29.11.2017

Litewski gaz już zasila Suwałki. Tir zatankuje LNG i przejedzie tysiąc kilometrów

Nie powstał jeszcze transgraniczny gazociąg, ale pierwszy litewski gaz jest już w Polsce, także w naszym regionie.

W październiku polska spółka DUON odebrała pierwszą dostawę skroplonego gazu (LNG) z litewskiego terminalu w Kłajpedzie. Pływający terminal działa tam od 2014 roku, ale dopiero od kilku tygodni możliwy jest załadunek na cysterny drogowe.

Gaz z Litwy jest dystrybuowany przede wszystkim w Polsce północno – wschodniej, gdzie brak jest na razie sieci gazociągowych. Polska spółka ma stacje gazowe m.in. w Suwałkach, Gołdapi, Augustowie, Grajewie.

Grupa Duon transportuje skroplony gaz do swoich stacji regazyfikacji przy użyciu cystern kriogenicznych i pozyskiwała dotąd surowiec m.in. z terminali LNG w Polsce, Belgii, Holandii.

W Kalwarii zapatrzysz się w LNG do samochodu

Natomiast pod koniec 2018 roku, koło litewskiej miejscowości Kalwaria, przy trasie Via Baltica niedaleko od granicy z Polską, powstanie pierwsza stacja tankowania samochodów cieżarowych zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Inwestycję z własnych środków realizuje spółka zależna JSC "SG dujos" - JSC "Vivagrid. Wartość projektu wynosi 1,5 mln. euro. Spółka już wybrała i nabyła działkę, trwają prace projektowe. "SG dujos" aktywnie rozwija infrastrukturę ekologicznego paliwa dla transportu ciężarowego i jest pionierem w dziedzinie dostaw gazu, jako paliwa do samochodów.

Na stacji będą mogły tankować samochody ciężarowe, przewożący ładunki na Litwę lub do innych Państw Bałtyckich, czy też jadący przez Litwę w kierunku Europy Zachodniej. W przyszłości, po planowej rozbudowie, stacja będzie dostarczała gaz znajdującym się w pobliżu, po obu stronach granicy, klientom przemysłowym.

- Naszym celem włączenie się w korytarze transportowe krajów Europy Północnej, Bałtyckiej i Europy Środkowej i postaramy się, aby pojazd, który został zatankowany na naszej stacji LNG, mógł z łatwością pokonać dystans 1 tys. kilometrów do następnego punktu tankowania. Mamy nadzieję, że naśladując przykład innych krajów UE, nasza inicjatywa będzie wspierana przez wszystkie zainteresowane strony - sektor publiczny, główne krajowe firmy transportowe i czołowych światowych producentów pojazdów - mówi dyrektor generalny spółki Virginijus Korsakas, podkreślając, że „dyrektywy europejskie nakładają na państwa członkowskie obowiązek zagwarantowania, przed 2025 r., obecności stacji LNG co 400 km na głównych drogach. Stacje te powinny zapewniać ciągły ruch pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym.

Litewska firma zainwestowała już ponad 13 milionów euro w rozwój infrastruktury paliw alternatywnych na Litwie, większość tej kwoty to środki własne firmy.  W 2007 roku spółka zbudowała w Kłajpedzie pierwszą stację gazu sprężonego (CNG), w 2013 roku otworzyła w Podbrodziu pierwsze w Państwach Bałtyckich laboratorium badań nad paliwem wodorowym. Do spółki należy sześć działających obecnie na Litwie stacji CNG- w Kłajpedzie, Szawlach, Kownie, Wiłkomierzu, Mariampolu i Telszach, które obsługują 155 autobusów miejskich.

Europejski niebieski korytarz

- Na Litwie widzimy ogromny niewykorzystany potencjał gazu ziemnego, jako paliwa do pojazdów - trzy lata temu staliśmy się pierwszym państwem w regionie z terminalem skroplonego gazu ziemnego, którego pojemność jest nadal wykorzystywana tylko w minimalnym zakresie. Po wprowadzeniu w tym roku do użytku terminalu lądowego do skroplonego gazu ziemnego, staraliśmy się uczynić ten potencjał bardziej dostępnym dla litewskich i europejskich firm logistycznych dostarczających towary na duże odległości.

Litwa zwiększyła zainteresowanie takich producentów pojazdów LNG, jak Scania i Iveco, którzy rozszerzają swoją działalność w tym regionie, zwracając szczególną uwagę na technologie skroplonego i sprężonego gazu ziemnego, a także paliwa wodorowego. Każdego dnia odczuwamy rosnące zainteresowanie możliwością tankowania ciężarówek tranzytowych LNG wiodących litewskich i zagranicznych firm cargo. Dlatego po stworzeniu niezbędnej infrastruktury do tankowania LNG, kolejnym krokiem będzie zwiększenie zainteresowania firm logistycznych wykorzystaniem tego ekonomicznego i przyjaznego dla środowiska paliwa alternatywnego, aby zmotywować je do przystosowania istniejących flot samochodów ciężarowych do korzystania z płynnego gazu - mówi V. Korsakas.

- Jako partnerzy w rozwoju rozwiązań paliw alternatywnych w branży transportowej, z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że stacja benzynowa LNG zostanie otwarta na trasie Via Baltica na terenie gminy Mariampol. Oznacza to, że staniemy się częścią europejskiej infrastruktury LNG - Europejskiego Niebieskiego Korytarza. Litewskie i inne bałtyckie firmy logistyczne mogą rozpocząć realizację projektów, które zapewnią realną możliwość wykorzystania efektywnych silników gazowych. Inicjatywa ta doskonale współgra z niedawno wprowadzonym nowym rozwiązaniem Scanii - sześciocylindrowym silnikiem o mocy 410 KM, który pracuje zarówno na sprężonym, jak i skroplonym gazie ziemnym i jest idealnym rozwiązaniem dla tras dalekobieżnych - mówi szef Scanii Jenny Engvall.

 

WYG

Źródło: sgdujos.lt; Klajpedos Nafta

Fot. sgdujos.lt

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*