25.01.2019

Trasa Wschodnia. Nareszcie znajdzie się wykonawca ulicy 100-lecia Niepodległości Polski

Firma Sigis z Siemianowic Śląskich, jeżeli jej oferta spełni wymogi formalne, za 19,5 mln zł wybuduje odcinek przyszłej Trasy Wschodniej w Suwałkach. Miasto „zaoszczędzi” prawie 4,5 mln zł, ponieważ gotowe jest przeznaczyć na tę inwestycję blisko 24 mln zł.

Do północy ze środy na czwartek mialy czas na zgłoszenie swoich ofert przedsiębiorstwa zainteresowane budową ulicy 100-lecia Niepodległości Polski. Całkowicie nowa ulica z nowym mostem i tunelem pod torami kolejowymi, która umożliwi kierowcom szybki i bezpośredni przejazd z Utraty w Sejneńską z pominięciem centrum, ma zostać oddana do użytku jeszcze w grudniu tego roku.

W czwartek po południu w suwalskim ratuszu nastapiło otwarcie ofert, a rezultat zaskoczył jednak wszystkich. Władze miasta, doświadczone niepowodzeniem poprzednich przetargów, wygospodarowały tym razem na tę budowę blisko 24 mln zł. Tymczasem, najniższa z ofert opiewa na niespełna 19,5 mln zł. Sytuacji, że kalkulacje wykonawcy są niższe o kilka milionów od i tak już restrykcyjnego kosztorysu ratusza, nie mieliśmy w suwalskich inwestycjach dawno.

Warto przypomnieć, że w poprzednio nierozstrzygniętych przetargach dwukrotnie najkorzystniejsze oferty składało konsorcjum PDM Suwałki oraz UAB Alkesta. Za pierwszym razem konsorcjum wyceniło roboty na 27,5 mln zł, za drugim razem na 26,3 mln zł. Miasto w obu pierwszych przetargach zakładało na ten cel około 15 milionów złotych.

Oferty, które wpłynęły w środę do suwalskiego ratusza: 

  • SIGIS Siemianowice Śląskie – 19 497 025,20 zł
  • PRASKO CONSTRUCTION Warszawa – 24 600 000,00 zł
  • Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Suwałki oraz UAB Alkesta Alytus – 25 661 386,24 zł
  • Konsorcjum firm: MELIOREX i BK-TRAS ROBOTY DROGOWE BORSUKIEWICZ Białystok – 26 132 999,68 zł
  • STRABAG Pruszków - 34 298 227,97 zł


Najwyższą ofertę w przetargu złożył STRABAG, czyli jedna z największych firm budowlanych w kraju, który wycenił swoje usługi przy tej inwestycji na ponad 34 mln zł. Z kolei inny lider budownictwa, BUDIMEX, wcale nie wziął udziału w przetargu.
Firma, która po zakończeniu budowy obwodnicy Suwałk mogłaby wiosną przerzucić sprzęt i ludzi na nową budowę, skarżyła się na warunki ogłoszonego przez miasto przetargu.

BUDIMEX nie chciał brać w tym udziału 

 BUDIMEX wytykał sztywny termin realizacji, który trudno będzie dotrzymać choćby ze względu na konieczność udostępniania placu budowy wykonawcom tunelu i mostu. BUDIMEX narzekał na niedogodne terminy odbiorów i płatności, wysoki poziom kar umownych i brak limitu kar, a także brak możliwości zmiany wynagrodzenia dla wykonawcy w przypadku wystąpienia okoliczności, za które winę ponosi zamawiający, czyli miasto (np. błędy w dokumentacji) .

 Miasto odpierało zarzuty tłumacząc, że taki poziom kar ma działać dyscyplinująco na wykonawcę, bowiem w przypadku opóźnień miasto będzie musiało zwrócić przyznane przez władze województwa dofinansowanie. Tłumaczyło, że termin realizacji i tak zaostal przesunięty z 31 sierpnia na 15 grudnia 2019 r., że na etapie przetargu nie może określić ile czasu będzie potrzebne na usunięcie wad i usterek. Miasto tłumaczy, że określiło możliwe zmiany wysokości wynagrodzenia, że wykonawca będzie przecież mógł żądać wyższej kwoty na drodze sądowej.

- Przenoszenie wszystkich ryzyk na generalnego wykonawcę nie dzieła w interesie realizowanej inwestycji – zwiększa jej koszty i multiplikuje ryzyko nieukończenia prac budowlanych w terminie – skwitował wymianę argumentów i fakt nieprzystąpienia do tego przetargu rzecznik Budimeksu.       

Nie popełnić drugi raz tego samego błędu 

 Najniższą ofertę, na niespełna 19,5 mln zł złożyła firma SIGIS z Siemianowic Śląskich. Jest to przedsiębiorstwo dotychczas nieznane w regionie, które nigdy wcześniej nie startowało do przetargów w Suwałkach. Trzy kolejne oferty w przetargu są zbliżone do siebie, dzieli je zaledwie półtora miliona złotych.

Wszystkie zgłoszone oferty będą przez najbliższe dni szczegółowo weryfikowane pod względem formalnym, po czym nastąpi oficjalne ogłoszenie wyników przetargu. Głównym kryterium, który zadecyduje o wyborze wykonawcy będzie jednak najniższa cena.

Władze miasta będą jednak bardzo ostrożnie podchodziły do rozstrzygnięcia przetargu. W ratuszu są świadomi, iż drugi raz nie mogą sobie pozwolić na kolejny pechowy wybór partnera do realizacji tej inwestycji. To mogłoby skutkować wycofaniem dofinansowania i zawieszeniem ważnej w mieście inwestycji na długie lata.

Tym bardziej niepokoją internetowe wpisy i komentarze suwalczan, informujące jakoby w zarządzie obu przystępujących do przetargu spółek z Warszawy i Śląska zasiadały te same osoby. Pracownicy ratusza będą jednak sprawdzać, czy wszystkie przedsiębiorstwa które przystąpiły do przetargu spełniają warunki formalne przetargu i czy posiadają odpowiednie poręczenia i referencje oraz odpowiednio duże inwestycje w portfolio.

Próbowaliśmy szybko sprawdzić dotychczasowe realizacje firmy, która złożyła rekordowo korzystną dla miasta ofertę, jednak okazało się to niezbyt łatwe. Firma SIGIS z Siemanowic Śląśkich nie ma strony internetowej. Być może nie zdążyła jej jeszcze wykonać, bowiem firma jest dość młodym przedsiębiorstwem. Według KRS spółka została zarejestrowana zaledwie w kwietniu ubiegłego roku, a jej siedziba mieści sie tutaj:


 

Zresztą, równie trudno ze znalezieniem inwestycji, jakie wykonała  druga firmą pod względem oferowanej ceny, PRASKO CONSTRUCTION. Z przygotowanego przez portal egospodarka.pl raportu wynika, że warszawska firma wygrała w całym kraju zaledwie jedno zamówienie publiczne w 2018 roku. Był to ogłoszony przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich przetarg na Remont nawierzchni bitumicznej drogi wojewódzkiej nr 700 za niespełna 2,7 miliona złotych.

Warto odnotować, że na obecnym etapie przetargu, ryzykując utratę wpłaconego wadium, każda z przystępujących spółek ma prawo się jeszcze z przetargu wycofać i nie ma obowiązku przystąpienia do podpisania kontraktu z miastem.

Przypomnijmy, że to już trzeci przetarg na budowę 100-lecia Niepodległości, po tym jak w czerwcu ubiegłego roku ratusz zerwał kontrakt z poprzednim wykonawcą, który przez 11 miesięcy wykonał zaledwie kilka procent przewidzianych robót. Kilka tygodni później, zarząd warszawskiego wykonawcy postawił spółkę w stan likwidacji, a suwalscy urzędnicy już wiedzieli, że wybór nowego wykonawcy odbędzie się z niemałymi trudnościami.

Okazało się, że przez rok ceny na rynku budowlanym poszybowały o kilkadziesiąt procent w górę i koszt wykonania tej samej ulicy będzie teraz o kilka albo i kilkanaście milionów droższy. Z tego względu suwalscy urzędnicy zdecydowali się podzielić duży przetarg na trzy części.

W ogłoszonym latem przetargu za 6,6 mln zł wyłoniono już wykonawcę tunelu drogowego pod torami kolejowymi, a w listopadzie za 5 mln zł rozstrzygnięto przetarg na wykonanie nowego mostu nad Czarną Hańczą. Rozstrzygany obecnie, trzeci przetarg, ma wyłonić wykonawcę największego z trzech etapów – budowy samej drogi wraz z uzbrojeniem.

Nowa ulica 100-lecia Niepodległości Polski ma zostać oddana do użytku jeszcze w połowie grudnia tego roku.

(pkr)

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*