08.09.2018

Ministrowie pięciu państw o Via Baltica i Via Carpatia. Testy pojazdów autonomicznych i łącza 5G

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy ministrowie Litwy i Polski podpisali list intencyjny, zgodnie z którym odcinek drogi Via Baltica stanie się "drogą inteligentną", na której będzie testowane łącze 5G oraz samochody autonomiczne. To jedno z pierwszych tego typu rozwiązań międzynarodowych w Europie.

Porozumienie podpisali minister gospodarki RL Virginijus Sinkevičius, minister łączności Rokas Masiulis, minister cyfryzacji RP Marek Zagórski oraz minister infrastruktury RP Andrzej Adamczyk.

Celem listu jest promowanie technologii automatycznych samochodów (CAD) dla wspierania zrównoważonej mobilności, innowacji oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Sygnatariusze wyrażają w nim wolę współpracę w zakresie zaawansowanych technologii łączności elektronicznej dla potrzeb automatycznych samochodów, w tym- stworzenia sieci 5G na odcinku Via Baltica Warszawa (Polska) - Kowno (Litwa) oraz dalej - do Wilna (Litwa) w celu zapewnienia ich interoperacyjności.

Już w 2014 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad RP oraz Administracja Dróg Litwy wraz z partnerami na Łotwie i w Estonii uzgodniły, że Via Baltica stanie się „pilotażową drogą dla wdrażania nowych rozwiązań w zakresie inteligentnych systemów transportowych. Via Baltica posłużyłaby jako środek współpracy, wymiany informacji, wiedzy i najlepszych praktyk, które mogłyby następnie zostać wdrożone w sieci drogowe zaangażowanych krajów bałtyckich.”

- To znaczące spotkanie, które wskazuje na kilka poziomów kooperacji, które chcemy realizować wspólnie z Litwą. Z jednej strony dotyczy to współpracy przy budowie sieci 5G i wykorzystania jej w praktyce, z drugiej strony – szerszej kooperacji w zakresie infrastruktury. Mam nadzieję, że realizując taką inwestycję jak Via Baltica, będziemy gotowi jednocześnie na to, żeby przetestować rozwiązania, nad którymi pracuje kilka wiodących państw i firm na świecie. Chcemy to doświadczenie zdobywać wspólnie” – powiedział minister Marek Zagórski.

- Jest to nowość w Europie. Większość krajów testuje takie rozwiązania wewnątrz. Na przykład obecnie na trasie Wilno-Kowno również jest możliwość testowania samochodów autonomicznych. Tymczasem testów transgranicznych w Europie prawie nie ma, takie rozwiązanie zrealizujemy z Polakami jako jedni z pierwszych” – dodał z kolei minister łączności RL Rokas Masiulis.

- Po raz kolejny udowodniliśmy, że zacieramy granice pomiędzy naszymi krajami, ponieważ postęp technologiczny nie uznaje granic. Mówiliśmy już tu o wielu wspólnych interesach, które możemy rozwijać wspólnie: technologie blockchain, technologie finansowe. Dzisiaj rozwój w dziedzinie inteligentnych pojazdów otwiera dla obu krajów nowe okno rozwoju, możliwości gospodarczych oraz tworzenia nowych miejsc pracy – podkreślał minister gospodarki Litwy Virginijus Sinkevičius.

Wspólny głos w sprawie Via Carpatia, Via Baltica, Rail Baltica

Ponadto Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz ministrowie ds. transportu Czech, Litwy, Słowacji, Ukrainy oraz Węgier przedyskutowali najważniejsze projekty infrastrukturalne łączące kraje naszego regionu (m.in. Via Carpatia, Via Baltica, Rail Baltica oraz Koleje Dużych Prędkości), będące praktyczną realizacją idei Inicjatywy Trójmorza. Ministrowie zgodzili się, że o ile postęp w rozwoju połączeń drogowych i kolejowych jest widoczny, to niezbędne jest dalsze przyspieszenie działań i utrzymanie odpowiedniego poziomu finansowania ze strony Unii Europejskiej w nowej, wieloletniej perspektywie finansowej. Będą wspólnie zabiegać o dobre finansowej z funduszy UE w nowej perspektywie finansowej ( 2020 – 2024).



Po zakończeniu panelu, z inicjatywy Polski, ministrowie podpisali Wspólne Oświadczenie między Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej, Ministrem Transportu Republiki Czeskiej, Ministrem Spraw Zagranicznych i Handlu Węgier, Ministrem Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, Ministrem Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej oraz Ministrem Infrastruktury Ukrainy w zakresie najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Deklaracja ta jest wspólnym głosem krajów sygnatariuszy w sprawie dalszej współpracy na rzecz rozwoju nowoczesnej infrastruktury.

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że Via Baltica będzie gotowa w 2021 roku.

Przypomnijmy, ze obwodnica Suwałk powinna zostać oddana do wiosną 2019 r., a budowa odcinak Suwałki- Budzisko powinna rozpocząć się niebawem. Zakończenie prac przewiduje się na połowę 2020 roku.

Po litewskiej stronie

Do końca 2018 roku powinny zakończyć się prace nad odcinkiem drogi A5 z Kowna do Mariampola. Będzie można tu jeździć z prędkością 130 km na godzinę, a kolizje drogowe powinny spaść aż o 70 procent - informuje Ministerstwo Łączności Republiki Litewskiej.

 

Natomiast od Mariampola do granicy z Polską modernizacja rozpocznie się w 2020 roku, a w 2022 r. droga zostanie oddana do użytku. Będzie ona spełniać wymagania autostrady. Przebudowa może kosztować ok. 200 mln euro.

Projekt przewiduje poszerzenie obecnej drogi do czterech pasów ruchu, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu.

Via Carpatia

Co do via Carpatii, to powinna zostać zbudowana w 2025 roku.:- Rok 2025 będzie tym rokiem, kiedy na całym przebiegu trasa Via Carpatia powinna być gotowa. Mówię ostrożnie 2025, ale realnie możemy liczyć, że cały przebieg Via Carpatii w Polsce byłby gotowy w roku 2024 – informował w lipcu br. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk Adamczyk.

Trwają jeszcze zabiegi, aby zmienić nieco jej próbie przez nasz region. Posłanka Bożena Kamińska złożyła w sierpniu interpelację w tej sprawie. Zapytała premiera, czy są jeszcze szanse na przeniesienie łącznika Via Carpatii i Via Baltiki na trasę Suwałki-Białystok.

Zdaniem samorządowców z ziemi suwalskiej i augustowskiej, budowa drogi łączącej szlaki Via Baltica i Via Carpatia poprzez trasę S16 na linii Ełk – Knyszyn jest nieuzasadniona ze względów ekonomicznych, społecznych, a przede wszystkim środowiskowych. Będzie ona bowiem o 30 km dłuższa i w dodatku przebiegnie przez Biebrzański Park Narodowy.

 

 

WYG

Źródła: Ministerstwo Infrastruktury RP; Ministerstwo Łączności RL; Ministerstwo Cyfryzacji RP; GDDKiA

Na fot.: Via Carpatia (GDDKiA)

 Inteligenta Via Baltica- podpisanie porozumienia ( fot. Ministerstwo Cyfryzacji RP)

 Podpisanie porozumienia o via Baltica i via Carpatia ( fot. Ministerstwo Łączności RL)

Via Baltica po litewskiej stronie ( fot. Ministerstwo Łączności RL)

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*