29.05.2019

Droga ekspresowa S16 Ełk - Orzysz - Mrągowo. Nie widać końca sporów z ekologami

Bez konsensusu zakończyły się burzliwe spotkania organizowane przez olsztyński Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na temat planowanego przebiegu drogi ekspresowej S16, w szczególności na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowaÅ‚a 3 warianty nowego przebiegu drogi S16 z MrÄ…gowa do EÅ‚ku. Wszystkie wskazywaÅ‚y na przebieg trasy na póÅ‚noc od obecnej drogi krajowej nr 16. Wszystkie też wywoÅ‚aÅ‚y protesty, pod którymi podpisaÅ‚o siÄ™ ponad tysiÄ…c mieszkaÅ„ców, a także 4 mazurskie samorzÄ…dy.

WczeÅ›niej analizowano aż 41 wariantowych odcinków nowego przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity - MrÄ…gowo – Orzysz - EÅ‚k.

Analizowane warianty przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku MrÄ…gowo – Orzysz – EÅ‚k przebiegajÄ… przez tereny gmin: MrÄ…gowo, Ryn, MikoÅ‚ajki, Orzysz, Pisz i EÅ‚k.

NajwiÄ™cej kontrowersji budziÅ‚a obecnie koncepcja budowy mostów: nad Jukstami o dÅ‚ugoÅ›ci 2 kilometrów i nad jeziorem TaÅ‚ty – RyÅ„skie o dÅ‚ugoÅ›ci 3 kilometrów. Ekolodzy protestujÄ… też przeciwko naruszeniu przez trasÄ™ miejsc bytowania zwierzÄ…t i roÅ›lin chronionych.

Batalia o modernizacjÄ™ tej drogi przypomina trochÄ™ tÄ™ z obwodnicÄ… Augustowa przez dolinÄ™ Rospudy. Praktycznie jest jeszcze bardziej skomplikowana z powodu cennych przyrodniczo obszarów, w tym licznej ilość jezior. W innych miejscach korekta trasy o 100 - 200 metrów pozwala rozwiÄ…zać niejednokrotnie problemy spoÅ‚eczny, ale w przypadku budowy drogi przez Mazury, zmiana przebiegu drogi nie jest Å‚atwa ze wzglÄ™du na umiejscowienie jezior.

W Å›rodÄ™, 29 maja na temat przebiegu drogi ostro spierano siÄ™ podczas obrad Sejmiku Województwa WarmiÅ„sko - Mazurskiego.

Radni z klubu Prawa i SprawiedliwoÅ›ci zaproponowali podjÄ™cie uchwaÅ‚y, w której sejmik wyraża poparcie dla dziaÅ‚aÅ„ Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zmierzajÄ…cych do budowy drogi ekspresowej nr 16 z MrÄ…gowa do EÅ‚ku.

Ostatecznie podjÄ™to uchwałę popierajÄ…cÄ… potrzebÄ™ budowy drogi, ale bez poparcia dla GDDKiA. W uchwale znalazÅ‚y siÄ™ też zapisy o poszanowaniu stanowisk lokalnych samorzÄ…dów oraz o trosce o Å›rodowisko.

 

Stanowisko GDDKiA w sprawie budowy S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk

Natomiast olsztyński Oddział GDDKiA opublikował następujące stanowisko w tej sprawie:

Ostatnie tygodnie przyniosÅ‚y wiele dyskusji nad przyszÅ‚oÅ›ciÄ… drogi ekspresowej S16 w woj. warmiÅ„sko-mazurskim, w szczególnoÅ›ci na odcinku MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k. Dyskusje te staÅ‚y siÄ™ także punktem wyjÅ›cia do rozważaÅ„ o przyszÅ‚oÅ›ci komunikacyjnej regionu i jego wizji gospodarczej. Dołączamy do tej debaty, przedstawiajÄ…c nasze stanowisko w sprawie budowy drogi ekspresowej S16 na terenie Mazur.

S16 - droga dla regionu

Nie ma sprzecznoÅ›ci pomiÄ™dzy interesem mieszkaÅ„ców regionu, a planowanÄ… inwestycjÄ…. Budowa drogi ma sÅ‚użyć mieszkaÅ„com województwa warmiÅ„sko-mazurskiego oraz turystom. Od lat o jej budowÄ™ zabiegajÄ… lokalne samorzÄ…dy i lokalni politycy, ponieważ Warmia i Mazury sÄ… najbardziej wykluczonym komunikacyjnie regionem Polski. Rozbudowa „szesnastki” jest wpisana w strategiÄ™ rozwoju województwa warmiÅ„sko-mazurskiego. Od kilkunastu lat dziaÅ‚a Stowarzyszenie „Szesnastka“, skupiajÄ…ce lobbujÄ…cych na rzecz budowy drogi ekspresowej S16.

Ruch drogowy na terenie Mazur jest obecnie rozproszony pomiÄ™dzy drogi krajowe nr 16, 59 i 58 oraz drogi wojewódzkie nr 610, 656 i 655. Drogi te posiadajÄ… niskie parametry techniczne, od lat nie byÅ‚y modernizowane. SÄ… krÄ™te, przebiegajÄ… przez tereny zurbanizowane, bardzo blisko zabudowy mieszkaniowej. Celem budowy przyszÅ‚ej drogi S16 jest zebranie ruchu z tych dróg i skanalizowanie go w jednym, nowoczesnym korytarzu transportowym, który połączy kluczowe oÅ›rodki regionu oraz zepnie w spójnÄ… sieć istniejÄ…ce drogi, usprawniajÄ…c lokalne połączenia.

Przy braku S16 rosnÄ…cy ruch, zwÅ‚aszcza turystyczny w okresie letnim, może doprowadzić w najbliższym czasie do wyczerpania przepustowoÅ›ci istniejÄ…cych dróg. Wzrost ruchu jest nieunikniony, problem komunikacyjny regionu bÄ™dzie narastaÅ‚, w rezultacie cel gospodarczy regionu, czyli przyciÄ…gniÄ™cie jak najwiÄ™kszej liczby turystów, może zostać zaprzepaszczony z powodu braku dostÄ™pnoÅ›ci komunikacyjnej.

MajÄ…c Å›wiadomość powyższych problemów przystÄ…piliÅ›my do prac przygotowawczych dla rozbudowy „szesnastki”. Realizujemy to zadanie od 2007 roku. W 2008 roku przeanalizowaliÅ›my 16 wariantów. Silny nacisk spoÅ‚eczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy, spowodowaÅ‚, że w 2009 roku podjÄ™liÅ›my decyzjÄ™ o zwiÄ™kszeniu zakresu analiz o warianty zgÅ‚aszane przez lokalnÄ… spoÅ‚eczność i samorzÄ…dy podczas spotkaÅ„ informacyjnych, w tym m.in. wariant przebiegajÄ…cy w okolicach Rynu. W rezultacie analizie poddano 41 wariantów na trasie od Sorkwit do EÅ‚ku i zbadano obszar o dÅ‚ugoÅ›ci ok. 80 km i szerokoÅ›ci ok. 20 km.

Obecnie jesteÅ›my na takim etap prac, na którym dziÄ™ki wykonanym analizom i pozyskanej wiedzy mogliÅ›my zawÄ™zić rozpatrywane warianty z ponad czterdziestu do trzech. Jeden z nich zarekomendujemy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Åšrodowiska w Olsztynie we wniosku o wydanie decyzji Å›rodowiskowej.

Obwodnica Mazur

Na spotkaniach informacyjnych czÄ™sto pojawiaÅ‚a siÄ™ propozycja budowy „obwodnicy Mazur” dla „TIR-ów z Budziska jadÄ…cych na zachód, w kierunku A1”, która mogÅ‚aby przebiegać pod WÄ™gorzewem albo Kolnem. Na wstÄ™pie należy wyjaÅ›nić, że nie ma czegoÅ› takiego, jak „droga dla TIR-ów”. Każda droga krajowa z zaÅ‚ożenia ma sÅ‚użyć wszystkim kategoriom pojazdów. JeÅ›li wystÄ™pujÄ… na niej ograniczenia tonażu, to tylko z powodu niedostosowania jej parametrów do wymaganych obciążeÅ„. RolÄ… zarzÄ…dcy drogi jest podjąć dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do doprowadzenia jej stanu do wymaganych parametrów.

Zgodnie z rzeczywistymi pomiarami ruchu wykonanymi w 2015 r. w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu przez przejÅ›cie graniczne w Budzisku przejeżdżaÅ‚o 8,5 tys. pojazdów na dobÄ™, z czego okoÅ‚o 5 tys. stanowiÅ‚y pojazdy ciężarowe. Ponadto tylko część z tych 5 tys. pojazdów to ruch w kierunku zachodnim, czyli w korytarzu planowanej S16. Podstawowym kierunkiem dla nich jest i bÄ™dzie Warszawa (ruch zwiÄ…zany z wymianÄ… handlowÄ… Polski z krajami nadbaÅ‚tyckimi) oraz ruch w kierunku poÅ‚udniowym, czyli S19 (Via Carpatia). Dla tak maÅ‚ej liczby pojazdów inwestycja polegajÄ…ca na budowie tzw. „obwodnicy Mazur”, mimo nawet szacowanych corocznie wzrostów ruchu przez kilkadziesiÄ…t najbliższych lat, nie bÄ™dzie uzasadniona.

S16 do MrÄ…gowa, a dalej rozproszenie ruchu

Skoro „tzw. obwodnica Mazur” jest ekonomicznie nieuzasadniona, to może wybudować S16 tylko do MrÄ…gowa, a dalej rozproszyć ruch na sieć dróg przebiegajÄ…cych przez Mazury, czyli wÅ‚aÅ›ciwie zachować stan obecny, poprawiajÄ…c nieco parametry istniejÄ…cych dróg? Stworzymy w ten sposób lejek z olbrzymimi korkami, a próby zwiÄ™kszania przepustowoÅ›ci istniejÄ…cych dróg przyniosÄ… wiÄ™ksze szkody dla Å›rodowiska.

Docelowo S16 stanowi element ciÄ…gu dróg ekspresowych w póÅ‚nocnej Polsce na linii zachód - wschód, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™: S10 Szczecin - PiÅ‚a - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - GrudziÄ…dz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn – EÅ‚k oraz S61 EÅ‚k - Budzisko. W przypadku wstrzymania realizacji inwestycji, ruch drogowy na caÅ‚ej sieci dróg przebiegajÄ…cych przez Mazury (w szczególnoÅ›ci na drogach krajowych nr 16, 58 i 59) nie przestanie rosnąć. Wraz z budowÄ… kolejnych odcinków S5, S16 i S61 natężenie ruchu na kierunku wschód - zachód bÄ™dzie szybko rosÅ‚o, co doprowadzi w najbliższym czasie do wyczerpania przepustowoÅ›ci istniejÄ…cej sieci drogowej. Najgorsza sytuacja bÄ™dzie w miastach takich jak Ryn, MikoÅ‚ajki, Orzysz, Pisz, Giżycko, zwÅ‚aszcza w okresie letnim, gdy dochodzi do kumulacji ruchu turystycznego.

Obecnie przez Mazury podróżujemy drogami, które także przebiegajÄ… przez cenne przyrodniczo tereny. GÅ‚ówny trakt dla ruchu ciężarowego na kierunku wschód – zachód, z powodu ograniczonej skrajni wiaduktów nad DK16, przebiega przez miejscowoÅ›ci MrÄ…gowo - Ukta – Pisz, czyli przez Å›rodek Puszczy Piskiej, jednego z najwiÄ™kszych i najcenniejszych obszarów Natura 2000 oraz przez Mazurski Park Krajobrazowy. Podniesienie parametrów tych dróg (tj. wzmocnienie nawierzchni, poszerzenie jezdni, korekta Å‚uków, budowa obwodnic miejscowoÅ›ci, przebudowa nienormatywnych obiektów mostowych) bÄ™dzie także wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ ze znacznÄ… ingerencjÄ… w Å›rodowisko naturalne, równie cenne w sÄ…siedztwie dróg istniejÄ…cych, jak i w korytarzu planowanej S16. JednoczeÅ›nie zachowany zostanie przekrój jednojezdniowy. Efektem takich dziaÅ‚aÅ„ bÄ™dzie wzrost natężenia ruchu na wszystkich drogach obszaru Mazur (wszak lepsze drogi przyciÄ…gnÄ… wiÄ™cej aut) bez znaczÄ…cej poprawy ich przepustowoÅ›ci. Wtedy rzeczywiÅ›cie bÄ™dziemy mogli powiedzieć, że „TIR-y rozjeżdżajÄ… Mazury”. Budowa S16 pozwoli natomiast na skanalizowanie najwiÄ™kszego ruchu na jednej drodze o wysokich parametrach, zachowanie lokalnego charakteru pozostaÅ‚ych dróg oraz mniejszÄ… ingerencjÄ™ w pozostaÅ‚y obszar Mazur.

Gdyby udaÅ‚o siÄ™ w 2025 r. wybudować S16 miÄ™dzy MrÄ…gowem a EÅ‚kiem, natężenie ruchu na tym odcinku wynosiÅ‚oby 9-12 tys. pojazdów na dobÄ™. Natomiast w 2055 r. prognozowany ruch wynosiÅ‚by 18-24 tys. poj. na dobÄ™, z czego okoÅ‚o 25-30% stanowiÅ‚by ruch ciężki (pojazdy ciężarowe, ciężarowe z naczepami i autobusy). Zaniechanie budowy S16 sprawi, że znaczna część tego ruchu „rozleje” siÄ™ po istniejÄ…cej sieci mazurskich dróg.

Nie taki most straszny…

Rozwiejmy mity, przedstawiajÄ…c fakty. Podczas prezentacji argumentów przeciwko S16 wykorzystywane byÅ‚y informacje, że w ramach budowy planowana jest m.in. potężna estakada przecinajÄ…ca jezioro TaÅ‚ty (najwiÄ™ksza w Polsce i czwarta w Europie - z pylonami wysokoÅ›ci prawie 150 metrów). W 2012 r. analizowaliÅ›my zastosowanie różnych wariantów konstrukcji mostów zaproponowanych przez projektantów, w tym obiektów podwieszanych o wysokoÅ›ciach pylonów ok. 80 m i 130 m. Te obiekty nie zyskaÅ‚y akceptacji GDDKiA. Pod wzglÄ™dem ekonomicznym (koszt okoÅ‚o trzykrotnie mniejszy), technicznym i Å›rodowiskowym (mniejsza ingerencja w krajobraz) jako preferowany zostaÅ‚ wskazany obiekt trzyprzÄ™sÅ‚owy skrzynkowy, żelbetowy o rozpiÄ™toÅ›ci przÄ™seÅ‚ 150-180-150 m (Rys.1).

Informowanie, że nad TaÅ‚tami powstanie olbrzymi most podwieszany (niektórzy porównujÄ… jego wielkość nawet do PaÅ‚acu Kultury) jest, delikatnie mówiÄ…c, wprowadzaniem opinii publicznej w błąd. To wÅ‚aÅ›nie ta propozycja projektantów zostaÅ‚a przez nas w studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowym (II etap) w 2012 r. odrzucona, tymczasem przedstawia siÄ™ jÄ… jako obowiÄ…zujÄ…cÄ…. Na obecnym etapie nie zostaÅ‚y jeszcze przedstawione przez projektantów konstrukcje obiektów mostowych.

Podsumowanie

Naszym zadaniem jest zrealizowanie inwestycji zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami, w tym z zachowaniem wymaganych prawem standardów w zakresie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko. Problemy komunikacyjne prÄ™dzej czy później bÄ™dÄ… musiaÅ‚y zostać rozwiÄ…zane. Jako zarzÄ…dca dróg krajowych patrzymy zarówno na problemy kierowców, jak i mieszkaÅ„ców w najbliższym sÄ…siedztwie dróg. Te wydawaÅ‚oby siÄ™ sprzeczne interesy musimy godzić. WedÅ‚ug naszej najlepszej wiedzy i doÅ›wiadczenia budowa nowej drogi, posiadajÄ…cej nowoczesne zabezpieczenia przed negatywnym oddziaÅ‚ywaniem na Å›rodowisko jest racjonalnym rozwiÄ…zaniem problemów komunikacyjnych regionu. Przeniesienie ruchu z sieci dróg o niskich parametrach na nowoczesnÄ… drogÄ™, posiadajÄ…cÄ… system przejść dla zwierzÄ…t, system odwodnienia z urzÄ…dzeniami oczyszczajÄ…cymi wodÄ™ opadowÄ… spÅ‚ywajÄ…cÄ… z jezdni, ekranami chroniÄ…cymi przed haÅ‚asem, wpÅ‚ynie korzystniej na Å›rodowisko niż pozostawienie stanu istniejÄ…cego.

 

Rys.1. Zaakceptowana przez GDDKiA koncepcja mostu nad jez. Ryńskim (2012 r.)

 

WYG

 Å¹ródÅ‚o: GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
31.05.2019, 14:51:15

Xyz

I tylko dlatego że jesteś tam kilka razy w roku to ludzie którzy tam żyją mają mieć beznadziejne drogi. A może niech przestaną używać traktorów i zaczną orać pola wołami, mieszkać pod strzechą, o tak to by było klimatyczne. Albo wybudujemy sobie drogi albo będziemy cierpieć dla wygody kilku warszawiaków którzy raczą tu zajechać raz w roku.

30.05.2019, 13:40:19

Ted

Nie i jeszcze raz nie jest tam kilka razy w roku i jest super nie wyobrażam sobie tam drogi szybkiego ruchu.

30.05.2019, 08:06:25

Marqez

Budować budować i jeśzccze raz budować. Droga jest potrzebna.

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.18.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
Dodaj nowe og³oszenie