08.06.2021

Jest wykonawca studium linii kolejowej Ostrołęka - Łomża - Giżycko. Pociągi pomkną 250 km/h

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowej linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka - Łomża - Pisz - Orzysz - Giżycko.

Trochę to trwało, bowiem Spółka CPK już w ub. roku ogłosiła postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla fragmentu tzw. szprychy nr 3, kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego (chodzi o 139-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko).

Oferty otwarto pod koniec marca br. i okazało się, że wszyscy oferenci chcieli sporo więcej, niż zakładał to budżet CPK. Ostatecznie zwiększono budżet i wybrano ofertę konsorcjum firm Egis Polska, Egis Rail, Jaf-Geotechnika, które złożyło najtańszą propozycję, opiewającą na prawie 25 mln zł. Na realizację prac nieco ponad 19 miesięcy.

Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej.

Wśród założonych celów szczególnych inwestycji znajdują się stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Łomży z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym, możliwość wykorzystania linii nr, 29 jako uzupełniającej w międzynarodowym ruchu i transporcie towarów, a także poprawa spójności terytorialnej, również w aspekcie mobilności wojskowej. Inwestycje miałyby też ograniczyć wykluczenie transportowe w północno-wschodnich rejonach kraju, a także zwiększyć potencjał turystyczny Mazur.

250 km na godzinę

Dla pociągów pasażerskich na linii nr 29 założono prędkość do 250 km/h, a dla towarowych – 120 km/h. Przewidziano obsługę pociągów towarowych o długości do 750 m oraz zasilanie 2x25 kV AC na głównym ciągu linii kolejowej.

Linia ta będzie łączyć się z liniami kolejowymi nr 36 w rejonie miasta Ostrołęka, nr 36 i 49 w rejonie miejscowości Śniadowo (w wybranych wariantach), nr 49 w rejonie miasta Łomża, nr 219 w rejonie miasta Pisz, nr 223 w rejonie miasta Orzysz i nr 38 w rejonie miasta Giżycko. W ramach analiz ruchowo-eksploatacyjnych wykonawca zidentyfikuje potrzeby inwestycyjne dla przyległej infrastruktury PKP PLK, których realizacja będzie niezbędna dla uzyskania celów projektu.

Za 6 i 10 lat

Jak wynika z harmonogramów CPK z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 r., zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 r.

Przypomnijmy, że przed kilkoma dniami samorząd województwa warmińsko - mazurskiego ogłosił przetarg opracowanie studium dla modernizacji linii nr 223 Czerwonka–Mikołajki–Orzysz i doprowadzenie do stanu umożliwiającego kursowanie pociągów pasażerskich prędkością do 120 km/h w ramach Programu Kolej Plus.

Wszystko to elementy szprychy CPK nr 3, czyli linii nr 29: transportowy kręgosłup Mazur prowadzący do Warszawy i CPK. Linia nr 223 z Orzysza przez Mikołajki i Mrągowo będzie zaś stanowić inwestycję komplementarną CPK.

 

 

WYG

Źródło i Fot: CPK; PKP PLK

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*