01.04.2017

Jeżeli dostaniemy unijne pieniądze, powstanie wschodnia obwodnica Suwałk

Trzy wnioski na dofinansowanie budowy dróg o łącznej wartości prawie 79 milionów złotych złożyło w piątek Miasto Suwałki do Regionalnego Programu Operacyjnego naszego województwa. Jeżeli uda się pozyskać środki, to największe w historii Suwałk inwestycje drogowe ruszą w tym roku i zakończą się jesienią 2018r.

 - Złożyliśmy trzy wnioski do Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku. Dotyczą one przebudowy ulicy Sejneńskiej i budowy zupełnie nowych dróg: przebicia ulicy Sejneńskiej do ulicy Utrata z nowym mostem i tunelem pod torami, przebiciem ulicy Leśnej do ulicy Utrata oraz budową Armii Krajowej na odcinku od ulicy Pułaskiego do ulicy Północnej – informuje Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk – W historii Suwałk nie realizowaliśmy jeszcze inwestycji drogowych z tak dużym rozmachem. Liczę na to, że co najmniej dwa wnioski zostaną dofinansowane – dodaje Prezydent Suwałk.

Projekt przebudowa ul. Sejneńskiej obejmuje

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 653 na terenie miasta Suwałki – III etap (przebudowa ul. Sejneńskiej od granic administracyjnych miasta do torów wraz z budową odcinka od ul. Sejneńskiej do ul. Utrata z mostem i tunelem pod torami)

Zadanie 1: przebudowa ul. Sejneńskiej usytuowanej w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 653 na odcinku o dł. ok. 1922 m tj. od ulicy Młynarskiej do granicy administracyjnej miasta Suwałki.

Zadanie 2: budowa nowej drogi klasy G na odcinku od ul. Sejneńskiej do ul. Utrata (dł. 1.512,72m) wraz z budową tunelu pod linią kolejową Suwałki-Sokółka i mostu na rzece Czarna Hańcza, rozbudowa ulicy Utrata na odcinku od ul. Staniszewskiego do ul. Mereckiego oraz budowa odcinka ulicy Staniszewskiego (łącznik do Płociczna).

Nowa droga klasy G, wybudowana w ramach projektu i po wybudowaniu pozostałych odcinków tzw. „Trasy wschodniej” będzie stanowiła część docelowego przebiegu DW nr 655 w granicach miasta Suwałki.

Wartość ogółem: 47 152 647,73 zł

Wartość dofinansowania: 39 804 015,55 zł

 Roboty budowlane: 41 462 698,17 zł

 Projekt Przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 655 obejmuje:

Przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 655 na terenie miasta Suwałki-IV etap (przebudowa fragmentu ul. Leśnej od ul. Krakowskiej do ul. W. Polskiego wraz z budową odcinka od ul. W. Polskiego do ul. Utrata)

Projekt polega na przebudowie fragmentu ul. Leśnej od ul. Krakowskiej do ul. Wojska Polskiego oraz budowie nowego odcinka od ul. Wojska Polskiego do ul. Utrata, w docelowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 655 na terenie miasta Suwałki o całkowitej długości 1 733,25 m.

 – przebudowę ul. Leśnej od ul. gen. Mieczysława Mackiewicza leżącej w pobliżu ul. Krakowskiej do ul. Wojska Polskiego o długości 770,42 m;

– budowę nowego odcinka od ul. Wojska Polskiego do ul. Utrata o długości 453,19 m;

– przebudowę ul. Utrata o długości 512,83 m.

 Wartość ogółem: 19 103 118,05 zł

 Wartość dofinansowania: 16 093 458,82 zł

 Roboty budowlane: 17 845 640,06 zł

Przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 655 na terenie miasta Suwałki – V etap (odcinek od ul. Pułaskiego do ul. Północnej).

Inwestycja dotyczy budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 655, od ul. Generała Kazimierza Pułaskiego do ul. Północnej wraz ze skrzyżowaniem z ul. Północną.

Projekt dotyczy budowy nowego odcinka drogi o długości ok. 2,2 km, który będzie stanowił dojazd do osiedla mieszkaniowego Kamena oraz Fabryki Mebli Forte. Poprawi komunikację wschodniej części miasta z drogą krajową nr 8 i w przyszłości z węzłem „Suwałki Północ” w ciągu drogi ekspresowej S-61. Umożliwi wyprowadzenie ruchu ciężarowego ze wschodniej części miasta z pominięciem centrum bezpośrednio na drogę krajową nr 8, a w przyszłości na drogę ekspresowa S-61.

 Wartość ogółem: 12 370 461,49 zł

 Wartość dofinansowania: 10 503 842,22 zł

Roboty budowlane: 12 079 896,49 zł

 

Szacunkowa wartość wszystkich trzech  inwestycji to 78,6 mln zł.

– Realizacja tych inwestycji oznacza też rekordowy w historii Miasta Suwałki Budżet. Na ostatniej Sesji Rady Miejskiej zostały przyjęte stosowne zmiany do Budżetu Miasta na ten rok. Wprowadziliśmy do zadań inwestycyjnych powyższe projekty drogowe – dodaje Czesław Renkiewicz – Aktualnie po stronie dochodów Miasta na ten rok widnieje kwota 401 445 681 zł, a po stronie wydatków 420 386 315. Oznacza to, że po raz pierwszy w historii Budżet naszego miasta przekroczył kwotę 400 mln zł, a załącznik inwestycyjny opiewający na kwotę ponad 81 milionów złotych jest najwyższym od 6 lat – podsumowuje Prezydent Suwałk.

Wschodnia obwodnica Suwałk

"Trasa wschodnia", to w istocie mała obwodnica Suwałk, która ma za zadanie poprawić słabo skomunikowaną wschodnią stronę miasta.

Ponadto droga ta miałaby wyeliminować zagrożenie, płynące z ewentualnego zdarzenia drogowego, do którego mogłoby dojść na przejeździe kolejowym przecinającym ul. Sejneńską. W przypadku kolizji drogowej lub wypadku na tym odcinku istnieje zagrożenie odcięcia Suwałk od wschodniej drogi wylotowej z miasta oraz kompletnego zablokowania wschodniej części Suwałk jak i odcinka drogi wojewódzkiej nr 653. Oprócz alternatywnego rozwiązania komunikacyjnego projekt trasy wschodniej obejmuje także generalną przebudowę przejazdu kolejowego - wiadukt i tunel przebiegający pod torami.

O tych inwestycjach, a szczególnie, tzw. wschodniej obwodnicy Suwałk, mówi się od dawna.

Pierwszy krok na budowie tzw. wschodniej obwodnicy Suwałk zrobiono w latach 80-tych ubiegłego wieku. To wówczas zbudowano podziemną infrastrukturę na odcinku od ul. Pułaskiego do Północnej. Rury m.in. kanalizacji deszczowej zasypano i prace przerwano na, jak się wówczas mówiło, ”kilka lat”.

Przedstawiciele Urzędu Miasta przytaczali wówczas następujące argumenty za budową tej drogi:

- inwestycja zostanie na wykonana gruntach od dawna przeznaczonych na ten cel,

- nastąpi odciążenie i udrożnienie ruchu przez miasto, skutecznie połączy ul. Pułaskiego (czyli os. Północ) z ul. Sejneńską (wyjazd na: Krzywe, St. Folwark, Sejny).

Kompleksowy plan dotyczący budowy tzw. trasy wschodniej powstał dopiero kilka lat temu. Według tego planu budowa drogi została podzielona na trzy etapy a całość prac wyceniono wówczas na ok. 132 mln zł.

Wcześniej, bo w 2004 roku, projektanci z Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przedstawili władzom miasta dwa projekty obwodnic: wschodniej i zachodniej. Wschodnia kosztować miała 400 milionów. Jej budowa miałaby zacząć się za pięć lat, czyli w 2009 roku. Koszt zachodniej to prawie 600 milionów, a na budowę trzeba byłoby czekać trochę dłużej. Prace ruszyłyby nie szybciej niż w 2014 roku.

Drogowcy popierali budowę tańszej, wschodniej obwodnicy. Natomiast samorządowcy byli zdania, że tylko zachodnia obwodnica pozwoli nadjeżdżającym z Olecka, Ełku i Gołdapi tirom ominąć miasto. Józef Gajewski, ówczesny prezydent Suwałk twierdził, że lepiej poczekać i zbudować droższą, dłuższą obwodnicę zachodnią.

WYG

Źródło: UM Suwałki

 Fot. Tak na razie wygląda odcinek drogi ul. Pułaskiego do ul. Północnej.

udostępnij na fabebook
02.04.2017, 11:31:36

loca

Czyli transport ciężarowy odbywał się będzie z Kameny przez Armii Krajowej (koło) Chopina) do Pułaskiego. No to frajda dla tych co będa mieszkać w Parku Chopina. Już dzis jeżdżą tiri po piachu a co będzie potem? Jednym zabrać drugim dołozyć. Śmiechu warte.

03.04.2017, 17:15:23

kika

Buduje się obwodnica więc o jakich tirach mówisz

Skomentuj:
nick*
komentarz*