Władze Suwalskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach poinformowały mieszkańców osiedla Centrum o wprowadzeniu z dniem 02.01.2014 r kart parkowania. Na wybranych i oznaczonych, jak na zdjęciu, parkingach znajdujących się w pomiędzy ulicami Noniewicza – Dwernickiego - Utrata – Sejneńska, w godzinach 7-18/20 będą mogli parkować swoje auta jedynie członkowie spółdzielni, będący właścicielami aut i zameldowani na os. Centrum.
Po naszej interwencji władze spółdzielni zadecydowały, że do niedzieli, 6.01.2014, włącznie nie będą egzekwowały tej decyzji.
O ile idea uporządkowania parkingów na osiedlach SSM jest słuszna, o tyle w tej decyzji jest bardzo wiele niedomówień, niejasności i wątpliwości prawnych.
Na ręce wiceprezesa SSM Józefa Kimery skierowaliśmy kilkanaście pytań związanych z wprowadzeniem kart parkingowych. Odpowiedź mamy otrzymać 2.01.2014 r do godz. 16.00 czyli godziny zakończenia pracy w SSM.
Poniżej pytania i wątpliwości o wyjaśnienie których poprosiliśmy wiceprezesa J. Kimerę:
1. Prosimy o podanie podstawy prawnej wprowadzenia w parkowaniu ograniczeń dat i numerów decyzji (przez kogo wydane) zezwalających na ustawienie znaków drogowych wprowadzających ograniczenia w parkowaniu
2. Dlaczego zmiany wprowadzone zostaną w trakcie długiego weekendu, (trwa praktycznie od wigilii do Trzech Króli), a nie po nim np.od 7.01.2014?
2. Czym kierowano się ustalając ograniczenia w parkowaniu na godz.7-18/20 (18 czy 20?, a jeśli 18 i 20 to w jakie dni), czyli w godzinach pracy, kiedy znaczna cześć zmotoryzowanych wyjeżdża z miejsca zamieszkania, a nie w godzinach kiedy ludzie wracają do domów (np.16-6)
3. Czym kierowano się wprowadzając ograniczenia wydania karty tylko dla zameldowanego członka spółdzielni będącego właścicielem samochodu (tak wynika z treści pisma rozesłanego do mieszkańców), a nie uwzględniono razem mieszkających (potwierdzenia meldunkiem - współmałżonka lub dziecka stosując zasadę jedna karta na jedno mieszkanie)
4. Czy, a jeśli tak to ile miejsc parkingowych przewidziano dla osób niepełnosprawnych, na jakich zasadach będą wydawane takie karty
5. Czym kierowano się podejmując decyzję o wydaniu kart na konkretne pojazdy (numery rejestracyjne) a nie na mieszkanie? Czy nie jest to ograniczanie swobód obywatelskich gwarantowanych w Konstytucji RP i prawa członków spółdzielni do dysponowania własnym mieniem (użyczenie miejsca np. gościom), a nie wprowadzono takich ograniczeń np. przy wynajmie mieszkań, często bez meldunku?
6. Czy, w jaki sposób i kto będzie kontrolował przestrzeganie ograniczeń i jakie konsekwencje grożą za jego naruszenie (proszę o podanie podstawy prawnej)
7. Czy i ewentualnie w jaki sposób SSM chce również wprowadzić zakaz zatrzymywania i postoju na ulicach osiedlowych w pobliżu zamkniętych parkingów. Istnieje realne niebezpieczeństwo, że właśnie te uliczki zamienione zostaną w parkingi. Jak tego uniknąć?
8. Czy, a jeśli tak to na jakich zasadach karty parkingowe będą wydawane pracownikom firm, których siedziby znajdują się przy zamykanych parkingach (np. Lewiatan i kilka firm pomiędzy Arkadią i Korczaka 2)
9. Czy wraz ze zmianą samochodu trzeba będzie wymieniać karty parkowania? Jeśli tak to ile taka wymiana będzie kosztowała?
10. Czy zastosowano zabezpieczenia kart parkowania przed ewentualnymi podróbkami?
11. W jaki sposób wyłoniono wykonawcę kart? Jeśli był przetarg to proszę o podanie nazw firm które złożyły oferty i cen za jakie gotowe były realizować. Jeśli wyboru dokonano w inny sposób to w jaki i dlaczego?
12. Ile miejsc parkingowych znajdzie się w ograniczonej strefie
13. Ile osób podpisało się pod wnioskiem o wprowadzenie ograniczeń
14. Czy nie jest to cichy początek wprowadzania płatnych parkingów na terenach administrowanych przez SSM?
15. Czy władze SSM - administarcje OPsiedli Północ I i Półn oc II rónwież przymierzają się do wprowadzenia kart parkingowych?
16. Czy jednoznaczny zapis o tym, że kartę parkingową może otrzymać członek spółdzielni, który przedstawi dowód rejestracyjny należącego do niego auta oraz dowód osobisty z potwierdzonym meldunkiem w zasobach SSM, nie jest zakamuflowaną próbą zwiększenia budżetu spółdzielni i liczby członków SSM (opłata za wpisanie na listę członków współmałżonków i dzieci zamieszkujących w jednym mieszkaniu).