29.08.2017

Zmodernizują tory na Podlasiu i Mazurach. Na Suwalszczyźnie może za pięć lat

W poniedziałek, 28 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy o łącznej wartości ponad 430 mln zł na linię Ełk - Szczytno za 290 mln zł oraz Lewki - Hajnówka za 77 mln zł i Białystok - Bielsk Podlaski za 63 mln zł.

- Podpisane umowy obejmują prawie 200 km linii, a ich efektem będą nie tylko krótsze podróże, ale także 34 zmodernizowane stacje i przystanki – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel. Tym samym wartość podpisanych w tym roku umów przez PKP PLK SA przekroczyła już 13 mld zł.

- Efektem podpisanej dziś umowy na linię Ełk – Szczytno będą dobre podróże w regionie i większe możliwości dla transportu towarowego. Sprawna realizacja Krajowego Programu Kolejowego pokazuje, że rząd konsekwentnie przywraca i tworzy na Warmii i Mazurach lepsze możliwości komunikacji i likwiduje wykluczenie komunikacyjne – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit.

Efekty prac na linii Szczytno - Ełk

Krótszy czas dojazdu do mazurskich miejscowości wypoczynkowych, bardziej komfortowe stacje i przystanki, poprawa przepustowości linii i punktualności połączeń oraz zwiększenie dostępności transportu kolejowego - to planowane efekty prac na 112 km linii Szczytno – Ełk. Skróci się czas przejazdu pociągów pasażerskich w relacji Szczytno – Ełk o ok. 1h 22 min. oraz w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk o ok. 1h 22 min. Zwiększy się przepustowość linii i zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości. Na 112 km odcinku zostaną wymienione tory oraz wyremontowane mosty i przepusty. Zwiększona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h. Składy towarowe będą mogły jechać z prędkością do 80 km/h.

Szczytno i Pisz większy komfort obsługi pasażerów

Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają większy komfort obsługi na czterech zmodernizowanych stacjach: Szczytno, Drygały, Spychowo, Pisz oraz 14 przebudowanych przystankach.

Dostęp do kolei ułatwi nowy przystanek Pisz Wchód. Na peronach zamontowane będą wiaty, nowe oświetlenie oraz czytelna informacja pasażerska i wyraźne oznakowanie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Bardziej atrakcyjny region

Inwestycja PLK poprawi komunikację w regionie. Będzie lepszy dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych m.in. Ruciane Nida, Pisz. Skorzystają mieszkańcy regionu, którzy szybciej dojadą do pracy i szkół. Remont przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów i kierowców.

Modernizacja linii Ełk – Szczytno to kolejny etap prac na linii nr 219 z Olsztyna do Ełku. Na odcinku Olsztyn - Szczytno linia została zrewitalizowana w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013.

„Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno – Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wykonawcą jest firma TORPOL S.A. Wartość umowy 289 532 384 zł netto. Dofinansowanie UE wynosi 85%.Czas realizacji 24 miesiące.

Modernizacje na Podlasiu

W Białymstoku PLK podpisały umowy na linie podlaskie. Wartość prac na obu liniach to ponad 140 mln zł netto. Projekty współfinansowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

W ramach remontu linii Hajnówka – Lewki (nr 52) w Miklaszach i Lewkach powstaną nowe przystanki. W Hajnówce, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej zmodernizowane zostaną perony. Do dyspozycji podróżnych będą nowe wiaty peronowe, tablice informacyjne, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz słabowidzących – m.in. nawierzchnia platform będzie posiadała wyczuwalne stopą wypustki. Na trasie z Lewek do Hajnówki wymienionych zostanie 27 km torów. Powstanie 8 nowych mostów i 3 przepusty. Poziom bezpieczeństwa na kolejowej trasie zwiększy przebudowa 22 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają zmienioną nawierzchnię i urządzenia sygnalizacyjne. Za niespełna półtora roku, po zakończeniu wszystkich prac, na trasę Hajnówka – Lewki wrócą pociągi. Składy pasażerskie pojadą z prędkością 100 km/h, a towarowe 60 km/h.

Inwestycja realizowana jest w formule projektuj i buduj w ramach projektu „Prace na linii

kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”. Wartość podpisanej umowy to ponad 77 mln zł netto. Dofinansowanie dla prac wynosi 65,6 mln zł netto. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Z kolei między Białymstokiem a Bielskiem Podlaskim (linia nr 32) wybudowane zostaną nowe przystanki w Orzechowiczach, Hryniewiczach i Nowym Mieście. Kompleksową modernizację przejdzie sześć przystanków m.in. w Bielsku Podlaskim, Strabli i Zimnochach. Wykonawca przebuduje 7 km torów. Będą 3 nowe mosty i 5 wyremontowanych. Modernizacja 25 przejazdów ułatwi ruch drogowy oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa na trasie kolejowej.

Wykonane prace istotnie poprawią możliwości linii kolejowej. Pociągi pasażerskie rozpędzą się do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Prace pomiędzy Białymstokiem i Bielskiem Podlaskim zakończą się w maju 2019 roku. Wartość umowy to prawie 63 mln zł netto. Dofinansowanie unijne wynosi 53,5 mln zł.

PLK modernizują też inne istotne dla Podlasia linie kolejowe. Przebudowywana jest linia Warszawa – Białystok na odcinku Sadowne – Czyżew. Prowadzone są prace projektowe dla linii miedzy Czyżewem a Białymstokiem. Roboty planowane są na lata 2018-2020. Kontynuowane są prace oraz trzech liniach objazdowych: Ostrołęka – Łapy, Siedlce – Czeremcha oraz Czeremcha Białystok.

 Kiedy modernizacja torów na Suwalszczyźnie?

To trochę potrwa. Na razie PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji 200 km odcinka Białystok - Ełk. Planowana jest m.in. budowa drugiego toru na odcinku Białystok - Ełk.  To pierwszy etap projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki (granica państwa)”. Wartość całej inwestycji to 2,5 mld zł. Projekty powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja zaplanowana jest w latach 2020 – 2023.

Wartość modernizacji odcinka Białystok –Ełk, to ponad 398 mln euro, w tym unijne dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” ( Connecting Europe Facility -CEF), jakie przyznała niedawno Komisja Europejska, będzie stanowić 85 % wartości tego przedsięwzięcia.

Wykonawca opracuje dokumentację na modernizację 7 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki i Ełk oraz 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek,  Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Pojawią się nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

PLK planuje wymianę i remont urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę lokalnego centrum sterowania ruchem w Ełku. Urządzenia będą dostosowanie do prowadzenia ruchu z prędkością do 160 km/h oraz do współpracy z Europejskim System Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS/ETCS poziom 2. Planowana jest także wymiana torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów.

Natomiast odcinek Ełk - Suwałki Trakiszki znajduje się na liście rezerwowej (wartość: 1,7 mld zł)Jeżeli jednak zadanie to nie uzyska dofinansowania z europejskiego funduszu CEF, odcinek będzie budowany ze środków krajowych, ale dopiero po 2023 roku.

WYG

Źródła: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa; PKP PLK; rynek kolejowy; kurier kolejowy

udostępnij na fabebook
29.08.2017, 11:55:53

Zes

Zemsta za reforme Gierka

29.08.2017, 20:01:20

kolejorz

a po co ta kolej potrzebna jak w każdym domu po 2 lub 3 samochody i basta......

Skomentuj:
nick*
komentarz*