10.09.2017

Litwini remontują, Polacy budują. Via Baltica z Warszawy do Kowna za sześć lat

Odcinek drogi międzynarodowej Via Baltica między Kownem a Warszawą zostanie w pełni zrekonstruowany do 2023 roku, zapowiada premier Litwy Saulius Skvernelis, który niedawno, podczas swojej wizyty w Warszawie, omawiał m.in. i kwestię tej drogi.

Premier Skvernelis powiedział, że podczas swej wizyty w Warszawie otrzymał od polskiej premier Beaty Szydło zapewnienie, że prace po swojej stronie realizuje w tym terminie też i Polska.

Via Baltica – fragment drogi międzynarodowej E67, częściowo zrealizowana jako droga ekspresowa z Warszawy do Tallina, w Estonii, biegnąca z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica są elementem transeuropejskiego korytarza transportowego

Po stronie litewskiej

Na drodze Via Baltica, na litewskiej jej części, często dochodzi o wypadków. Transport przewożący ładunki na Via Baltica stanowi tu 30 proc. ogółu przejazdów.

W sierpniu br. litewska dyrekcja transportu samochodowego podpisała z konsorcjum UAB „Feuda” (w jego skład wchodzą firmy: UAB „Lemminkainen Infra OY“, UAB „Lemminkainen Lietuva”, AB „Eurovia Lietuva”, UAB „Tilsta” ir UAB „Hidrostatyba”) umowę na rekonstrukcję pierwszych kilkunastu kilometrów via Baltiki z Kowna do Mariampola. Prace potrają dziewięć miesięcy. Zbudowanych zostanie m.in. dziewięć wiaduktów i dwa tunele.

Odcinek od Kowna do Mariampola będzie remontowany do 2019 roku, później kolejny odcinek prowadzący do polskiej granicy.

Zmodernizowany odcinek międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej zostanie oddany do użytku do końca 2021 roku, choć jeszcze niedawno podawano termin 2023r. Budowa litewskiego odcinka ma kosztować około 200 mln euro. Dopuszczalna prędkość na litewskim odcinku ma wynieść 130 km na godzinę.

Po stronie polskiej

Podpisanie 6 czerwca br. umowy na budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko oraz skierowanie do drugiego etapu przetargu innego fragmentu tej „eski” Szczuczyn – Raczki domknęło decyzyjnie całe wielkie przedsięwzięcie, jakim jest budowa tzw. Via Balticy - od Ostrowi Mazowieckiej aż po granicę z Litwą.

Podpisanie umowy na projekt i budowę odcinka S61 Suwałki – Budzisko oznacza, że cały niemal 37-kilometrowy odcinek przygraniczny od istniejącej obwodnicy Augustowa do Budziska jest już w fazie realizacji – obwodnica Suwałk od lutego tego roku jest w budowie, a odcinek do Budziska- na etapie przygotowania materiałów do zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W realizacji - także w systemie „Projektuj i buduj” – jest także druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (umowa podpisana 26 maja br.).

Pozostała część Via Balticy – od Ostrowi Mazowieckiej aż po obwodnicę Augustowa -znajduje się w decydującej fazie postępowań przetargowych. Zgoda na II etap przetargu dla odcinka Szczuczyn - Raczki (realizuje oddział GDDKiA w Olsztynie) oznacza, że wykonawcy startujący w przetargu będą teraz składać oferty cenowe. Z kolej na podlaskich odcinkach S61 od Ostrowi do Szczuczyna stopniowo wyłaniani są już wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.

Zgodnie umową, włoski wykonawca „Impresa Pizzarotti” ma 31 miesięcy na realizację zadania Suwałki – Budzisko (z wyłączeniem okresów zimowych w fazie budowy). Najpierw projekt i uzyskanie ZRID – 15 miesięcy i 16 miesięcy na realizację. Fizycznie budowa powinna ruszyć w jesienią 2018 r. a zakończyć się w lecie 2020.

Odcinek S61 Suwałki - Budzisko to 24,2 km., dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, plus pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy, dwa węzły „Suwałki Północ’ i „Szypliszki”, Przewidziano na niej dwa węzły drogowe - „Suwałki Północ” i „Szypliszki” oraz cztery Miejsca Obsługi Podróżnych - po dwa w każdym kierunku (Żubryn, Budzisko), obciążenie – 115 kN/oś;

Wartość podpisywanego kontraktu budowlanego – 605,5 mln zł.

Odcinek S61 Szczuczyn – Raczki – skierowany do II etapu przetargu – długość około 63 km. Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy; obciążenie – 115 kN/oś. Cztery węzły: Guty (gmina Szczuczyn), Ełk- Południe (gmina Ełk)- w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka, Ełk- Wschód (gmina Ełk), Wysokie (gmina Kalinowo).

Przebieg drogi: Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocję i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).

Decyzję środowiskową dotyczącą tego odcinka wydano w październiku 2015 r. 15 kwietnia 2016 r. ogłoszono przetarg na projekt i budowę drogi. Wpłynęło ponad 20 ofert. Podpisanie umowy przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2020 r. Koszt budowy S61 Szczuczyn-Raczki to ok. 2,1 mld zł.

Oba zadania będą współfinansowane przez unijny program „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).

 

WYG

Źródło; L24.lt; GDDKiA; Ministerstwo Łączności Litwy

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*