22.07.2020

Rail Baltica - Litwa do 2026 roku zmodernizuje odcinek od Kowna do Trakiszek. Tiry na torach

W ciągu 24 miesięcy zostanie wyznaczona optymalna trasa modernizacji linii kolejowej Rail Baltica od Kowna do granicy z Polską.

Taką umowę podpisali Litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji, spółka państwowa Lietuvos Geležinkeliai Infrastructure (Litewskie Koleje Infrastruktura)) oraz partnerzy joint venture UAB Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting.

Planowana jest modernizacja szlaku do polsko-litewskiego pogranicza, wyznaczenie terenów potrzebnych do rozwoju infrastruktury inżynieryjno-komunikacyjnej oraz stworzenie warunków do zrównoważonego rozwoju tej infrastruktury. Wartość kontraktu to 1,66 mln. euro.

Spółki UAB Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting GmbH przygotują koncepcję zagospodarowania planowanego obszaru wraz z linią kolejową Rail Baltica granica polsko-litewska – Jiesia ( Kowno) oraz związanymi z nią obiektami infrastruktury komunikacyjnej (koleje, ich konstrukcje, stacje kolejowe, terminale). drogi i ulice, chodniki i ścieżki rowerowe itp.). Po wybraniu optymalnej alternatywy zostaną przygotowane rozwiązania ją wdrażające, wydzielone niezbędne działki i ustalone służebności.

Po zakończeniu tych procedur możliwe będą dalsze prace modernizacyjne (zakup terenu, projektowanie, budowa) linii kolejowej o rozstawie torów 1435 mm między Polską a państwem litewskim - stacja Jiesia, których zakończenie planowane jest do 2026 roku.



- Kolej o standardzie europejskim z Polski do Kowna istnieje już od 2015 roku, regularnie przewozi pasażerów. Przy wsparciu Komisji Europejskiej i realizatorów projektu Litwa, Łotwa i Estonia zdecydowały o nowych parametrach kolejowych, zgodnie z którymi pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 249 km / h, więc zaistniała potrzeba modernizacji tej linii. W trakcie prac rozwojowych zbudowana wcześniej linia będzie nadal eksploatowana, a później będzie mogła służyć do regionalnego transportu pasażerskiego i towarowego - mówi Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra.

 Na obecnie funkcjonującej trasie Rail Baltica regularnie kursują pociągi pasażerskie z Kowna do Białegostoku ( z przerwą spowodowana koronowirusem), skąd łatwo dojechać pociągiem do Warszawy, a stamtąd do każdego europejskiego miasta.

TIR-y na torach

Ta linia Rail Baltica służy też do przewozu różnego rodzaju ładunków w różnego rodzaju wagonach, cysternach, kontenerach, a także różnego rodzaju sprzętu wojskowego. W tym roku, po połączeniu terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) z europejską siecią kolejową na europejskich torach, planuje się kilkakrotne zwiększenie przepływu towarów.

Od lipca br. na linii kolejowej Rail Baltica uruchomiane są regularne przewozy naczep TIR-ów pociągami między Niemcami a Litwą przez Polskę.:- Menedżerowie krajowych firm transportu drogowego i logistyki, którzy od wielu lat czekali na taką usługę, mówią, że ten rodzaj transportu ładunków otwiera szerokie możliwości rozwoju inteligentnych centrów logistycznych i zwiększa przewagę konkurencyjną kraju na międzynarodowym rynku transportowym – mówi Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra.

 

 

LTG Cargo, polska spółka PKP Cargo oraz niemiecki operator przewozów intermodalnych CargoBeamer zrealizowali w maju tego roku pierwszy eksperymentalny przewóz naczep.

Litewska firma transportowa LG Cargo (Lietuvos Geležinkeliai – Litewskie Koleje Cargo), największa grupa kolejowa w krajach bałtyckich, i jej partnerzy (PKP Cargo oraz niemiecki operator transportu intermodalnego CargoBeamer) poprowadzili pilotażowy pociąg z 22 naczepami TIR-ów do terminalu w Šeštokai na Litwie z Kaldenkirchen w pobliżu granicy Niemiec z Holandią. Pociąg przyjechał z Europy Środkowej w dwa dni.

Podczas pilotażowego przewozu dostarczono naczepy ośmiu firm transportowych i logistycznych - Girteka, Vlantana, Hoptransa, A. Gricius's, DSV, Arcese, Solotransa i Nokvera. Naczepy załadowano na specjalne wagony kolejowe dostarczone przez CargoBeamer, które poprzez europejską magistralę Rail Baltica ( wciąż w budowie) dotarły do Šeštokai. Na terenie litewskiego terminalu naczepy ponownie połączono z ciężarówkami, aby przejechały „ostatnią milę” do miejsca rozładunku.

- Specjaliści ds. logistyki z całej Europy mówią o tym, że kombinowany transport towarów jest jednym z najbardziej obiecujących obszarów logistyki. Oznacza to, że ładunki dalekobieżne w naczepach ciężarowych zostaną przewiezione koleją. Będzie to nie tylko opłacalne finansowo, ale także zmniejszy będzie zanieczyszczenie powietrza, a na autostradach znajdą się mniejsze ładunki - mówi A. Urbonas z Litewskich Kolei.

Współpraca polskich i litewskich przewoźników

Litewska kolejowa firma transportowa LTG Cargo, największa grupa kolejowa w krajach bałtyckich, Lietuvos Geležinkeliai (LTG), zaczyna ekspansję na Zachód. Spółka powołała spółkę zależną LTG Cargo Polska, która rozszerzy działalność kolejowych przewozów towarowych w Polsce, a jej celem jest zwiększenie atrakcyjności kolejowych przewozów towarowych, wzmocnienie logistycznych łańcuchów dostaw oraz usprawnienie mobilności dużych ładunków między Litwą a Polską.

Ekspansja do Polski pozwoli także zdywersyfikować ryzyko operacyjne LTG Cargo, zwiększyć przepływ ładunków i osiągnąć cel wyznaczony w strategii - 65-70 mln ton ładunków rocznie.

- Zmiany, które zaszły w ciągu ostatniego roku wzmocniły nas i przygotowały do ​​nowego etapu działalności. Podczas, gdy przedsiębiorstwa kolejowych przewozów towarowych w całej Europie przeżywają wstrząsy, w obecnym okresie widzimy otwartą okazję do aktywnego rozwoju. Pozwoli nam to na dalszą dywersyfikację przepływu ładunków, zmniejszy naszą zależność od tradycyjnych rodzajów ładunków, na które popyt będzie stopniowo malał w ciągu następnej dekady. Niewątpliwie w dłuższej perspektywie celem jest zostaniem liczącym się międzynarodowym przewoźnikiem cargo, oferującym szybki, niezawodny i konkurencyjny ruch ładunków, a co najważniejsze - odważne rozwiązania dla klientów - mówi Egidijus Lazauskas, CEO LTG Cargo.

 LTG Cargo Polska wkrótce zacznie nawiązywać strategiczne partnerstwa z przewoźnikami z rynku polskiego w zakresie rozwoju tras towarowych między Polską a Litwą. LTG Cargo i PKP Cargo, największa kolejowa spółka towarowa w Polsce, prowadzą obecnie negocjacje w sprawie joint venture. Spółka będzie zajmować się przewozami intermodalnymi pomiędzy Litwą a Polską.

Również litewski LTG Cargo, któremu pod koniec czerwca br. został nadany przez Urząd Transportu Kolejowego certyfikat bezpieczeństwa, planuje w najbliższym czasie rozpocząć przewozy towarowe w Polsce, dzięki czemu LTG Cargo może operować w Polsce swoim taborem i wykwalifikowaną kadrą. Przede wszystkim firma planuje rozpoczęcie działalności w Polsce na regularnym przewozie towarów na trasie Mockava - Białystok.

LG Cargo, firma zajmująca się transportem towarów, która jest częścią Lietuvos Gelezinkeliai (Koleje Litewskie), litewskiej państwowej grupy kolejowej, nawiązała też współpracę z Forwardis, spedytorem należącym do francuskiej grupy SNCF Logistics, i będzie dążyć do zwiększenia frachtu wolumen transportu w Europie, zgłoszono 

Rail Baltica

Rail Baltica jest integralną częścią europejskiego międzynarodowego korytarza kolejowego Morze Północne-Bałtyk, który łączy największe porty europejskie - Rotterdam, Hamburg i Antwerpię - przez Holandię, Belgię, Niemcy i Polskę. Ponadto ten korytarz kolejowy w Warszawie przecina się z korytarzem Bałtyk - Adriatyk, który połączy Polskę, Czechy, Słowację, Austrię, Słowenię i Włochy. W ten sposób kraje bałtyckie zostaną połączone koleją z rynkami Europy Południowej.

Rail Baltica to także ważna infrastruktura dla zapewnienia bezpieczeństwa narodowego Litwy i innych krajów bałtyckich, co pozwala na szybkie przerzucenie dużych jednostek wojskowych NATO z Europy Zachodniej.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który obejmie budowę zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów na całej trasie Baltic Baltica, biegnącej z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina. Projekt przewiduje również oddzielną linię kolejową Kowno-Wilno.

Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie - 392 km, na Łotwie - 265 km, w Estonii - 213 km.

Budowa projektu, którego szacunkowa wartość na tym terytorium to około 5,8 mld euro, jest największą inwestycja mającą na celu poprawę mobilności i możliwości podróżowania, biznesu, turystyki i handlu w regionie.

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL i Litewskie Koleje

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*