10.12.2018

Zespół Szkół nr 6 w Suwałkach. Nauczyciele sięgają po pomysły ze szkół Wielkiej Brytanii i Malty

Stałe podnoszenie jakości nauczania, realizacja projektów unijnych, uatrakcyjnianie szkoły pod względem innowacyjności oraz dążenie do realizowania priorytetów europejskich - to główne cele Zespołu Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach.

Koniec roku kalendarzowego skłania do podsumowania działań zapisanych w opracowanym przez szkołę Europejskim Planie Rozwoju Szkoły na lata 2017-2022.

Zarówno kadra nauczycielska jak i dyrekcja szkoły  wykazują ogromną potrzebę wzmocnienia znajomości języka angielskiego. Nauczanie i uczenie się języków obcych, edukacja międzykulturowa i międzypokoleniowa oraz poznanie metod podnoszenia jakości pracy szkoły są kluczem do wzbogacania wiedzy kulturoznawczej. Porównywanie systemów edukacyjnych pozwala urozmaicać i ulepszać metody nauczania i zarządzania w szkole w kontekście międzynarodowym.

Przynosi to konkretne efekty, zwłaszcza dla uczniów ZS nr 6, m. in. poprzez rozwijanie placówki w obszarach edukacyjnym, organizacyjnym, technologicznym. Zespół Szkół nr 6 od wielu lat aplikuje o środki unijne. Wystarczy wymienić: od 2005 roku – Program Comenius, Leonardo da Vinci, obecnie PO WER lub Erasmus + w akcjach: KA1 i KA2.

Od 15.09.2017 do 14.09.2019 roku szkoła realizuje trzeci już projekt, w którym uczestniczą nauczyciele z Programu POWER na zasadach Erasmus + . Projekt nosi nazwę „Kreowanie nowej jakości edukacji poprzez rozwój kompetencji osobistych oraz doskonalenie umiejętności zarządzania i planowania pracy nauczyciela”. Jego budżet wynosi 154 573,20 złotych. W projekcie uczestniczy 14 nauczycieli i kadra zarządzająca Zespołu Szkół nr 6 w Suwałkach. To nauczyciele języka angielskiego, matematyki, wychowania fizycznego, geografii i przedmiotów zawodowych, języka polskiego, informatyki. Wezmą oni udział w tak zwanych „mobilnościach zagranicznych”.

Podsumowanie dwuletniego funkcjonowania Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły pozwoliło na zorganizowanie spotkania ze wszystkimi nauczycielami, którzy brali lub biorą udział w projektach, była to możliwość wymiany doświadczeń, uwzględniania obszarów szkoły wymagających poprawy, wyznaczenia celów i usystematyzowania działań podejmowanych dla dalszego rozwoju i modernizacji szkoły, planowania kolejnych projektów unijnych. Nauczyciele przedstawili też wizje włączenia zdobytego doświadczenia i nabytych kompetencji do planu strategicznego rozwoju szkoły w obecnym roku szkolnym.

Nauczycielka języka polskiego, Anna Peza i przedmiotów zawodowych branży mechanicznej, Iza Pacewicz, przedstawiły relację z realizowanej mobilności nauczycieli na Maltę.

Zajęcia językowo-metodyczne odbywały się tam tylko w języku angielskim, w pięcioosobowych grupach. Nie można było korzystać z Internetu w czasie zajęć – co powodowało, że nauczycielki musiały zdać się jedynie na swoje umiejętności werbalne. Można rzec, iż zostały „rzucone” na głęboką wodę, co dodatkowo zmobilizowało kursantki do nauki. Wśród „uczniów” byli nauczyciele m.in. z Brazylii, Włoch, Francji, Litwy ,Turcji, Rosji. Wielokulturowość, kontakt z innymi pedagogami, wspólne spędzanie wolnego czasu pozwoliło na większe otwarcie, poznanie, naukę oraz nawiązanie wielu znajomości, które na pewno zaowocują w przyszłej pracy nauczycieli z Zespołu Szkół nr 6 w Suwałkach.

Umiejętności zdobyte podczas podróży sukcesywnie będą przenoszone na grunt ZS nr 6.

Nauczycielki języka angielskiego Anna Barszczewska i Aneta Słabińska oraz polonistka Ewa Bukpas pracują nad wprowadzeniem nowych metod nauki poprzez zabawę (np. głuchy telefon), szerszym wykorzystywaniem tablic multimedialnych, innowacyjnym ocenianiem uczniów za postępowe wyniki wykonanej pracy (opisowa ocena). Chcą też wprowadzić spokojne podejście do zadania (uczniowie mają czas na wykonanie np. pracy technicznej, brak presji czasu), większą uwagę skupić na nakierowaniu ucznia na poprawną odpowiedź, unikać krytyki – mówienia, że jest coś źle, a w zamian podpowiadać, nakierować ucznia, aby spojrzał inaczej na daną sprawę.

Zmianie ulegnie również system kar - karą może być np. odbycie zajęć indywidualnych, brak wychodzenia na zewnątrz szkoły w czasie przerwy. Pedagodzy będą również pracować z młodzieżą nad okazywaniem szacunku wobec nauczycieli (podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela).

Na Malcie czy w Wielkiej Brytanii święto szkoły jest świętem dla całego miasta.

- Uczniowie angażują się w organizację wydarzenia. Zajęcia lekcyjne zaczynają się od godziny 9:00 rano i uczniowie mają maksymalnie 4-5 lekcji w ciągu dnia. Szkoła podzielona jest na działy - np. całe piętro dla zajęć technicznych, a nie tak jak w Polsce na jednym piętrze sala od j. angielskiego, matematyki, j. polskiego. Uczniowie mają bardzo dużo zajęć praktycznych. Nauczanie na Malcie lub w Wielkiej Brytanii jest dokładne, spokojniejsze niż w Polsce. Uczniowie mają dużo czasu na realizację materiału. W Wlk. Brytanii nauczycielki uczestniczyły incognito w zajęciach lekcyjnych (metoda cienia). Przyglądały się w ten sposób nowym metodom prowadzenia zajęć, ewaluacjom stosowanym na zakończenie lekcji.

Z perspektywy czasu nauczyciele pozytywnie oceniają szkolenia, w których uczestniczyli. Z chęcią pojechaliby jeszcze raz. Język angielski pełni ważną rolę w dzisiejszym systemie nauczania, bez specjalistycznego słownictwa trudno jest odczytać np. instrukcję samochodową, polecenie w dziele spedycji czy logistyki, komentarz oprogramowania komputerowego. Świat techniki i biznesu w zdecydowanej większości posługuje się językiem angielskim, dlatego warto poszerzać swoje umiejętności – dając dobry przykład uczniom.

Z europejskich szkoleń dwa lata temu skorzystali też nauczyciele matematyki. Wykłady, ćwiczenia odbywały się w języku angielskim, w kilkuosobowych grupach (zintegrowane), z naciskiem na dydaktykę.

Swoim doświadczeniem podczas podsumowywania Projektu podzielił się także Dariusz Polakowski, nauczyciel przedmiotów informatycznych i opiekun 13 uczniów podczas mobilności dla młodzieży, kształcącej się w zawodzie technik informatyk. Na przełomie lipca i sierpnia br. uczestniczyli oni w projekcie pt. Sukces zawodowy w Europie, finansowanym z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, z sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe, otrzymał dofinansowanie z projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”.

Nauczyciel wspomniał, że mieszkając w domach rodzin goszczących uczniowie mieli możliwość nauki i bezpośredniego kontaktu z żywym językiem angielskim. Musieli otworzyć się na nowe osoby i odważyć się mówić w języku obcym. Podobnie wyglądał kontakt z pracodawcami, u których odbywali dodatkowe praktyki zawodowe. Zdobywając doświadczenie zawodowe w przedsiębiorstwach informatycznych uczniowie poznali też kulturę i tradycję Irlandii.

Projekt przewiduje na rok 2019 sześć mobilności, w których wezmą udział kolejni nauczyciele oraz kadra zarządzająca.

Efektem działań zapisanych w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły jest większa otwartość kadry pedagogicznej i młodzieży na nowe działania, mobilizacja do starania się o kolejne środki unijne, wyposażenie szkoły w nowoczesne narzędzia i techniki pracy z uczniem.

Zespół Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach przy ulicy Sikorskiego 21 serdecznie zaprasza 12 grudnia 2018 r. w godz. 13:00 do 16:00 na Dzień Otwarty Szkoły.



udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

mieszkanie

Dodaj nowe ogoszenie