02.10.2025

Do Warszawy jeździmy już drogą ekspresową. Czas na dwujezdniową drogę do Białegostoku i szybką kolej

Od dziś ruch na obwodnicy Łomży w ciągu S61 odbywa się dwiema jezdniami. Oddaliśmy do użytku jezdnię w stronę Suwałk. Tym samym cały międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica od Warszawy do Budziska (o długości 310 km) jest już drogą dwujezdniową – melduje Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Via Baltica, w ciągu drogi międzynarodowej E67, łączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku do Ostrowi Mazowieckiej biegnie w ciągu S61 i dalej po S8 do Warszawy.

Trasa pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi - od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno - z Polską i zachodnią częścią Europy. To także element dwóch korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne - Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie. 

Czekaliśmy na to ćwierć wieku (pierwszy fragment tej trasy – obwodnica Ostrowii Mazowieckiej została oddana w 2003 r.), ale było warto. Dzisiaj z Suwałk do Warszawy jedzie się 2,5 godziny, góra trzy, a z Łomży około godzinki. Białostoczanie mają natomiast mniejsze natężenie ruchu na „swojej” S8

Nic dziwnego, że podczas uroczystego otwarcia radości nie kryli przedstawiciele rządu, samorządu województwa i posłowie z całego regionu.

- Dzisiejsze wydarzenie, tak długo oczekiwane, oznacza pełne otwarcie i pełną przepustowość drogi S61, czyli Via Baltica, ale wiele się jeszcze dzieje na drogach w naszym regionie i jeszcze wiele się wydarzy: S19, S8, S16… - deklarował minister rolnictwa Stefan Krajewski. - Dalsze inwestycje są potrzebne, aby połączyć np. Białystok z Augustowem i Suwałkami. Czekają na to mieszkańcy i obyśmy takich otwarć mieli jak najwięcej. Ta droga nas zbliża do Warszawy i Europy, ale chodzi o to, aby nasi mieszkańcy nie tylko wyjeżdżali, ale przede wszystkim wracali do tego pięknego regionu – mieszkać tu, inwestować, rozwijać firmy i gospodarstwa – dodał  minister Krajewski.

Rząd reprezentowali jeszcze wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, Katarzyna Zielińska-Heitkötter z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, obecny był również Przemysław Kalinka, przedstawiciel Komisji Europejskiej. Przedsatwicielami samorządu wojewodztwa byli Wojciech Grochowski i Jacek Piorunek, a parlamentu – posłowie Alicja Łepkowska-Gołaś, Bogumiła Olbryś, Krzysztof Truskolaski i Jacek Niedźwiedzki, ktory zwrócił uwagę na mieszkańców mniejszych miast i miejscowości, ktorzy odetchnęli z ulgą po wyprowadzeniu tirów z ich ulic.

- Myślę, że S61 to jedna w z ważniejszych inwestycji  drogowych w Polsce.   Realizacja takiego przedsięwzięcia zazwyczaj bywa trudna. Tak też było w tym przypadku, ale daliśmy radę. Dotrzymane zostały terminy i jakość. Chciałbym zwrócić uwagę na „mostową perłę” województwa jaką jest konstrukcja nad doliną Narwi wykonana w trzech technologiach – wskazywał Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA.

Częścią zadania, którego główna część zastała zakończona, jest także jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 w kierunku Wizny i Jeżewa. To prawie 7 km, po nowym śladzie. Jak informuje GDDKiA, w tym roku gotowy będzie fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a w połowie przyszłego roku od Marianowa do Elżbiecina (4 km). Uroczystość odbyła się na tej budowanej jeszcze drodze, na wiadukcie nad S61. Na dany przez organizatorów znak nowa jezdnia została otwarta i ruszyły nią setki pojazdów prowadzonych dla bezpieczeństwa przez radiowóz. Wielu kierowców na znak radości skorzystało z klaksonów. 

Obwodnica w liczbach

Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Wyprowadza cały ruch tranzytowy z Łomży. Obwodnica ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej przystosowane do przenoszenia ciężkiego ruchu – 11,5 t /oś. W ramach zadania wybudowane zostały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ. Wartość kontraktu w systemie Projektuj i buduj to 713,4 mln zł.   

Najdłuższy most w regionie

Najistotniejszym elementem obwodnicy Łomży jest most nad całą doliną Narwi, czyli nad terenami zalewowymi tej rzeki, o długości 1205 metrów – najdłuższy w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdują się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. 

Jego budowa pochłonęła m.in. 40 tys. m3 betonu konstrukcyjnego (co odpowiada ok. 5 tys. betoniarek, tzw. gruszek) a także 6 tys. ton stali zbrojeniowej. Posadowiony jest na 1917 palach.  

Nie tylko obwodnica

W ramach zadania jakim jest budowa obwodnicy Łomży powstaje też 7 km odcinek DK64. W tym roku oddajemy do ruchu fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a w przyszłym roku od Marianowa do Elżbiecina (4 km). 

Organizacja ruchu

Obecnie ruch na obwodnicy Łomży odbywa się po dwóch jezdniach. Jednak na jezdni w stronę Warszawy, po której do tej pory ruch odbywał się w dwóch kierunkach, wykonawca ma jeszcze zebrać dotychczasowe oznakowanie rozdzielające przeciwne pasy ruchu. Do zakończenia tych prac, jeden pas będzie wyłączony z ruchu.  

S61 z dofinansowaniem UE

S61 Łomża Zachód – Kolno to projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego projektu, realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski, który objęty był dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ), w wysokości 440,4 mln zł.  

W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę dotyczącą dofinansowania II fazy projektu ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Dofinansowanie ze środków UE to 245,9 mln zł. 

Dodajmy, że koszt budowy wszystkich polskich odcinków wchodzących w skład szlaku Via Baltica to ponad 11 mld zł. Dofinansowaniem ze środków UE objęta była budowa prawie całej trasy, a jego wysokość to blisko 6 mld zł. 

Obwodnica z trudną historią – odstąpienie od umowy

Pierwszym wykonawcą, z którym została podpisana umowa (11 października 2018 r.), była włoska firma TOTO. Wykonawca zrealizował większość prac projektowych, a 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Potem jednak, mimo wezwań, robót nie rozpoczął. W maju 2021 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą.   

23 lipca 2021 r. ogłosiliśmy kolejny przetarg. 15 grudnia 2021 r. wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę - konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy), które inwestycję wyceniło na 660 mln zł. Okazało się jednak, że konsorcjum NDI nie było w stanie samodzielnie spełnić wymogu doświadczenia przy wykonywaniu robót drogowych postawionego w postępowaniu przetargowym. W związku z tym, 21 stycznia 2022 r. GDDKiA musiała unieważnić wybór oferty konsorcjum NDI.   

Kolejny wybór

Czterech z siedmiu wykonawców biorących udział w przetargu przedłużyło termin związania ofertą. Były to firmy: Intercor, Budimex, Polaqua i Strabag. W zaistniałej sytuacji GDDKiA postanowiła przystąpić do badania kolejnej najwyżej ocenionej oferty.   

19 maja 2022 roku GDDKiA podpisała umowę z nowym wykonawcą - Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor, a już tydzień później – 25 maja 2022 r. formalnie przekazany został firmie plac budowy.   

Historia budowy trasy Via Baltica S61

Oddanie do ruchu: 

19 grudnia 2013 r. – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km). Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r. 

7 listopada 2014 r. – obwodnica Augustowa, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk 

13 listopada 2015 r. – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km). Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.  

13 kwietnia 2019 r. – obwodnica Suwałk (12,8 km) 

14 lipca 2021 r. – odcinek Śniadowo - Łomża Południe (17 km) 

9 sierpnia 2021 r. – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) 

31 grudnia 2021 r. – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) 

13 września 2022 r. – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) 

22 grudnia 2022 r. – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) 

2 czerwca 2023 r. – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km), oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód 

12 sierpnia 2023 r. – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) 

13 października 2023 r. – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) 

30 września 2024 r. – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km) 

2 października 2025 r. – oddanie do ruchu drugiej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km) 

Historia budowy trasy Via Baltica S8

Odcinek 1 Warszawa (w. Powązkowska) - Marki długość – 11,7 km etap – oddany do ruchu (2015)

Odcinek 2 Marki - Radzymin długość – 15,4 km etap –oddany do ruchu (2018)

Odcinek 3 Radzymin - Wyszków długość – 39,6 km etap – oddany do ruchu (2008)

Odcinek 4 Wyszków – obw. Ostrowi Maz. długość – 29,1 km etap – oddany do ruchu 2018

Odcinek 5 obw. Ostrowi Mazowieckiej długość – 8,4 km etap – oddana do ruchu (2003)

Źródła i fot. GDDKiA i UMWP

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Dodaj nowe ogoszenie