23.08.2023

Elektryfikacja najintensywniej użytkowanego na Litwie odcinka kolejowego Wilno-Kłajpeda

Jeden z największych projektów modernizacji infrastruktury kolejowej na Litwie - elektryfikacja odcinka kolejowego Wilno-Kłajpeda, w tym tzw. węzła wileńskiego, osiągnął półmetek.

To dobra wiadomość także dla firm i turystów z naszego regionu.

Trasa kolejowa Wilno-Kłajpeda jest bowiem najintensywniej użytkowanym odcinkiem kolejowym na Litwie. W zeszłym roku przetransportowano nim około 40 proc. ładunków przewożonych koleją i miał on 16 proc. przepływu pasażerów w kraju.

Zakończone prace zostały wczoraj (22.08) i ocenione przez ministra komunikacji Litwy  Mariusa Skuodisa.

164 kilometry

Po zakończeniu w tym roku budowy węzła wileńskiego o długości 42 km i sieci kontaktów kolejowych o długości 122 km Kaišiadorys-Radviliškis, z 363 km obejmujących cały projekt elektryfikacji Wilno-Kłajpeda zostało zbudowanych łącznie 164 km sieci.

Oprócz robót związanych z budową sieci trakcyjnej, projekt elektryfikacji obejmuje budowę sześciu podstacji trakcyjnych, ich przyłączenie do sieci elektroenergetycznej Litgrid oraz badania, a także budowę ośmiu autotransformatorów zapewniających stabilność napięcia elektrycznego w sieci trakcyjnej.

Nowoczesne pociągi, ekologiczne podróże

-To strategicznie ważny projekt dla państwa i w tym przypadku elektryfikacja najintensywniej wykorzystywanego odcinka kolejowego w kraju zapewni bardziej ekologiczne podróże zakupionymi pociągami elektrycznymi dostosowanymi dla wszystkich pasażerów. Elektryfikacja kolei jest wysokim priorytetem zarówno na Litwie, jak i w całej Unii Europejskiej – mówił we wtorek Marius Skuodis.

Dyrektor generalny LTG, Egidijus Lazauskas, podkreśla długoterminowe zaangażowanie grupy spółek w przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju systemu transportowego na Litwie.

-To zaangażowanie obejmuje zarówno projekty infrastrukturalne, jak i usługi dla pasażerów i przedsiębiorstw. W związku z tym, że elektryfikacja głównej litewskiej arterii kolejowej Wilno-Kłajpeda zbliża się do półmetka całego projektu, kupujemy także nowoczesne pociągi elektryczne i akumulatorowe, zapewniając nową kulturę i doświadczenia podróżowania. Po raz pierwszy w historii grupy planujemy także zakup lokomotyw elektrycznych do przewozu ładunków. W ten sposób krok po kroku zmierzamy w stronę przyszłości czystego transportu – podkreślał szef litewskich kolei.

 

 

- Po zakończeniu etapu modernizacji odcinka Wilno-Kłajpeda najważniejsza linia kolejowa w kraju nabierze nowego impetu – zarówno poprzez zwiększenie konkurencyjności sektora transportowego całego kraju, jak i poprzez zmniejszenie wpływu na środowisko. Szacuje się, że w wyniku elektryfikacji tego odcinka do środowiska zostanie wyemitowanych nie więcej niż 150 tys. ton.  CO2 rocznie, ponadto niezwykle ważne są korzyści ekonomiczne projektu, na przykład niższe koszty paliw kopalnych – podkreśla wagę projektu Rūta Jakubauskienė, pełniąca obowiązki dyrektora generalnego LTG Infra,.

Dofinansowanie z Unii Europejskiej

Zelektryfikowany odcinek kolei będzie zasilany przez sześć podstacji trakcyjnych: w Lentvarach, Žeimiai, Linkaičiai, Tarvainiai, Kretinga i Žasliai. Obecnie dobiega końca budowa podstacji trakcyjnej Lentvaris, a na najbliższy miesiąc planowane jest przyłączenie sieci energetycznej Litgrid 110 kV oraz próby pracy podstacji. Do końca tego roku planowane jest zakończenie budowy podstacji trakcyjnej Žeimii oraz kontynuacja budowy trzech nowych podstacji trakcyjnych w Linkaičiai, Tarvainiai i Kretinga oraz przebudowa podstacji trakcyjnej w Žasliai. Zakończenie budowy ostatnich nowych podstacji i przebudowa podstacji w Žasliai planowane jest na przełom 2024/2025 roku.

W tym roku planowane jest zakończenie budowy 6 z 8 autotransformatorów. Autotransformatory są niezbędne do zapewnienia stabilności napięcia elektrycznego w sieci trakcyjnej i są rozmieszczone co około 68 km na odcinku Kaišiadorys-Kłaipėda.

Łącznie w projekt elektryfikacji planuje się zainwestować 411,26 mln zł. euro, a około połowa tej kwoty – 200 mln euro pochodzi z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Obecnie na Litwie w pełni zelektryfikowane są trzy odcinki kolei: Wilno-Kowno, Wilno-Troki i Wilno-Kena. To jest 8 procent całej sieci krajowej, a po zakończeniu tego projektu elektryfikacji długość zelektryfikowanych kolei w kraju wzrośnie do prawie 27 proc.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*