W urzędach gmin w Suwałkach i Filipowie są zbierane podpisy pod petycją w sprawie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 652 relacji Suwałki - Filipów - Gołdap.
W trosce o bezpieczeÅ„stwo mieszkaÅ„ców Wójt Gminy SuwaÅ‚ki wystosowaÅ‚ petycjÄ™ do MarszaÅ‚ka Województwa Podlaskiego w sprawie przebudowy drogi wojewódzkiej 652. Podpisy za petycjÄ… można skÅ‚adać w siedzibie UrzÄ™du Gminy SuwaÅ‚ki, ul. Åšwierkowa 45 na parterze w biurze obsÅ‚ugi interesanta.
Petycja
Zwracam siÄ™ z proÅ›bÄ… o przebudowÄ™ drogi wojewódzkiej nr 652 relacji SuwaÅ‚ki-Filipów-GoÅ‚dap.
Droga wojewódzka nr 652 łączy województwo podlaskie z województwem warmiÅ„sko-mazurskim oraz Obwodem Kaliningradzkim – z przejÅ›ciem granicznym w GoÅ‚dapi.
Z drogi tej korzystajÄ… również mieszkaÅ„cy gminy. Duży ruch samochodów osobowych oraz ciężarowych doprowadziÅ‚ do zniszczenia nawierzchni asfaltowej i poboczy. ZÅ‚y stan drogi powoduje trudnoÅ›ci w ruchu komunikacyjnym i stwarza realne zagrożenie dla kierowców oraz pieszych poruszajÄ…cych siÄ™ przedmiotowÄ… drogÄ….
Aktualnie, po przeprowadzonych pracach remontowych, stan techniczny drogi zostaÅ‚ punktowo poprawiony w miejscach znacznych ubytków nawierzchni. DziaÅ‚ania te sÄ… jednak niewystarczajÄ…ce. ObejmujÄ… niewielkÄ… część koniecznych robót i majÄ… charakter doraźny i tymczasowy. Po wykonanych robotach drogowych nawierzchnia asfaltowa jest nadal odcinkami sfrezowana, posiada liczne ubytki, nierównoÅ›ci i koleiny, które wpÅ‚ywajÄ… negatywnie na bezpieczeÅ„stwo podróżujÄ…cych.
Ograniczona szerokość jezdni, z uwagi na uszkodzenia krawÄ™dzi nawierzchni, znaczne różnice poziomów pomiÄ™dzy jezdniÄ…, a poboczem powoduje wzrost wypadków i kolizji. Dodatkowo wytarte oznakowanie drogowe poziome, zastoiny wody po opadach deszczu, rosnÄ…ce w pasie drogowym pokaźnych rozmiarów drzewa, brak zatok autobusowych z wiatami przystankowymi oraz pasa rowerowego powoduje, że droga jest niebezpieczna, a w zwiÄ…zku z tym wymaga przebudowy. ÅšwiadczÄ… o tym m. in. zamontowane znaki pionowe zobowiÄ…zujÄ…ce do ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci oraz ostrzegawcze o różnych niebezpieczeÅ„stwach zwiÄ…zanych z uszkodzonÄ… nawierzchniÄ… drogi, jak również szereg zdarzeÅ„ drogowych, do których dochodzi na odcinku SuwaÅ‚ki-Filipów.
W trosce o bezpieczeÅ„stwo prosimy o podjÄ™cie wszelkich staraÅ„ majÄ…cych na celu poprawÄ™ trudnej sytuacji, w jakiej mieszkaÅ„cy Gminy SuwaÅ‚ki znajdujÄ… siÄ™ od wielu lat. Zwracam siÄ™ z proÅ›bÄ…, aby nie dopuÅ›cić do zaniechania inwestycji ani nie odkÅ‚adać jej w czasie”.
Długa historia remontu drogi
Budżet samorzÄ…du wojewódzkiego na 2023 rok przewiduje wydatki na 50 zadaÅ„ inwestycyjnych. OgóÅ‚em koszt 50 inwestycji zaplanowano na 1. 673 260 zÅ‚, w tym do wydania w 2023 roku - 230 789 787 zÅ‚.
Jeżeli chodzi o drogÄ™ granica województwa - SuwaÅ‚ki - przebudowa drogi wojewódzkiej nr 652, to przewidziano na razie wydatki w tylko w wysokoÅ›ci tylko 3mln zÅ‚, w tym wydatki w 2023 roku -1,5 mln zÅ‚. PieniÄ…dze sÄ… przeznaczone na aktualizacjÄ™ dokumentacji projektowej, bo poprzednia zdezaktualizowaÅ‚a siÄ™. Kiedy rozpocznie siÄ™ modernizacja, nie wiadomo.
Batalia o drogÄ™
Przypomnijmy, że budowa miaÅ‚a ruszyć najpóźniej w 2018 roku. WczeÅ›niej opracowano dokumentacjÄ™ inwestycji. Droga „spadaÅ‚a” jednak co roku z wojewódzkich planów inwestycyjnych, mimo kolejnych zapewnieÅ„ różnych polityków. Dokumentacja jest już zdezaktualizowana.
W 2019 roku pod petycjÄ… do samorzÄ…du wojewódzkiego podpisaÅ‚o siÄ™ 1085 mieszkaÅ„ców gminy Filipów. W petycji napisali m.in., że”…) obecny stan drogi zagraża bezpieczeÅ„stwu mieszkaÅ„ców gminy. Prowadzi ona bowiem do przejÅ›cia granicznego w GoÅ‚dapi, a szczególnie rozjeżdżajÄ… jÄ… samochody ciężarowe, powodujÄ…c nie tylko uszkodzenia jezdni, ale także domów, a nawet studzienek kanalizacji sanitarnej. Ponadto most przy ulicy 1 - Maja nie jest przystosowany do pojazdów ciężarowych. W trosce bezpieczeÅ„stwo mieszkaÅ„ców gminy, prosimy o podjÄ™cie wszelkich staraÅ„ majÄ…cych na celu poprawÄ™ trudnej sytuacji, w jakiej znajdujemy siÄ™ od wielu lat. Zwracamy siÄ™ z proÅ›bÄ…, aby nie dopuÅ›cić do zaniechania inwestycji, ani odÅ‚ożenia jej w czasie” - apelowali mieszkaÅ„cy gminy z wójtem na czele.
Odpowiedź nie pozostawaÅ‚a zÅ‚udzeÅ„: ”Niestety, dostÄ™pne w obecnej perspektywie finansowej (2014 - 2020) Å›rodki pomocowe z budżetu UE przeznaczone na poprawÄ™ dostÄ™pnoÅ›ci transportowej zostaÅ‚y wyczerpane. Oznacza to, że najwczeÅ›niej inwestycja ta może być wykonana w kolejnej unijnej perspektywie na lata 2021-2027, o ile wpisze siÄ™ w nowe cele tematyczne i kierunki dziaÅ‚aÅ„ rozwojowych we wskazanym okresie” - napisano w odpowiedzi.
300 milionów zÅ‚otych na modernizacjÄ™?
Później byÅ‚y kolejne petycje, apele. W marcu 2021 roku z UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego przyszÅ‚a kolejna odpowiedź, że koszt przebudowy to już 300 mln zÅ‚otych, a szacowany koszt odszkodowaÅ„ za zajÄ™te nieruchomoÅ›ci to 15,8 mln zÅ‚. „Warunkiem realizacji inwestycji bÄ™dzie pozyskanie zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania”, gÅ‚osiÅ‚a odpowiedź.
Teraz wójtowie obu gmin oraz mieszkaÅ„cy znowu dopominajÄ… siÄ™ o remont, liczÄ…c, że może samorzÄ…d wojewódzki pozyska fundusze np. z nowej perspektywy finansowej UE, czy też KPO.
WYG








