15.01.2018

Via Baltica i Via Carpatia. Obiecują przyspieszenie na budowach ekspresówek i tras szybkiego ruchu

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wśród priorytetów w 2018 roku są zakończenie drogi ekspresowej S8 aż do Wyszkowa, a tym samym zamknięcia całej inwestycji od Warszawy do Białegostoku oraz podpisanie umów na wszystkie odcinki drogi S61 – Via Baltiki w naszym województwie.

Na razie jednak, początek roku przyniósł drogowcom przykrą niespodziankę. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała unieważnienie wyników przetargu na budowę drogi ekspresowej S61 Via Baltica - od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (ponad 13 km), rozstrzygniętego 12 grudnia. oraz powtórzenie czynności oceny ofert.

W grudniu 2017 r. wybrano ofertę konsorcjum Impresa Pizzarotti, opiewającą na 442,87 mln zł brutto. Odwołało się konsorcjum spółek Porr i Unibep  (zaproponowało  wykonanie prac za  473,29 mln zł). GDDKiA, zgodnie z decyzją KIO, ma zwrócić się do Impresa Pizzarotti o dodatkowe wyjaśnienia w sprawie złożonej oferty.

Podpisanie umów w systemie Projektuj i buduj na pozostałe podlaskie odcinki Via Balticy (S61) o długości prawie 50 kilometrów, czyli: 

- węzeł Podborze (z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła) - długość 19,5 km

- węzeł Śniadowo (z węzłem) - węzeł Łomża Południe (bez węzła) - długość 17 km

- węzeł Łomża Zachód (z węzłem) – węzeł Kolno (bez węzła) - długość 12,9 km

Do końca marca mają być podpisane umowy na wszystkie odcinki drogi S61 Via Baltica w Podlaskiem. Planowane zakończenie inwestycji to rok 2021. 

Tym samym cała Via Baltica na terenie województwa podlaskiego (prawie 120 km) znajdzie się w realizacji, łącznie z obwodnicą Łomży i realizowaną od kilku lat obwodnicą Suwałk, której budowa ma zakończyć się wiosną 2019 roku.

Ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj tzw. Małej północnej obwodnicy Białegostoku, czyli odcinka od węzła Sochonie na obwodnicy Wasilkowa przez Dobrzyniewo aż po węzeł Białystok Zachód, dawniej Choroszcz. 

Najszybciej ma powstać odcinek Sochonie - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (Choroszcz), którego fragment Dobrzyniewo – Białystok Zachód ma status drogi ekspresowej S19. Realizacja planowana na lata 2021-2023. 

- Złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych na odcinki S19 Białystok – Siemiatycze, czyli fragment Via Carpatii;

 

Suwałki - Budzisko

O ile cały fragment S8 z Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej powinien być gotowy w 2018 r., o tyle całością S61 aż do granicy z Litwą kierowcy pojadą prawdopodobnie dopiero w 2021r.

Ponad 605 mln zł będzie kosztował projekt i budowa ponad 24 km odcinka trasy S61 Via Baltica na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Inwestycję będzie realizować konsorcjum Impresa Pizzarotti & C. S.p.A z Włoch i Pizzarotti SA ze Szwajcarii, które wygrało przetarg.

Od Suwałk do granicy w Budzisku powstanie droga ekspresowa - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne, pas rozdzielający. Droga - jak cała powstająca Via Baltica - będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego. Na trasie do Budziska będą dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki, powstaną cztery miejsca obsługi podróżnych. Budowa odcinka Suwałki-Budzisko ma się zacząć jesienią 2018 roku. Prace mają się zakończyć latem 2020.

Szczuczyn - Raczki

W najbliższym czasie powinny zostać podpisane umowy na budowę via Baltiki na odcinku Szczuczyn - Raczki. Złożono aż 20 ofert. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.

Początkowo GDDKiA planowała przeznaczyć na tę trasę 2,092 mld zł. Jednak jeśli spośród przedstawionych ofert wybrane zostaną najtańsze to całkowita cena wyniesie 1,470 mld zł. Jest to bardzo prawdopodobne z uwagi na to, że to właśnie koszt jest najważniejszym aspektem, który będzie brany pod uwagę. Stanowi on 85% oceny. Pozostałe 15% to termin realizacji. Jednak to kryterium nie będzie się liczyć z uwagi na to, że wszystkie z przedstawionych propozycji przewidują realizację zadania w ciągu 29 miesięcy.

Trzy odcinki

Zadanie położone jest na terenie województw: warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, w powiatach: grajewskim, piskim, ełckim, suwalskim. Droga pobiegnie po nowym śladzie.

Budowę podzielono na trzy odcinki. Pierwsze obejmuje odcinek od Szczuczyna do węzła Ełk Południe o długości ok. 23 km. Drugie zadanie to odcinek węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 20 km) wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 (ok. 4 km). Trzecie to odcinek węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20 km).  

Długość drogi około 63 km. Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy; obciążenie – 115 kN/oś. Cztery węzły: Guty (gmina Szczuczyn), Ełk- Południe (gmina Ełk)- w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka, Ełk- Wschód (gmina Ełk), Wysokie (gmina Kalinowo).

Przebieg drogi: Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocję i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).

Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”.

Do Kowna czteropasmówką w 2018 roku

Jeżdżący na Litwę przez Budzisko widzą od miesięcy trwające prace budowlane na drodze od Mariampola do Kowna. Mniej uważni kierowcy są ofiarami wypadków. Latem, tuż przed Kownem, dzień po dniu spadły z tej samej skarpy dwa polskie TIR-y.

Jak informuje litewskie Ministerstwo Łączności, w 2018 roku cała trasa między Kownem a Mariampolem będzie miała cztery pasy ruchu.

28 listopada 2017r. podpisano kontrakty na modernizację kolejnych odcinków Via Baltiki: Kowno-Mariampol-Suwałki od 23.40 km ( licząc od Kowna) do 35,40 km. W sierpniu 2017 r. rozpoczęła się przebudowa innych odcinków drogi od Kowna w kierunku Mariampola. Uzupełnią one odcinki zmodernizowane w latach 2016 -2017.

Podpisany 28.11.2017r. kontrakt dotyczy 12-kilometrowy odcinka drogi na terenie gminy Prienai. Zostanie rozbudowany z dwóch do czterech pasów ruchu. Ponadto zbudowane zostaną drogi serwisowe, 4 wiadukty, jeden tunel. Aby zmniejszyć ryzyko kolizji ze zwierzętami i w dbałości o środowisko, planowane jest zainstalowanie ogrodzeń ochronnych ramp, barier oraz budowę jednego podziemnego przejścia dla zwierząt.

Zakończenie przebudowy tego odcinka drogi przewidziano na październik 2018 r. Łączna wartość robót - 36,9 mln. euro, z czego 26,9 milionów euro ma pochodzić w Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności.

Na innym, prawie 12 km długości odcinku, już na terenie rejonu Mariampol, roboty trwają od sierpnia 2017 roku. Ten odcinek również będzie miał cztery pasy. Budowane są łączniki drogowe, powstanie sześć wiaduktów, nowoczesne skrzyżowania na dwóch różnych poziomach w Sasnava (52,23 km od Kowna) i w Puskelniai (56,66 km).Tu także zostaną zbudowane ogrodzenia i bariery dla zwierząt.

Prace mają zakończyć się w sierpniu 2018 r. Łączna wartość robót - 51,6 mln. euro, z czego planowane środki z Funduszu Spójności UE wynoszą 26,8 mln. euro.

Obecnie trwają przygotowania do przebudowy odcinka Via Baltica z Mariampola do litewskiej i polskiej granicy państwowej Budzisko- Kalwaria ( od 56.83 do 97.06 km km, licząc od Kowna). W niedalekiej przyszłości będzie opracowany plan przebudowy, do czterech pasów ruchu, dokładna trasa, wykup gruntów pod inwestycję.

Oczekuje się, że w 2020 roku rozpoczną się prace konstrukcyjne i budowlane tego odcinka o długości ponad 40 km, a w 2022 r. droga zostanie oddana do użytku. Będzie ona spełniać wymagania autostrady.

Przypomnijmy, że Litwini, już w latach 1997-2002, w czasie gdy po polskie stronie trwały spory, czy, gdzie, jak budować drogę ekspresową, w swój 274 kilometrowy odcinek via Balticy wpakowali 214 mln dolarów, ale tylko 72 mln USD pochodziły z budżetu Republiki. Potem zbudowali jeszcze obwodnicę Mariampola.  Stąd też obecnie nakłady są mniejsze.

Via Carpatia w 2024 roku

Ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj tzw. Małej północnej obwodnicy Białegostoku, czyli odcinka od węzła Sochonie na obwodnicy Wasilkowa przez Dobrzyniewo aż po węzeł Białystok Zachód, dawniej Choroszcz. 

Najszybciej ma powstać odcinek Sochonie - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (Choroszcz), którego fragment Dobrzyniewo – Białystok Zachód ma status drogi ekspresowej S19. Realizacja planowana na lata 2021-2023. 

- Złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych na odcinki S19 Białystok – Siemiatycze, czyli fragment Via Carpatii;

Via Baltica łącząca estoński Tallin (z opcją promowej przeprawy do Helsinek) z Warszawą pokrywa się częściowo z inną trasą transkontynentalną Via Carpatią, biegnącą z portu w Kłajpedzie na Litwie z greckimi Salonikami. Obie trasy stanowią jeden z najistotniejszych projektowanych przez Brukselę europejskich korytarzy transportowych na osi północ-południe.

 Polski odcinek Via Baltica ma przebiegać od przejścia w Budzisku do Ostrowi Mazowieckiej drogą S61, a następnie S8 do Warszawy. Z kolei Via Carpatia połączy przejścia w Budzisku z Białymstokiem, a następnie drogą S19 przez Lublin i Rzeszów pobiegnie na południe.

Ten planowany szlak międzynarodowy ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny. Całkowita długość szlaku via Carpatia w Polsce w zależności od przebiegu w woj. podlaskim – wyniesie od 734 do 761 km.

Zdaniem szefa sejmowej komisji infrastruktury Bogdana Rzońcy (PiS), polski fragment Via Carpatia powinien być gotowy w 2024 r.

Via Carpatia rodziła się w bólach. Do 2015 roku nie było jej w Planie Budowy Dróg Krajowych, wpisana została do PBDK - jako S19 - dopiero przed wyborami w 2015 roku, ale bez połączenia z Via Balticą, czyli S61.

Naprawione zostało to w 2016 roku, poprzez wpisanie do rozporządzenia o przebiegu dróg ekspresowych drogi S16, która połączyła S61 w rejonie Ełku z S19 w rejonie Knyszyna i Dobrzyniewa.

Którędy z Białegostoku do Suwałk?

Są różnice zdań między organami rządowymi a samorządowymi województwa podlaskiego co do przebiegu tej drogi:- Czekaliśmy na tę drogę kilkadziesiąt lat i myślę, że jeszcze poczekamy - podkreślał we wrześniu 2017 roku marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński. I dodał: - Napotykamy problemy, dopiero teraz tworzone są analizy, brak jest też ciągle konsensusu społecznego, gdzie ma się łączyć Via Carpatia z Via Balticą.  Rząd zaplanował, by przebieg tej trasy z Białegostoku prowadził do Ełku (Knyszyn - Ełk), my wolelibyśmy, żeby to było przez Augustów, bo takie są oczekiwania w regionie ze strony części mieszkańców i samorządów.

Korycin - Augustów będzie 2+1

Jak informuje GDDKiA, Udało się uzyskać pod koniec ubiegłego roku pierwsze decyzje środowiskowe dla drogi krajowej nr 8 od Korycina w stronę Augustowa, która choć w przekroju 2+1 (z dodatkowym pasem do wyprzedzania) tworzy jakąś alternatywę dla połączenia Via Balticy z Via Carpatią.

Równolegle trwają wstępne analizy co do możliwości przebudowy drogi krajowej nr 8 (Korycin – Augustów) do drogi o przekroju 2x2, czyli dwóch jezdni, ale nie w kategorii drogi ekspresowej tylko klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego). 

Białostockie warianty

Obecnie Via Carpatia na Podlasiu, na południe od Białegostoku, jest na etapie projektowania – mówimy tutaj o dwujezdniowej drodze ekspresowej.  Podzielona jest na odcinki:

- węzeł „Białystok Zachód” (dawniej Choroszcz) - Ploski

- Ploski – Chlebczyn

W obu przypadkach dokumentacja spłynęła już do GDDKiA, odbyła się jej ocena przez Zespól Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Białymstoku – i jeszcze w I połowie bieżącego roku – zostanie przedstawiony (po ocenie Generalnego Dyrektora w Warszawie) wariant preferowany przez GDDKiA oraz złożone wnioski o wydanie decyzji środowiskowych od Białegostoku aż po Chlebczyn (ok.110 km kat. S). Uzyskanie tych decyzji spodziewane jest na koniec tego roku dla odcinka Ploski - Chlebczyn, i wiosną przyszłego roku - dla odcinka Białystok Zachód – Ploski.  Oba odcinki powinny być zrealizowane do 2023/2024 roku.

Wciąż jest jeszcze dyskutowana sprawa przebiegu tej drogi na północ od Białegostoku. W obecnie planowanym wariancie, przygotowanym jeszcze przez poprzedni rząd, ma przebiegać przez Knyszyn i Korycin. Obecnie analizowany jest też przebieg po tzw. starodrożu drogi S8 do Kuźnicy (granica z Białorusią) przez Wasilków, Czarną Białostocką i Sokółkę. Wyniki analizy powinny być znane pod koniec III kwartału 2018 roku.

Cały podlaski odcinek Via Carpatia ma mieć 248 km długości i ma kosztować ponad 12 mld zł.

 

WYG

Źródła: GDDKiA; rynek infrastruktury.pl; Ministerstwo Łączności RL

Fot. GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*