22.02.2018

Będzie Rail Baltica, powinny być nowe lokomotywy i wagony. Pociągiem pojedziemy 250 km/h

Między 2022 a 2025 rokiem ma zostać wybudowany ostatni odcinek kolejowej trasy Rail Baltica Trakiszki – Suwałki – Ełk. Do tego czasu PKP Intercity powinno już dysponować nowoczesnymi lokomotywami i taborem.

PKP Intercity podejmuje współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych pociągów. Agencja wykonawcza Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i PKP IC podpisali list intencyjny o wspólnej realizacji projektów w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0.

Po stronie PKP IC to element strategii taborowej, w ramach której spółka zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów.

Innowacje dla kolei

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017 roku przez Radę Ministrów.

- Wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne, dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków. Obok już prowadzonych przez NCBR: programów  INNOTABOR, Wspólnego Przedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną, ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę - podkreśla Jarosław Gowin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

- Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji SOR. Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami. Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego - zapewnia Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Kolej przyszłości i dużych inwestycji

PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC.  Planowane jest opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej,  elektrycznego zespoły trakcyjne (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 - 250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyć docelowo około 3,7 mld.

- Realizujemy największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania. W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r. zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju swoich usług z wykorzystaniem innowacyjnych projektów - mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy, który rozpoczyna działania - dodaje.

Innowacje na zamówienie dzięki NCBR

- Z powodzeniem uruchamiamy programy nowego typu, których celem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnym zapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań. Kompetencje zdobyte w realizowanym już przez nas partnerstwie innowacyjnym w połączeniu z doświadczeniem we wspieraniu prac B+R związanych ze środkami transportu szynowego dały impuls do nawiązania współpracy PKP IC - mówi prof. Maciej Chorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. - To kolejny krok w realizacji celów w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów - dodaje dyrektor NCBR .

Partnerstwo innowacyjne to nowy tryb udzielania zamówienia publicznego, który został wprowadzony w 2016 roku w znowelizowanej ustawie o prawie zamówień publicznych. Ma na celu wspieranie nowych, jeszcze nieistniejących na rynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiający kreuje rynek dla innowacyjnych produktów i usług. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest jednym z pierwszych podmiotów w Polsce stosującym ten nowatorski tryb. Na początku tego roku uruchomił postępowanie w ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny”, którego celem jest stworzenie, zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 bezemisyjnych autobusów nowej generacji.

***

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od ponad 10 lat Centrum łączy świat nauki i biznesu, tworząc odpowiednie warunki do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Poprzez współfinansowanie procesów B+R wspiera rodzimych przedsiębiorców, istotnie zmniejszając ich ryzyko biznesowe towarzyszące wdrażaniu  przełomowych projektów badawczych.
Misją NCBR jest realizacja zadań służących społecznemu i gospodarczemu rozwojowi Polski oraz rozwiązywanie konkretnych cywilizacyjnych problemów jej mieszkańców. NCBR pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej
w programach operacyjnych: Inteligentny Rozwój oraz Wiedza Edukacja Rozwój. Realizuje także szereg programów krajowych i międzynarodowych, a także projekty związane z bezpieczeństwem i obronnością państwa.

Z rocznym budżetem na prace B+R rzędu miliarda euro NCBR jest obecnie największym w kraju i regionie ośrodkiem wspierania rozwoju nauki i gospodarki.

Źródło: PKP Intercity

Fot. PKP PLK (zdjęcie ilustracyjne)

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*