11.01.2019

Porozumienie polskich i litewskich kolei. Pociągi towarowe zamiast 2,5 miliona tirów

W środę, 9 stycznia br, we Wrocławiu odbyło się posiedzenie zarządów spółek Grupy PKP i Kolei Litewskich (AB „Lietuvos geležinkeliai”).

Jak czytamy w komunikatach, reprezentanci polskich i litewskich spółek kolejowych podsumowali dotychczasową współpracę i omówili kierunki rozwoju komunikacji kolejowej pomiędzy sąsiadującymi ze sobą krajami. Obie strony uznały, że wspólnym celem jest poprawa stanu infrastruktury oraz zapewnienie wysokiej jakości połączeń kolejowych: zarówno pasażerskich, jak i towarowych.

Polscy i litewscy przewoźnicy towarowi podpisali "Porozumienie o współpracy w zakresie prowadzenia ruchu pociągów w transgranicznych przewozach na terytorium Polski i Litwy".

- Dzięki postanowieniom dokumentu możliwe będzie skrócenie czasu wykonywania czynności zdawczo-odbiorczych poprzez stosowanie zasady wzajemnego zaufania technicznego i handlowego - podaje PKP.

List intencyjny w tej sprawie podpisano już we wrześniu 2018 rok podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

- Wspólnie z PKP Cargo zorganizujemy transport ładunków w systemie intermodalnym. Ta droga przewozu pozwoli zmniejszyć koszy przewoźników i spedytorów, a także zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, zatory, hałas, wypadki drogowe i inne negatywne skutki transportu na środowisko- tłumaczył wówczas dyrektor ds. przewozów litewskiej spółki kolejowej Egidijus Lazauskas.

Koleje Litewskie zarządzają terminalami intermodalnymi w Wilnie, Kownie, Šeštokai. PKP Cargo zarządza 25 terminalami przeładunkowymi w Europie, w tym 4 intermodalnymi. Umowa przewiduje, że w br. roku firma będzie świadczyć usługi kolejowego transportu towarowego w formie „ od drzwi do drzwi”, poprzez połączenie pracy terminali intermodalnych.

W październiku ubiegłego roku przez dwa dni obradowali na Litwie polscy i litewscy kolejarze. Obejrzeli niektóre odcinki Rail Baltiki, a także wspólny graniczny odcinek linii kolejowej.

Delegacje odwiedziły też stację kolejową Mockava po litewskiej stronie. Zapoznały się z infrastrukturą obiektu. Rozważano możliwości zaproponowania usług biznesowi. Przypomnijmy, że w Mockowie działa od roku pierwszy i jedyny na Litwie terminal przeładowywania płynnych produktów naftowych, w którym można zarówno odbierać, jak i wysyłać produkty koleją o różnej szerokości torów – zarówno z rosyjskim, jak i europejskim rozstawem szyn. Terminal w Mockawie jest także pierwszym obiektem, który dąży do wykorzystania potencjału trasy „Rail Baltica” oraz możliwości zwiększenia tranzytowych strumieni płynnych ładunków przez terytorium Litwy – zarówno między wschodem i zachodem, jak i między północą oraz południem.

Oceniono też możliwości przeładunku pomiędzy szynami różnej szerokości na litewskiej stacji w Szesztokach oraz ich modernizacji. W przygranicznych Szestokach (Szeštokai), na nowym placu, są bowiem także nowe składy kontenerowe, pozwalające na przeładunek miliona ton różnego towaru rocznie.

Podczas wizytacji był oceniany stan polskiego odcinka Białystok – Ełk - Trakiszki (granica polsko-litewska) i omawiane możliwości poprawy stanu linii na niektórych odcinkach. Eksperci omawiali w szczególności możliwości w miarę szybkiej odbudowy połączenia kolejowego Ełk - Suwałki- Kowno. Czy stanie się to, nim powstanie rail Baltica, nie wiadomo.

50 mln towaru

 Podczas ubiegłorocznego Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku mówiono m.in., że ponad 50 mln ton towarów, które w ciągu roku przekraczają polsko - litewskie przejścia graniczne, trafia tam za pośrednictwem transportu samochodowego, na kolej przypada zaledwie 1 proc. towarów, co pokazuje skalę możliwego rozwoju.  Ekologiczny transport kolejowy powinien docelowo zastąpić ponad 2,5 miliona tirów przemierzających szlaki drogowe pomiędzy Polską i Litwą.

 Współpraca polskich i litewskich kolei ma spowodować, że do 2030 roku przynajmniej 30 proc. ładunków, które teraz wożone są między Polską a Litwą ciężarówkami, zostanie przejęta przez kolej, a do 2050 r. ten wskaźnik ma wzrosnąć do 50 proc. 

W tym celu potrzebne są dobre tory. Tymczasem zakończenie budowy Rail Baltica zaplanowane jest na 2025 rok, a pociągi ruszą na początku 2026r. Porozumienie o współpracy polskich i litewskich kolei ma przynajmniej usunąć bariery biurokratyczne, usprawnić przesył towarów po obecnie istniejących liniach kolejowych.

Litwini zbudowali odcinek Rail Baltiki od granicy z Polską do Kowna już jesienią 2015 roku. W 2017 roku rozpoczęto wykup gruntów pod odcinek Rail Baltiki z Kowna w kierunku granicy z Łotwą.

Rail Baltica to najważniejszy projekt infrastrukturalny w regionie bałtyckim, który ma na celu integrację państw bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej. Udział w projekcie bierze pięć państw członkowskich Unii Europejskiej: Polska, Litwa, Łotwa, Estonia i pośrednio Finlandia.

 

WYG

Źródło: PKP, Litewskie Koleje

Fot. Litewskie Koleje

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*