowali to, co wcześniej zbudowali.

Obecnie Litwini przystąpili do drugiego etapu modernizacji swego odcinka via Baltiki.

Zmodernizowany odcinek międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej zostanie oddany do użytku do końca 2021 roku, choć jeszcze niedawno podawano termin 2023r. Budowa litewskiego odcinka ma kosztować około 200 mln euro. Być może do tego czasu powstanie cała via Baltica po stronie polskiej.

Via Baltica, to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Europą Zachodnią. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.

WYG

Źródła: GDDKIA; Ministerstwo Łączności Litwy

Fot. GDDKiA

udostępnij na fabebook
01.05.2017, 08:40:06

ja

no to czekamy...

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.20.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
19.04.2024

MAGAZYNIER

Dodaj nowe ogoszenie