21.11.2023

Litwa. Ogłoszono przetarg na przebudowę ostatniego do granicy z Polską odcinka Via Baltica

Dyrekcja Autostrad Litwy ogłosiła przetarg publiczny na przebudowę odcinka Via Baltica o długości ponad 12 km. To ostatni etap projektu „Via Baltica” z Mariampola do granicy litewsko-polskiej. Planuje się, że po pomyślnie zakończonych przetargach publicznych prace remontowe dróg będą mogły rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku.

130 km na godzinę

W trakcie prac planowana jest przebudowa odcinka drogi w pobliżu granicy litewsko-polskiej (od 85 km do 97,06 km), przekształcając go w autostradę 4-pasmową, na której maksymalna dozwolona prędkość wyniesie 130 km/h, Oddzielone zostaną strumienie ruchu tranzytowego od potoków ruchu lokalnego, zlikwidowane skrzyżowania i rozjazdy jednopoziomowe, zainstalowane inne rozwiązania inżynieryjne zapewniające bezpieczeństwo ruchu.

Planowana jest także budowa dróg łączących po obu stronach przebudowywanego odcinka drogi, których łączna długość wyniesie około 32,5 km. Na przebudowanym odcinku zostaną zamontowane 4 ronda, 3 przejazdy przez tunele, 2 wiadukty, przejścia podziemne i wiadukty dla zwierząt, rozwiązania w zakresie płotów granicznych, przystanki autobusowe z pawilonami, miejsca odpoczynku itp.

Bliżej mety

- Na autostradzie Via Baltica pomiędzy Mariampolem a litewsko-polską granicą państwową trwają obecnie największe prace związane z budową infrastruktury drogowej okresu niepodległości Litwy, a ogłoszony przetarg na ostatni, IV etap jest krokiem w stronę mety tego historycznego projektu - mówi dyrektor generalny Litewskiej Dyrekcji Dróg Samochodowych Marius Švaikauskas.

- Realizujemy naszą obietnicę dotyczącą naprawy naszego strategicznego połączenia drogowego z Zachodem od Mariampola do granicy z Polską. Łącznie w tym roku powstanie 12,5 km nowego odcinka autostrady, pod koniec przyszłego lata ukończymy 16 km najtrudniejszego odcinka w okolicach Mariampola, a w przyszłym roku planujemy dokończyć ostatnie 12 km. Wtedy będziemy mogli całą naszą uwagę skierować na odbudowę „Via Baltica” w kierunku Łotwy - mówi Minister Komunikacji Marius Skuodis.

Przypomnijmy, że w październiku tego roku Dyrekcja Autostrad Litwy oficjalnie otworzyła pierwszy ukończony odcinek projektu „Via Baltica”.  Ten 6,5-kilometrowy odcinek zmienił się nie do poznania - jedna z najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych dróg w kraju została przebudowana na czteropasmową autostradę, zlikwidowano jednopoziomowe skrzyżowania, zbudowano wiadukt, tunel, a także pierwszy na Litwie zielony most dla migracji zwierząt. W celu izolacji akustycznej zainstalowano ściany akustyczne o łącznej długości 360 metrów

Zakończenie budowy do 2025 roku

Do końca tego roku prace zakończą się na kolejnym odcinku przebudowywanej drogi, od 79 do 85 km. Zakończenie prac na I, najdłuższym i najbardziej skomplikowanym technicznie etapie Via Baltica, liczącym prawie 16 km, planowane jest na przyszły rok. Planuje się, że cała droga o długości 40 km zostanie ukończona do 2025 roku. zostanie przebudowana na 4-pasmową autostradę i przystosowana do celów mobilności cywilnej i wojskowej.

Modernizacja drogi Via Baltica łączącej kraje bałtyckie to jeden z priorytetowych projektów litewskiej infrastruktury komunikacyjnej. Po przebudowie odcinek „Via Baltica” od Mariampola do granicy z Polską będzie spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. Jest to jeden z najbardziej intensywnych odcinków ruchu na Litwie. Średnie roczne dzienne natężenie ruchu na tym 40-kilometrowym odcinku dochodzi do 10 tys. samochodów dziennie, z czego aż 50 proc składa się z transportu towarowego.

Planuje się, że do 2030 r. cała droga krajowa „Via Baltica” przebiegająca przez terytorium Litwy zostanie przebudowana w sposób zapewniający organizację ruchu i wymogi bezpieczeństwa międzynarodowej sieci drogowej.

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*