24.03.2024

Suwałki czekają. Szybka kolej Rail Baltica budowana do Białegostoku, w Ełku i na Litwie [zdjęcia]

Czekamy na rozpoczęcie budowy Rail Baltiki na odcinku Ełk – Suwałki – Trakiszki, czekamy na ogłoszenie przetargu na wykonawcę modernizacji dworca w Suwałkach, chociaż miał on być wyremontowany już w ubiegłym roku.

Wciąż prowadzona jest warta 3,4 mld zł modernizacja odcinka Rail Baltica Czyżew – Białystok,  współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę". Trwają prace w Ełku, a na Litwie ruszy zaraz wykup nieruchomości pod budowę odcinka Kowno – granica z Polską.

Duże zmiany, co widać na zdjęciach w fotogalerii, widać na dwóch największych stacjach podlaskiego odcinka – w Łapach i Białymstoku, gdzie kontynuowana jest przebudowa peronów i torów

Na stacji Białystok wsiadający do pociągów podróżni mogą zobaczyć powstające kolejne zadaszenia peronów. Stylizowana wiata zabezpiecza już perony nr 1 i 2, jej następna część jest budowana wraz z nowym peronem nr 3. Zabetonowana została ostatnia część przejścia podziemnego, gotowe są już szyby wind i ruchomych schodów. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome będą miały 12 lub 15 m długości i 80 cm szerokości. Tunel, schody i windy zapewnią funkcjonalne ciągi komunikacyjne podróżnym, w tym osobom o ograniczonej zdolności poruszania.

Do tej pory na stacji zbudowano ponad 33 km nowych torów oraz 100 rozjazdów. Przebudowano m.in. tory, na które odstawiane będą pociągi towarowe. Zmiana układu torowego zakłada budowę nowego toru nr 6, który zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu, za budynkiem poczty. Takie rozwiązanie zwiększy możliwości stacji i zapewni dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów regionalnych.

W Łapach postępuje przebudowa stacji, gdzie powstają dwa nowe, częściowo zadaszone perony – ustawiono już ścianki i widać zarys obu platform. Zaawansowane są budowy dwóch tuneli, które zapewnią wygodne i bezpieczne dojście wszystkim podróżnym. Jeden z nich zastąpił dawną kładkę w pobliżu wieży ciśnień i pozwoli na dostęp do peronów oraz przejście pod terenem kolejowym. Drugi tunel skomunikuje z peronami centrum miasta od strony ul. Sikorskiego.

Postępują też budowy w innych częściach Łap. U zbiegu ulic Długiej i Południowej budowane jest przejście podziemne, które zastąpi starą kładkę i umożliwi dostęp na drugą stronę stacji. Zaawansowane są prace przy budowie wiaduktu kolejowego (tunelu pod torami) w rejonie ul. Nilskiego – Łapińskiego. Zbudowano rondo od strony ul. Sikorskiego, przebudowywany jest także układ sąsiadujących ulic. Po zakończeniu prac powstanie rozwiązanie komunikacyjne, które znacząco usprawni ruch drogowy i kolejowy – wcześniej kierowcy musieli w tym miejscu czekać przed rogatkami. W głębi stacji w Łapach prowadzone są prace przy przebudowie układu torowego, szczególnie istotnego dla prowadzenia ruchu pociągów towarowych.

Bezkolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych powstają w różnych lokalizacjach odcinka Czyżew – Białystok. W ostatnim czasie wykonawca przystąpił do budowy trzech przejść: w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach. Ruch samochodowy usprawniają kolejno oddawane do użytku wiadukty nad torami – gotowa jest większość spośród 25 zaplanowanych skrzyżowań dwupoziomowych m.in. w Czyżewie, Szepietowie i Łapach oraz prowadzone są procedury odbiorowe.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę" – (Connecting Europe Facility – CEF).

Na Litwie trzy spółki zrealizują prace związane z zakupem gruntów na odcinku Rail Baltica z Kowna do Polski


W tym tygodniu Ministerstwo Transportu i spółka odpowiedzialna za budowę kolei na Litwie LTG Infra podpisały umowy przewidujące to ze zwycięzcami przetargów.

Trzy litewskie spółki zrealizują prace związane z pozyskaniem gruntów na potrzeby publiczne na odcinku Rail Baltica od Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Usługi za 7,42 mln euro (bez VAT) zapewnią Tyrens Lietuva, Atamis i państwowa spółka Agricultural Data Center.

Długość głównej europejskiej linii kolejowej z połączeniami regionalnymi wynosi około 100 km. Na odcinku od Kowna (Jiesia) do powiatu Kazlų Rūda prace wykona firma Atamis (wartość kontraktu – 1,767 mln euro), na odcinku przebiegającym przez powiat mariampolski – Centrum Danych Rolniczych (3,557 mln euro). Kolejna umowa została podpisana z firmą Tyrens Lietuva (wartość umowy – 2,096 mln euro), która wykona prace w rejonach Kalwaria i łoździejskim.

- Połączenie z Polską zapewni nowe, o podwyższonym standardzie, połączenie kolei dużych prędkości z Europą Zachodnią. Planuje się, że plan specjalny dla tego odcinka zostanie zatwierdzony przez rząd w maju, dlatego prace prowadzimy równolegle – podpisujemy umowy na zakup gruntów – tak, aby niebawem po zatwierdzeniu planu, móc przystąpić do sprawnego działania i szybkiego działania związanego z zakupem gruntów – mówi Mantas Jasikonis, kierownik programu LTG Infra Rail Baltica.

Ponad 2 tysiące działek do wykupu

Szacuje się, że do budowy nowej linii kolejowej na linii granica Polski z Litwą – Kowno (Jiesia) konieczny będzie zakup około 2180 działek i około 156 obiektów, w tym – 25 domów mieszkalnych. Wyceny nieruchomości dokonają niezależni rzeczoznawcy majątkowi. Przy wycenie nieruchomości mieszkalnej będzie ona wyceniana dwoma metodami – wartością odtworzeniową i wartością rynkową. Mieszkańcy otrzymają wyższą kwotę. Właściciele i użytkownicy przejmowanych działek są informowani indywidualnie o każdym etapie realizacji inwestycji.

Spółki planują rozpocząć prace przygotowawcze, takie jak pomiary działek, zaraz po podpisaniu umów. Właściciele działek zostaną o tym poinformowani indywidualnie. Procedury wykupu samego gruntu zostaną rozpoczęte dopiero po zatwierdzeniu przez rząd specjalnego planu.

Zgodnie z umowami wyłonione w przetargu wyżej wymienione spółki przeprowadzą wszelkie niezbędne procedury związane z zajęciem gruntu na potrzeby publiczne - przygotują projekt zagospodarowania terenu na potrzeby publiczne, dokonają wyceny przejmowanej nieruchomości lub przedsiębiorstwa, zorganizują zakup gruntu oraz nieruchomości, wynagradzając właścicieli lub użytkowników oraz wykonując inną działalność z tym związaną.

Z Wilna do Warszawy w 4 godziny

Po wybudowaniu Rail Baltica podróż pociągiem z Kowna do Warszawy będzie trwała 3,5 godziny, a z Wilna do stolicy Polski dotrzemy w nieco ponad 4 godziny.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, w ramach którego wybudowana zostanie zelektryfikowana dwutorowa kolej o europejskim standardzie, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallinn. Całkowita długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie - 392 km, na Łotwie - 265 km, w Estonii - 213 km.

A my czekamy na wieści dotyczące terminu rozpoczęcia prac nad budową Rail Baltiki z Ełku do Trakiszek, bo jakoś ostatnio brak nowych wiadomości ze strony polskiej.

WYG

Źródło i fot.: PKP PLK, Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej

Zdjęcia w fotogalerii: Paweł Mieszkowski / PKP PLK S.A. 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*