15.12.2016

W Nadleśnictwie Hajnówka trwają prace remontowe kolejki wąskotorowej [zdjęcia]

Bardzo lubiana przez turystów atrakcja zyska nowy wygląd. Trwa remont j3,5 km torów, około 5 tys. podkładów kolejki wąskotorowej w Puszczy Białowieskiej. Wymianie podlegają także mocowania i podbudowania torowiska. Z całej pierwotnej konstrukcji zostają szyny, które zostały położone 100 lat temu przy budowie pierwszych torowisk kolejek wąskotorowych w Puszczy Białowieskiej.

Inwestycja finansowana jest ze Å›rodków Lasów PaÅ„stwowych z Funduszu LeÅ›nego. Koszt realizacji przedsiÄ™wziÄ™cia to prawie 1 197 000 zÅ‚otych. Równolegle trwa rewitalizacja taboru kolejki wÄ…skotorowej. Do koÅ„ca roku odrestaurowanych zostanie pięć wagonów i jedna lokomotywa spalinowa. Koszt realizacji tej inwestycji to 390 tys. zÅ‚. Lokomotywownia kolejki wÄ…skotorowej zostaÅ‚a już odremontowana, a jej wyposażenie zostanie zakupione ze Å›rodków Lasów PaÅ„stwowych.

WÄ…skotorowe kolejki leÅ›ne, o stuletniej historii, to ciekawy obiekt na mapie Puszczy BiaÅ‚owieskiej. Od 1991 roku peÅ‚niÄ… rolÄ™ turystycznÄ…. W okresie wiosenno-letnim wÄ…skotorowa kolejka leÅ›na wozi turystów po trasie Hajnówka-TopiÅ‚o (11 km) oraz Hajnówka-Dolina Rzeki LeÅ›nej (6 km). W sezonie turystycznym, co roku przejeżdża niÄ… okoÅ‚o 20 tys. osób.

Historia kolejki wąskotorowej w Puszczy Białowieskiej

W latach 1915-1918 Puszcza BiaÅ‚owieska pozostawaÅ‚a pod wojskowym zarzÄ…dem niemieckim. W celu przerobu pozyskanego drewna wybudowano tartaki, fabrykÄ™ weÅ‚ny drzewnej, stolarniÄ™, fabrykÄ™ suchej destylacji drewna. Do wywozu drewna z lasu nie wystarczaÅ‚y już konie, w 1916 roku przystÄ…piono wiÄ™c do budowy kolejki leÅ›nej. Do pracy zostali zaangażowani jeÅ„cy rosyjscy, francuscy oraz miejscowa ludność. Poza torami staÅ‚ymi ukÅ‚adano dosyć gÄ™stÄ… siec torów przenoÅ›nych, które w miarÄ™ potrzeb przekÅ‚adano w miejsca intensywnego pozyskania drewna.

W latach 1924-1929 kolejki leÅ›ne pozostawaÅ‚y pod zarzÄ…dem angielskiej firmy „Centura", która miaÅ‚a prawo do eksploatacji Puszczy. Intensywny wyrÄ…b drewna przez tÄ™ firmÄ™ spowodowaÅ‚ wzrost przewozów drewna kolejkÄ….

Od 1929 roku, kiedy zarzÄ…d nad kolejkami przejęła Dyrekcja Lasów PaÅ„stwowych w BiaÅ‚owieży, zaczęła siÄ™ ich prawidÅ‚owa eksploatacja. W roku 1939 PuszczÄ™ BiaÅ‚owieskÄ… zajÄ™li Rosjanie, którzy również pozyskiwali duże iloÅ›ci surowca. Kolejki nadal miaÅ‚y dużo pracy, gdyż oprócz transportu drewna stanowiÅ‚y Å›rodek lokomocji miejscowej ludnoÅ›ci. W roku 1941 teren Puszczy BiaÅ‚owieskiej zajÄ™li Niemcy, którzy wywozili surowiec zgromadzony przez Rosjan. W 1944 roku zaraz po wyzwoleniu kraju, zaczÄ™to usuwać zniszczenia. Uruchomiono pociÄ…g z Hajnówki do BiaÅ‚owieży. Rozwinęły siÄ™ warsztaty mechaniczne w których naprawiano tabor, zmechanizowaÅ‚ siÄ™ także zaÅ‚adunek drewna.

Rola kolejek leÅ›nych w transporcie drewna zmalaÅ‚a w latach 70-tych, wraz z rozwojem transportu samochodowego. Likwidowano kolejne odcinki torów by w efekcie zostaÅ‚o ich 123 km. Transportu drewna kolejkÄ… zaprzestano w 1991 r. Od tego też roku kolejka leÅ›na peÅ‚ni rolÄ™ wyÅ‚Ä…cznie turystycznÄ…, na trasie Hajnówka-TopiÅ‚o (11 km). W roku 2001 utworzono dodatkowÄ… trasÄ™: Hajnówka-Dolina Rzeki LeÅ›nej (6 km).

 

Paulina Król, Marcin Janiuk, NadleÅ›nictwo Hajnówka

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.28.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

mieszkanie

28.03.2024

elewacje

Dodaj nowe og³oszenie