18.09.2020

Za rok koleją z Wilna przez Suwałki do Warszawy w 8 godzin. Po wybudowaniu Rail Baltiki -w 3 godziny

Jak już informowaliśmy, w czwartek w Wilnie, podczas wspólnego posiedzenia rządów Polski i Litwy podpisane zostały dwie ważne umowy między Litewskimi Kolejami (LTG) a PKP.

W uroczystości podpisania dokumentu w Pałacu Władców uczestniczyli premier Litwy Saulius Skvernelis i premier Polski Mateusz Morawiecki. Premier Litwy podkreślił znaczenie umów dla połączenia obu państw jeszcze ściślejszymi więzami społeczno-gospodarczymi. 

Dziś więcej szczegółów na ten temat.

W 2021 roku wygodne połączenie dla polski i litewskich pasażerów

Podczas spotkania firma LTG Link oraz spółka PKP Intercity podpisały list intencyjny, w którym zobowiązały się strony do połączenia litewskiej i polskiej stolicy wygodnym pociągiem spełniającym potrzeby współczesnych podróżnych już w drugiej połowie 2021 roku. Planuje się, że podróż z Wilna do Warszawy lub z powrotem potrwa około 8 godzin.

Mantas Bartuška, szef grupy LTG, podkreśla znaczenie tego połączenia w kontekście projektu Rail Baltica.

- Będzie to wstęp do otwarcia linii Rail Baltica. Na początku spodziewamy się 35 tys. pasażerów rocznie, a szczyt podróżujących osiągniemy po zakończeniu budowy europejskiego toru do Wilna. Nie mam wątpliwości, że będzie to najpopularniejszy wybór na podróżowanie między tymi krajami. Już w przyszłym roku będziemy mogli podróżować do naszych sąsiadów pociągiem, zostawiając jak najmniejszy ślad zanieczyszczeń w porównaniu z innymi środkami transportu - mówi dyrektor generalny LTG Mantas Bartuška.

Po wybudowaniu szybkiej kolei – trasy Rail Baltica, co ma nastąpić w roku 2026 lub 2027, podróż z Wilna do Warszawy ma zająć 3 godziny.

Na spotkaniu Prezes Zarządu PKP S. A. Krzysztof Mamiński wyraził zadowolenie z pracy wykonanej przez Litwę i Polskę w zacieśnianiu współpracy w zakresie transportu kolejowego.:- Współpraca w zakresie transportu kolejowego pomiędzy naszymi krajami z każdym dniem nabiera tempa. Jestem bardzo zadowolony z tego rozwoju i cieszę się, że nasza praca przynosi wymierne efekty. Jestem przekonany, że podjęte działania stworzą nową alternatywę komunikacji między Polską a Litwą zarówno dla naszych społeczeństw, jak i dla biznesu, które spełni ich oczekiwania - mówi K. Maminskis.

 

- Polska jest strategicznym partnerem Litwy zarówno pod względem społecznym, jak i gospodarczym. Dlatego jestem bardzo zadowolony z przyszłego dogodnego połączenia dla osób podróżujących między Warszawą a Wilnem. Dogodne i ekologiczne połączenie będzie podstawą wakacyjnych wyjazdów, współpracy kulturalnej i ruchu środowiska biznesowego - powiedział premier Republiki Litewskiej Saulius Skvernelis.

W I kwartale 2021 roku ruszy polsko - litewska spółka kolejowa

Podczas wydarzenia podpisano też umowę joint venture pomiędzy LTG i PKP w celu powołania wspólnego przedsięwzięcia, które będzie przewozić ładunki intermodalne. Umowa została podpisana przez polską spółkę PKP Cargo i polską spółkę zależną LTG Cargo, LTG Cargo Polska, a planowane jest rozpoczęcie działalności joint venture w pierwszym kwartale przyszłego roku.

-Strategia Grupy LTG ( Litewskie Koleje) zakłada ambitne cele poza Litwą. Cieszę się, że nabierają wyraźnych konturów i już wkrótce policzymy pierwsze tony przewożonego towaru. Partnerstwo z liderem rynku PKP Cargo to najlepsza droga do osiągnięcia tego celu - dziękuję partnerom za zaufanie i życzę spółce joint venture doskonałych wyników- mówi prezes LTG Mantas Bartuška.

Z Litwy do Niemiec i Włoch

Spółka joint venture będzie zajmować się przede wszystkim przewozami intermodalnymi między Litwą a Polską, a także oferować usługi transportu ładunków do terminali towarowych w Niemczech i północnych Włoszech. W rozwoju usług dużą wagę przywiązuje się do transportu naczep i kontenerów.

Transport intermodalny, w którym łączy się kilka rodzajów transportu, nie tylko oszczędza koszty logistyki biznesowej, ale także zmniejsza zanieczyszczenie środowiska, zatłoczenie, hałas, wypadki drogowe i inne negatywne skutki transportu drogowego na środowisko. Transport towarów koleją emituje 3 razy mniej CO2 niż transport drogowy, zmniejsza się również liczba wypadków drogowych.

Każdego roku między Litwą a Polską przewozi się około 24 mln ton. ton ładunku, z czego - tylko 0,6 mln. ton koleją. Rocznie około 1,8 mln tirów przekracza polsko - litewską granicę państwową.

Premier Litwy S. Skvernelis podkreśla, że ​​ta druga umowa podpisana przez firmy na przewóz intermodalnych towarów koleją również będzie miała duże znaczenie dla gospodarki kraju. Firmy logistyczne i cały biznes regionu będą mieć atrakcyjną ekonomicznie i ekologiczną alternatywę dla przewozów towarowych.

- Unia Europejska aktywnie opowiada się za przeniesieniem ruchu z drogowego na kolejowy lub wodny. Tworzy to bardziej zrównoważone i mniej zanieczyszczające drogi dla towarów i zwalnia z niego częściowo autostrady. Ma to znaczenie dla Litwy w osiąganiu jej celów ekologicznych, ale ma też i praktyczne korzyści - przecież wiemy, jak intensywny jest korytarz samochodowy między Litwą a Polską –powiedział premier Republiki Litewskiej.

 

WYG

Źródło i fot: Koleje Litewskie


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*