Gdy w 1025 roku na głowie Bolesława Chrobrego spoczęła królewska korona, a po kilku miesiącach tego samego roku także na skroniach jego syna Mieszka II, historia Polski zapisała swoje najważniejsze karty.
Te dwie koronacje – symboliczne narodziny polskiej monarchii – po tysiÄ…cu lat staÅ‚y siÄ™ inspiracjÄ… do stworzenia niezwykÅ‚ego wydarzenia, w którym przeszÅ‚ość ożyÅ‚a w szkolnych murach, a uczniowie mogli poczuć siÄ™ jak odkrywcy dawnych dziejów, dotykajÄ…c historii niemal dosÅ‚ownie.
22 maja 2025 r. – tysiÄ…c lat po koronacji BolesÅ‚awa Chrobrego, w II Liceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…cym im. gen. Zygmunta Podhorskiego w SuwaÅ‚kach odbyÅ‚ siÄ™ wyjÄ…tkowy MiÄ™dzyszkolny Konkurs Historyczny „DWIE KORONY". Wydarzenie zorganizowane z okazji 1000-lecia koronacji BolesÅ‚awa Chrobrego i Mieszka II Lamberta przyciÄ…gnęło sześć drużyn ze szkóÅ‚ podstawowych z SuwaÅ‚k i okolic.
Konkurs zostaÅ‚ zaprojektowany jako wieloetapowa rywalizacja, podczas której mÅ‚odzi uczestnicy mierzyli siÄ™ z dwunastoma różnorodnymi konkurencjami nawiÄ…zujÄ…cymi do realiów Å›redniowiecza. Każde zadanie symbolicznie odwoÅ‚ywaÅ‚o siÄ™ do wyzwaÅ„, które staÅ‚y przed pierwszym królem Polski, jego drużynÄ… i dworem.
Uczniowie sprawdzali swojÄ… wiedzÄ™ geograficznÄ…, zaznaczajÄ…c na mapie najważniejsze miejsca zwiÄ…zane z panowaniem Chrobrego, rozwiÄ…zywali matematyczne zagadki kupieckie w "Skarbcu Chrobrego", mierzyli celność w strzelaniu z Å‚uku oraz wykazywali siÄ™ sprawnoÅ›ciÄ… fizycznÄ… w skoku przez symbolicznÄ… fosÄ™ grodu. Nie zabrakÅ‚o także zadaÅ„ wymagajÄ…cych precyzji – od przepisywania stylizowanych na Å›redniowieczne dokumentów po uczenie siÄ™ na pamięć fragmentów kroniki Thietmara.
Szczególnie emocjonujÄ…ce okazaÅ‚y siÄ™ konkurencje rycerskie, w tym symboliczny turniej szachowy reprezentujÄ…cy "BitwÄ™ o koronÄ™" oraz pojedynki z użyciem bezpiecznych, pianowych mieczy. Uczestnicy mogli również wykazać siÄ™ kreatywnoÅ›ciÄ… w konkursie mody Å›redniowiecznej, spostrzegawczoÅ›ciÄ… przy rozszyfrowywaniu znaków runicznych, a nawet umiejÄ™tnoÅ›ciami dziennikarskimi, nagrywajÄ…c podcasty historyczne w roli "królewskich kronikarzy".
Dodatkowym punktem programu, dzięki uprzejmości Muzeum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, była możliwość zwiedzenia muzeum oraz zapoznania się z bogatą ofertą lekcji muzealnych. Nauczyciele towarzyszący uczniom mieli okazję zobaczyć nowoczesne przestrzenie wystawiennicze i dowiedzieć się, jak instytucja łączy historię z edukacją w formie atrakcyjnej dla młodzieży.
Wydarzenie wzbogaciÅ‚a obecność Fundacji Å»ywej Historii HANZA, która przywiozÅ‚a autentyczne repliki Å›redniowiecznych strojów, broni i przedmiotów codziennego użytku. Uczniowie mogli nie tylko obserwować, ale również dotykać i przymierzać historyczne artefakty, co sprawiÅ‚o, że przeszÅ‚ość staÅ‚a siÄ™ namacalna i żywa.
Dyrektor Wioletta Kulbacka, otwierając konkurs, podkreśliła wyjątkowy charakter wydarzenia:
"Dzisiejsze wydarzenie to coÅ› wiÄ™cej niż konkurs – to okazja, by w niecodzienny sposób przenieść siÄ™ w czasy pierwszych królów Polski. Konkurs nie ma na celu wyÅ‚onienia najlepszych za wszelkÄ… cenÄ™. Najważniejsza jest dobra zabawa, wspóÅ‚praca w drużynie i radość z dziaÅ‚ania."
Po intensywnej rywalizacji i krótkim wystÄ™pie inspirowanym epokÄ… Piastów, ogÅ‚oszono wyniki konkursu:
Klasyfikacja końcowa:
Szkoła Podstawowa nr 9 w Suwałkach
Szkoła Podstawowa nr 4 w Suwałkach
Szkoła Podstawowa nr 10 w Suwałkach
Szkoła Podstawowa w Filipowie
Szkoła Podstawowa w Jeleniewie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Suwałkach
Kulminacyjnym momentem byÅ‚a symboliczna koronacja zwyciÄ™skiej drużyny przez paniÄ… dyrektor. Na gÅ‚owy uczniów ze SzkoÅ‚y Podstawowej nr 9 trafiÅ‚y stylizowane insygnia królewskie, przy aplauzie publicznoÅ›ci i wÅ›ród widocznych emocji wszystkich uczestników.
Magdalena Romanowska ze zwycięskiej drużyny z SP nr 9 podzieliła się wrażeniami:
"To byÅ‚o coÅ› wyjÄ…tkowego. CzuliÅ›my siÄ™, jakbyÅ›my naprawdÄ™ przenieÅ›li siÄ™ w czasie – nie tylko poznaliÅ›my historiÄ™, ale też mogliÅ›my jÄ… przeżyć. NajwiÄ™cej radoÅ›ci sprawiÅ‚o mi pisanie piórem, bo nigdy wczeÅ›niej tego nie robiÅ‚am. Strzelanie z Å‚uku byÅ‚o trudne, ale Å›mieszne – dÅ‚ugo bÄ™dziemy to wspominać! Dzisiaj nauczyliÅ›my siÄ™ wiÄ™cej niż na zwykÅ‚ej lekcji, bo historia staÅ‚a siÄ™ prawdziwa, niemal na wyciÄ…gniÄ™cie rÄ™ki."
Konkurs "Dwie Korony" udowodniÅ‚, że historia może być nauczana w sposób angażujÄ…cy i interaktywny. Połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznymi zadaniami, elementami rekonstrukcji historycznej i wspóÅ‚czesnych technologii (jak nagrywanie podcastów) stworzyÅ‚o wyjÄ…tkowÄ… atmosferÄ™, w której mÅ‚odzi uczestnicy mogli poczuć siÄ™ jak prawdziwi odkrywcy przeszÅ‚oÅ›ci.
Podsumowując wydarzenie, dyrektor Wioletta Kulbacka dodała:
"Mamy nadzieję, że była to dla Was przede wszystkim dobra zabawa, że udało się Wam odkryć coś nowego, zrozumieć więcej o początkach naszego państwa i przekonać się, że historia wcale nie musi być nudna."
MiÄ™dzyszkolny Konkurs Historyczny "Dwie Korony" pokazaÅ‚, że tysiÄ…c lat po koronacji pierwszego polskiego króla, jego dziedzictwo wciąż może inspirować mÅ‚ode pokolenia do odkrywania i celebrowania naszej wspólnej historii.