04.03.2018

Polskie Koleje Państwowe wyłożą 290 mln zł na lepszą podróż na Mazury

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają prace, które zapewnią krótszy czas podróży do mazurskich miejscowości. Będą bardziej komfortowe stacje i przystanki, zwiększy się przepustowości linii.

Na zmiany linii Szczytno – Ełk przewidziano 290 mln zł netto z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Przebudowa wymaga zastępczej komunikacji autobusowej. Zakończenie prac planowane jest w 2019 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają w niedzielę, 11 marca modernizację trasy kolejowej ze Szczytna do Ełku. Wartość prac to ok. 290 mln zł. Dzięki budowie nowego przystanku o roboczej nazwie Pisz Wschód, Mazury zyskają lepszy dostęp do kolei.

W regionie poprawi się komfort obsługi pasażerów na 4 stacjach: Szczytno, Drygały, Spychowo, Pisz oraz 14 przystankach. Lepsze będzie wyposażenie peronów. Zamontowane będą wiaty, nowe oświetlenie oraz czytelna informacja pasażerska i wyraźne oznakowanie. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pierwsze prace rozpoczną się w połowie marca.

Szybsze podróże do mazurskich miejscowości

Skróci się czas przejazdu pociągów pasażerskich w relacji Szczytno – Ełk o ok. 80 min. (z 2h 54 min. do ok. 1h 30 min.) oraz w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk o ok. 80 min. (z 3h 33 min do nieco ponad 2h). Na 113 km odcinku zostaną wymienione tory oraz wyremontowane mosty i przepusty. Zwiększona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h. Zyskają również przewozy towarowe, gdyż składy będą mogły jechać 80 km/h.

Inwestycja PLK poprawi dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych m.in. Ruciane Nida, Pisz. Skorzystają mieszkańcy regionu, którzy szybciej dojadą do pracy i szkół. Remont przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów i kierowców.

Zastępcza komunikacja autobusowa

Linie kolejowe są budowane po starym śladzie więc trzeba taką linię kolejową zamknąć, bo są to linie jednotorowe. Roboty podzielono na dwa etapy. Pierwszy rozpoczyna się już w marcu i potrwa do września 2018 r. Od 12 marca, na odcinku Pisz - Ełk będą prace, a pasażerom zapewniono zastępczą komunikację autobusową. Autobusy będą zatrzymywać się w pobliżu stacji kolejowych.

Drugi etap prac zaplanowano od września 2018 r. do sierpnia 2019 r. W tym czasie prace przeniosą się na odcinek z Pisza do Szczytna. Na trasie kursować będą autobusy komunikacji zastępczej. Dodatkowe informacje o zmianach w komunikacji są dostępne na www.portalpasazera.pl.

Modernizacja linii Ełk – Szczytno to kolejny etap prac na linii nr 219 z Olsztyna do Ełku. Na odcinku Olsztyn – Szczytno linia została zrewitalizowana w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013.

„Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno – Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie UE wynosi 85%.

Będą i inne inwestycje w kolej na Warmii i Mazurach.

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK na konferencji prasowej w Olsztynie w styczniu br. powiedział m.in., że w październiku 2017 roku została podpisana umowa na opracowanie projektu zelektryfikowanej linii Korsze - Ełk.: - Założenie jest takie, że w roku 2019 ogłosimy przetarg na roboty budowlane. Równolegle będziemy realizować modernizację linii Szczytno-Ełk. Chodzi o możliwość wyznaczenia tras objazdowych. Jedną z najważniejszych inwestycji dla PLK na Warmii i Mazurach jest też modernizacja trasy Działdowo-Olsztyn. Umowę z wykonawcą podpisano w grudniu 2017 roku. Przebudowanie prawie 83 kilometrowego skróci o kwadrans podróż z Olsztyna do Warszawy – informował prezes PKP PLK.

 

WYG

Źródło i fot. PKP PLK

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*