25.05.2020

Budowę wiaduktu w Sokółce wesprze budżet państwa, a na Rail Baltice w Uhowie budżet województwa

20,5 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa zasili budowę wiaduktu w Sokółce. To pozwoli zaoszczędzić środki Województwa.

- Jest to jedna z najwyższych kwot jaką rząd wsparł samorząd w ramach rezerwy subwencji ogólnej. To pokazuje jak przy dobrej współpracy rządu i samorządu można prowadzić dobrą politykę finansową jeśli chodzi o wydatki na inwestycje w ramach budżetu Województwa Podlaskiego – mówił podczas konferencji Artur Kosicki.

Budowa wiaduktu w Sokółce to przedsięwzięcie kluczowe dla infrastruktury drogowej województwa podlaskiego i bardzo wyczekiwane przez mieszkańców Sokółki. Łączna wartość tej inwestycji to ponad 60 mln zł. Z czego 45 mln zł zobowiązał się pokryć Samorząd Województwa, Gmina Sokółka przeznaczy na ten cel z własnego budżetu – ok. 4 mln zł. Pozostałe 13,5 mln zł zobowiązało się pokryć PKP PLK.

Kwota 20 468 872 zł z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa pozwoli zmniejszyć nakład na inwestycje pochodzący z budżetu Województwa Podlaskiego. O rządowe wsparcie zabiegał od lutego zarząd województwa, wspierany przez zaangażowane w projekt osoby. Stąd marszałek Kosicki podziękowania za uzyskane pieniądze skierował nie tylko do premiera Mateusza Morawieckiego oraz Adama Adamczyka, Ministra Infrastruktury, ale także do podlaskich parlamentarzystów, w tym do Kazimierza Gwiazdowskiego oraz burmistrza Kolna – Andrzeja Dudy.

- Razem wszyscy wspólnie mogliśmy zadbać o to, żeby ta inwestycja w tych trudnych czasach pandemii, mniej nas kosztowała, a więc mniej kosztowała także mieszkańców województwa podlaskiego – zaznaczył marszałek i dodał, że budowa wiaduktu ma być zrealizowana i rozliczona jeszcze w tym roku.

Już w listopadzie wiadukt nad trasa Via Baltica w Uhowie

W Uhowie powstanie wiadukt drogowy nad torami. To pierwsza inwestycja na odcinku trasy Rail Baltica pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem. W podpisaniu umowy na jej realizację udział wziął wicemarszałek Marek Olbryś. Wiadukt ma być gotowy w listopadzie.  

 Od lat nasz region nie był doceniany, nie był na pierwszej linii inwestycji kolejowych, a teraz jest naprawdę wielkim placem budowy kolei – mówił podczas konferencji Marek Olbryś.

Zaznaczył, że „wiadukt naprawdę będzie bardzo bezpieczny i niekolizyjny” oraz, że „budzi bardzo wiele szacunku dla dokonań w inżynierii drogowej i kolejowej”.

- Samorząd województwa będzie starał się również dopasować swoją infrastrukturę drogową do istniejących szlaków kolejowych, które są wyzwaniem na przyszłość – dodał wicemarszałek.

Nowy wiadukt będzie elementem powstającej obwodnicy Uhowa. Połączy zmodernizowaną ul. Kolejową z drogą wojewódzką nr 682. Ma mieć 130 m długości i szerokość ponad 25 m.

Docelowo wiadukt w Uhowie ma zastąpić istniejący przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Kościelnej. W ramach przyszłych prac modernizacyjnych na trasie Rail Baltica w miejsce przejazdu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują przejście podziemne dla pieszych prowadzące do przystanku kolejowego. Ruch samochodów będzie natomiast przebiegał po obwodnicy i nowym wiadukcie. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcy zyskają dwie bezpieczne przeprawy przez tory.

Inwestycja ta realizowana jest wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Województwo Podlaskie reprezentowane przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Umowę w imieniu stron podpisali: Krzysztof Pietras, dyrektor regionu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz reprezentanci Wykonawcy: Jacek Siemieniuk, prezes zarządu firmy Budrex. sp. z o.o. i Dariusz Wawrzak, wiceprezes przedsiębiorstwa. W konferencji wzięła udział także Elżbieta Bąk, dyrektor projektu.

Finansowanie inwestycji to 12,8 mln zł z projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie odpowiedzialny za sfinansowanie usługi nadzoru autorskiego oraz obsługi laboratoryjnej.

Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Wykonawca rozpocznie prace w przeciągu dwóch tygodni i ma zakończyć je w listopadzie.

Budowany w Uhowie obiekt, to pierwsza inwestycja na odcinku międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem.

- W tej chwilu jesteśmy na końcowym etapie wyboru wykonawcy, podpisania umowy z wykonawcą na odcinek Czyżew – Białystok – mówił uczestniczący w konferencji online Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Obiekt, na budowę którego dziś podpisywana jest umowa, znajduje się na tym odcinku między Łapami, a Białymstokiem, ale również wpisuje się w ten program bezkolizyjnych połączeń drogowych na skrzyżowaniach z linią kolejową. Linia kolejowa jest projektowana i modernizowana na 200 km/h.

Nowy wiadukt w Uhowie to pierwszy z 33 obiektów, które zostaną wybudowane na odcinku Rail Baltica pomiędzy Białymstokiem i Czyżewem.

- To pokazuje skalę problemu, ale i skalę udogodnień. Na całym odcinku od Czyżewa do Białegostoku nie będzie skrzyżowań w poziomie szyn – podkreślił Ireneusz Marchel.

Wrota Podlasia

 


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*