15.09.2019

Via Baltica na Litwie. Jest obwodnica Poniewieża, będzie przebudowa drogi od Mariampola do Budziska

Dobra wiadomość dla kierowców udających się na Litwę. Zakończono właśnie przebudowę obwodnicy Poniewieża o długości około 22 km, aby poprawić warunki ruchu na Via Baltica. Został on rozszerzony z 2 do 3 pasów.

- Prace wykonane przy Via Baltica są szczególnie ważne dla bezpieczeństwa na drodze i komfortu jazdy. Najważniejsza autostrada północ-południe kraju pozwala na szybsze podróżowanie, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków - mówi Jarosław Narkewicz, minister transportu i komunikacji.

Obwodnica Poniewieża (droga A17) została poszerzona z 2 do 3 pasów, a na pierwszych 3 km - do 4 pasów. Na obwodnicy urządzono drogę typu „2+1” – to przekrój drogi, wyposażony naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu w tym samym kierunku. Co kilka kilometrów liczba pasów w tym samym kierunku zmienia się z jednego na dwa i odwrotnie. Ten rodzaj drogi zapewnia dobre warunki drogowe w pobliżu autostrady, umożliwiając większą jednolitość prędkości jazdy i zapewniając wyższe średnie prędkości.

- Największą zaletą drogi 2 + 1 jest to, że oddziela ona przeciwne przepływy ruchu, eliminując niektóre z najbardziej niebezpiecznych kolizji. Ten rodzaj drogi zapewnia również optymalne warunki dla wyprzedzania wolniejszych środków transportowych. Zgodnie z zagranicznymi doświadczeniami, liczba ofiar śmiertelnych zostaje znacznie zmniejszona przez budowę drogi 2 + 1. To pierwszy taki odcinek drogi w litewskiej sieci dróg krajowych - mówi Vitalijus Andrejevas, szef litewskiej administracji drogowej w Ministerstwie Transportu i Komunikacji.

Podczas przebudowy zbudowano drogi łączące, wiadukt kolejowy, wiadukt tunelowy i przejścia tunelowe, odbudowano mosty nad rzekami Nevėžio i Lėvens.

W celu poprawy bezpieczeństwa na drodze zbudowano dwa ronda, ścieżki dla pieszych i rowerzystów, oświetlenie i systemy kontroli prędkości i ostrzegania, znaki informacyjne o zmiennej informacji.

Całkowita wartość projektu wynosi 44,6 mln euro. Prace zostały sfinansowane z unijnego programu CEF i budżetu litewskiego.

Podczas dodatkowej trzeciej fazy inwestycji planowany jest remont wiaduktu Nausoda nad drogą A9 Panevėžys-Šiauliai. Przebudowany zostanie dwupoziomowy węzeł obwodnicy Poniewieża (A17) o długości 11, 015 km oraz odcinek drogi Poniewież - Szawle od 5,0 do 6,05 km. Inwestycja ma być realizowana r. w 2020 r.

Mariampol - Budzisko

Autostrada Via Baltica przeszła na Litwie ostatnio poważne prace modernizacyjne. Pod koniec 2018 roku ukończono przebudowę tego odcinka między Kownem a Mariampolem. Drogę poszerzono do czterech pasów, zlikwidowano wiele jednopoziomowych skrzyżowań, zbudowano 10 wiaduktów.

Modernizacja tego odcinka via Baltiki trwała od 2015 roku. Koszt inwestycji wyniósł 156,4 mln euro, z czego111,7 mln euro pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Należy przypomnieć, że dwupasmową jezdnię z Kowna do Mariampola oraz obwodnicę Mariampola zbudowano już przed wieloma laty.

Litwa przygotowuje się obecnie do dalszej modernizacji trasy Via Baltica na odcinku od Mariampola do przejścia granicznego z Polską w Budzisku. Przebudowa rozpocznie się w 2021 roku, a zakończy się w 2025 r. Będzie ona spełniać wymagania autostrady. Zakłada się oddzielenie ruchu tranzytowego od dróg lokalnych, poszerzenie drogi do czterech pasów ruchu z dozwoloną prędkością 130 km/h, budowę dróg łączących z dozwoloną prędkością 90 km/h oraz budowę skrzyżowań bezkolizyjnych kilkupoziomowych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu. Po modernizacji, według specjalistów, wypadkowość spadnie aż o 70 procent.

Już przeprowadzono ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko, trwa wykup gruntów pod budowę. Procedura wykupywania ziemi od właścicieli może dotyczyć nawet 700 działek o łącznej powierzchni ok. 300 hektarów. Inwestycja obejmie zaś 2 tys. 880 hektarów.

Trwa też spór z właścicielami stacji paliwowych na tym odcinku. Obecnie, razem z działającymi i budującymi się, jest ich tu aż 45. Na 40 kilometrowym odcinku drogi stacje mają: Orlen, Emsi, Vakoil, Rotada, Aris, Neste, Baltic Petroleum, Alauša, Circle K, Viada. Aby osiągnąć prędkość 130 km na godzinę, liczba stacji ma być mocno ograniczona. Będą tylko przy drogach łącznikowych w odległości nie mniejszej niż 5 km. To z kolei nie podoba się właścicielom stacji.

Przebudowa odcinka Mariampol - Budzisko ma kosztować ok. 300 mln euro.

Międzynarodowa trasa Via Baltica połączy Tallinn, Rygę, Kowno i Warszawę. Na Litwie droga Via Baltica przebiega od granicy łotewskiej przez Poniewież, Kowno i Mariampol do granicy z Polską i liczy 264 km. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN- T.

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.24.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
23.04.2024

Toyota RAV4

Dodaj nowe ogoszenie