20.06.2020

Sieć dróg ekspresowych w naszym regionie rozwija się w oparciu o kilka korytarzy transportowych

Trwa budowa trasy Via Baltica na wszystkich brakujących odcinkach, w tym fragmencie Suwałki - Budzisko, a na trasie Via Carpatia ogłaszane są przetargi na zasadzie "projektuj i buduj".

Ruszyły przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 – w pierwszym półroczu na cztery odcinki wokół Białegostoku o łącznej długości przeszło 47,5 kilometra „eski”, a w drugim planowane są kolejne przetargi na 68 km S19 w kierunku południowym – Bielska Podlaskiego i Siemiatycz.

Równolegle do ogłaszanych przetargów na S19 na Podlasiu trwa budowa innej, również strategicznej - drogi ekspresowej S61. Ten międzynarodowy korytarz transportowy, nazywany Via Baltica zyskał w tym roku, zgodnie z zapowiedziami, dwujezdniową obwodnice Szczuczyna, a większość pozostałych odcinków jest już w budowie.

Droga ekspresowa S8

Pierwszy z nich, już zrealizowany, to droga ekspresowa S8 łącząca Białystok z Warszawą (prawie 180 km), a tym samym - z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Podlaski odcinek S8, od granicy z województwem mazowieckim do Białegostoku ma 77,5 km długości i ostatnie jego fragmenty zostały udostępnione kierowcom pod koniec 2017 roku.

 

S61 Via Baltica

W realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” , czy - fizycznie, w budowie – jest ponad 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. To „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą). S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie.

Podlaskie odcinki S61 stają się stopniowo rzeczywistością. Do użytkowanego od końca 2014 roku fragmentu obwodnicy Augustowa, dołączyła - oddana do użytku 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oraz - od 14 maja bieżącego roku - druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna.

Tempo prac na innych odcinkach sprawia, że w II połowie przyszłego roku powinny być gotowe kolejne 3 części S61 o łącznej długości przeszło 51 km (Śniadowo – Łomża Południe, węzeł Kolno – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn). Z pozostałych podlaskich odcinków S61 w budowie są jeszcze 2 fragmenty: Suwałki – Budzisko oraz Łomża Południe – Łomża Zachód.

Z kolei odcinek Łomża Zachód – węzeł Kolno czeka na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (prawdopodobnie będzie to III/IV kw. br), a do końca tego roku ma być złożony wniosek o wydanie zridu na odcinek Podborze – Śniadowo. Cała podlaska część S61 powinna być gotowa w 2023 roku.

 

 

S19 – Via Carpatia

W fazie przygotowań lub przetargów jest droga ekspresowa S19 od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina. Jej podlaska część, to około 175 km., która - w zależności od odcinka - jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, albo – jak odcinki Białystok Zachód – Ploski i Ploski – Chlebczyn czy np. Kuźnica – Sokółka, mają wydaną decyzję środowiskową i weszły w etap ogłaszania przetargów. Prowadzone są już postępowania przetargowe na odcinki: Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód oraz Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe, a także Białystok Południe – Ploski nad Narwią.

W drugiej połowie roku ogłosimy przetargi dalej na południe, od miejscowości Ploski przez Bielsk Podlaski aż do Chlebczyna nad Bugiem. Oznacza to że pod koniec bieżącego roku cała S19 od Białegostoku na południe, aż po rzekę Bug będzie objęta postępowaniami przetargowymi, z których kilka może zostać jeszcze w tym roku – rozstrzygniętych.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 16 lutego br. uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.), przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Rząd przeznaczy dodatkowo ponad 21 mld zł na Program Budowy Dróg Krajowych. Więcej pieniędzy zostanie przewidzianych m.in. na budowę drogi S19 Białystok – Lubartów, odc. Choroszcz – Ploski – Chlebczyn: 128 km, więcej o 356 mln zł.

Cała podlaska część S19 ma być gotowa na koniec 2025 r.

S16

Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk – Knyszyn jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało prognozę i analizę ruchu, a teraz pracuje nad wariantami w ramach Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego (STEŚ).

Program 100 Obwodnic

W ogólnopolskim Programie 100 Obwodnic ogłoszonym w lutym bieżącego roku, znalazło się pięć z województwa podlaskiego. Są to obwodnice: Suchowoli, Sztabina i Białobrzeg (w ciągu DK8), południowo-wschodnia obw. Augustowa (DK16) oraz południowo – zachodnia obw. Zambrowa (DK63/DK66).

Nowe obwodnice będą realizowane niezależnie od budowanej sieci dróg ekspresowych, realizowanych w oparciu o Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (2025).

Część z wpisanych do Programu obwodnic, to zadania, dla których prace przygotowawcze są zaawansowane i mają decyzje środowiskowe (Suchowola, Sztabin, Białobrzegi - wszystkie w ciągu DK8), ale też takie, gdzie prace ruszyły niedawno, np. przy południowo-wschodniej Obwodnicy Augustowa w ciągu DK16 (trwają prace w ramach Uproszczonego Studium Korytarzowego). Z kolei proces przygotowawczy dla obw. Zambrowa w ciągu DK63/DK66 dopiero się rozpoczął.

Przejścia przez miasta i miejscowości.

Oprócz dróg ekspresowych GDDKiA zarządza na Podlasiu przeszło 852 kilometrami dróg krajowych, które łączą najważniejsze ośrodki w województwie, niekiedy prowadzą do przejść granicznych. W ostatnim okresie sporo z nich zostało zmodernizowanych, albo jest w trakcie rozbudowy, czy przebudowy.

W 2018 roku zakończona została m.in. przebudowa 11-kilometrowego odcinka DK 65 od Moniek do Knyszyna, pod koniec 2019 roku oddano kierowcom przebudowaną DK63 w Kolnie – tzw. przejście przez Kolno, wykonane zostały też „przejścia przez” Downary (DK65) i Rydzewo (DK61).

W 2019 roku ruszyła też modernizacja 33 km odcinka DK66 prowadzącego od Bielska Podlaskiego do przejścia granicznego z Białorusią w Połowcach. Zgodnie z planem zrealizowano 2 odcinki: przejście przez Suchowolce oraz Suchowolce – Kleszczele, o łącznej długości 3,3 km. Do końca tego roku ma być gotowa pozostała część całego zadania, czyli w sumie 29,7 km drogi krajowej nr 66.

Od jesieni ubiegłego roku prowadzona jest również rozbudowa drogi krajowej nr 63 na blisko 8-kilometrowym odcinku Wygoda – Zambrów (DK63) , na blisko 3-kilometrowym „przejściu przez Szepietowo” (DK66) oraz „przejściu przez Mońki” (DK65). To ostatnie ma być gotowe w lipcu bieżącego roku.

 

Źródło i fot: GDDKiA O/Białystok

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*