29.02.2024

Drogowcy wystąpili o decyzję dla wschodniej obwodnicy Augustowa. Burmistrz się sprzeciwia

Białostocki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył do burmistrza Augustowa wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla południowo-wschodniej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16.

Inwestycja zapisana jest w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Jako preferowany wskazano wariant 2 o długości 7,31 km.

- Jestem stanowczo przeciwny obwodnicy w  tym drugim wariancie. Jest to szkodliwe dla miasta i jego mieszkańców.  Odcina nas od jeziora Sajno. Zrobię wszystko, włącznie z niepodpisaniem  tej decyzji oraz będę żądał dokładnych ekspertyz, które - myślę  - wykluczą tak niebezpieczną dla nas drogę - zapowiedzial burmistrz Augustowa Mirosław Karolczuk, ktory w nadchodzących wyborach będzie ubiegał się o ponowny wybor na to stanowisko.

Obwodnica przystosowana do ciężkiego ruchu

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wniosek o wydanie decyzji środowiskowej trafił do burmistrza Augustowa. Wariant wskazany jako preferowany zlokalizowany jest w przeważającej części na terenie miasta Augustów (gmina miejska), a planowana droga ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego).

Zgodnie ze złożonym wnioskiem obwodnica zaczyna się od ronda za istniejącą DK8, w odległości około 2 km na południe od węzła Augustów. Kończy się włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 16 za przecięciem z linią kolejową. Planowana obwodnica będzie drogą jednojezdniową, przystosowaną do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś.

W ramach zadania przewidziano też wybudowanie dróg dla pieszych i rowerów.

Z Augustowa do Ogrodnik - droga dla ciężkiego sprzętu

Obwodnica Augustowa to element szerszego zadania obejmującego modernizację całego ciągu DK16 między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co umożliwi wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie.

Planowana obwodnica ma więc zapobiec wjeżdżaniu ciężarówek do miasta właśnie od strony Ogrodnik. Przejmie ruch tranzytowy prowadząc go poza obszarami zabudowy miejskiej.

Przypomnijmy, że na propozycję Litwy nową europejską sieć TEN-T uzupełniono o europejski tor kolejowy do Kłajpedy, w którym przewidziano także nowe połączenia mobilności wojskowej pomiędzy Litwą a Polską - z Białegostoku przez Augustów Ogrodniki - Łoździeje - Olita do Wilna.

Ochrona środowiska

Przyszła trasa ma być bezpieczna dla środowiska naturalnego. Dlatego zaplanowane zostały przejścia dla zwierząt (małych, średnich i dużych), ekrany przeciwolśnieniowe oraz ekrany akustyczne chroniące przed hałasem. W celu ochrony środowiska wodnego przewidziano wybudowanie odcinkowej kanalizacji deszczowej, rowów trawiastych, zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych do tego separatory i osadniki - zapewnia GDDKiA.

Historia emocji

Od chwili podjęcia prac w grudniu 2019 r., przebieg nowej obwodnicy Augustowa budził zainteresowanie i emocje lokalnej społeczności.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Augustowa i powiatu augustowskiego sprzeciwiali się wariantom drogowców dotyczącym planowanego przebiegu nowej obwodnicy. Optowali za wariantem burmistrza.

W 2021 roku, ciągu kilku dni, zebrano w tej sprawie prawie 5 tysięcy podpisów. W 2020 roku - trzy tysiące.

Wiosna i lato 2020 r.

Od chwili podjęcia prac w grudniu 2019 r., przebieg nowej obwodnicy Augustowa budził zainteresowanie i emocje lokalnej społeczności. Wychodząc im naprzeciw, drogowcy przeprowadzili dwukrotnie akcje informacyjne.

Po raz pierwszy GDDKiA zwróciła się do społeczeństwa o opinię pod koniec wiosny 2020 r., na etapie opracowywania uproszczonego Studium korytarzowego. Akcja informacyjna, z uwagi na pandemię, prowadzona była w formie elektronicznej. W ankiecie, zamieszczonej na stronie internetowej kontraktu, wzięło udział 113 osób.

Podobne ankiety skierowano również do władz lokalnych. Samorządowcy wykazali się dużym zaangażowaniem, przygotowując tzw. wariant burmistrza. Jest on najdłuższy, ale też najbardziej oddala się od zabudowy Augustowa. GDDKiA przyjęła ten wariant do dalszego opracowania, rozszerzając zarazem zakres prac projektowych.

Drugie podejście - wariant burmistrza

Finalnie wskazano trzy warianty, które przedstawiano społeczności lokalnej w ramach kolejnej akcji informacyjnej. Odbyła się ona w maju 2021 r. Zainteresowani mogli wypełniać formularz zamieszczony na stronie internetowej bądź przesłać go w wersji papierowej.

Warianty W1 i W2 - sugerowane przez drogowców, zakładały poprowadzenie obwodnicy pomiędzy miastem a jeziorem Sajno. Obwodnica przebiegałyby blisko dzielnicy Silikaty obok budynków wielorodzinnych. Biegłyby też po zabytkowym moście na Kanale Augustowskim w Przewięzi. Ma też przebiegać zaledwie 100 metrów od osiedla Ustronie nad Kanałem Augustowskim. Zdaniem Augustowian, odetnie ona miasto od jeziora i terenów rekreacyjnych.

Wariant W3, czyli burmistrza, zakładał budowę około 17 -kilometrowego odcinka ze wsi Zielone (rejon Kolnicy) do wsi Dalny Las.

- Obwodnica będzie nieco dłuższa, ale w całości przebiegnie przez grunty Skarbu Państwa. Ominie Augustów i przejmie ruch od strony Lipska. To też jest istotne w kontekście planów uruchomienia przejścia granicznego w Lipszczanach - tłumaczył wcześniej burmistrz.

Problem w tym, że ten wariant prowadzi obwodnicę prawie wyłącznie przez tereny Puszczy Augustowskiej. Czy znajdzie się odważny na wydanie decyzji o wycięciu części lasu? – pytano wówczas. Jak widać, nie znalazł się.

W wariantach drogowców obwodnica ma mieć ok. 7,7 km, a w wariancie burmistrza – 17,2 km.

W przeprowadzonych badaniach za wariantem burmistrza (W3) opowiedziało się 811 osób, czyli ponad 86 proc. zainteresowanych. Jako uzasadnienie wyboru wariantu W3 podawano argumenty, że jest on bezpieczny, nie odcina miasta Augustów od terenów rekreacyjnych i turystycznych oraz odsuwa ruch ciężarowy od miasta uzdrowiskowego usytuowanego na terenach wykorzystywanych rekreacyjnie przez mieszkańców, turystów i kuracjuszy.

W styczniu 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała wyniki analiz nad trzema wariantami budowy obwodnicy. Wyraziło zdanie, że preferuje właśnie projekt południowo - wschodniej obwodnicy miasta, a nie proponowany przez burmistrza Augustowa wariant dłuższy, biegnący przez las poza granicami miasta, w okolicach wsi Zielone i Dalny Las.

- Przeprowadzona analiza wielokryterialna wskazała jednak - jako najkorzystniejszy - wariant 2, który wypadł najlepiej pod kątem kryterium technicznego, środowiskowego, ekonomicznego i społecznego - tłumaczyli drogowcy.

 

Radni przeciwko wariantowi drogowców i ruchowi ciężarówek

Radni Augustowa przyjęli już na początku 2022 roku uchwałę, w której sprzeciwiali się koncepcji drogowców, dotyczącej trasy projektowanej południowo - wschodniej obwodnicy miasta. Uznali, że prace projektowe w tej wersji powinny zostać wstrzymane.

W uzasadnieniu napisali, że projektowana przez drogowców trasa zakłada jednoznacznie, że będzie ona przebiegać przez dzielnicę Wypusty, Kanał Augustowski, malownicze tereny Kanału Bystrego, biegnąć dalej wzdłuż jeziora Sajno, objętego strefą ciszy, by dotrzeć do drogi Augustów - Ogrodniki na wysokości osiedla Silikaty.

Dalej przewidziana do modernizacji droga ma być przystosowana do potrzeb przemieszczania ciężkiego sprzętu, w tym tirów. Zniszczyłoby to unikatowe środowisko przyrodnicze.

Budowa obwodnicy i jednocześnie dopuszczenie do ruchu ciężkiego sprzętu na trasie Augustów – Ogrodniki, na 7- metrowej drodze, doprowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa jej uczestników, społeczności lokalnej oraz turystów - głosi stanowisko.

Radni zaapelowali wówczas do władz państwowych do zaniechania prac w zakresie przywrócenia tranzytowego ruchu TIR na tej drodze.

Program budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim

Rządowy Program Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Dwie z nich - obwodnica Sztabina i Suchowoli, przeszły - we wrześniu ubiegłego roku - do stanu realizacji.

W połowie stycznia bieżącego roku otwarto oferty w przetargu na wykonawcę obwodnicy Białobrzegów. Wszystkie trzy powstają w ciągu DK8.

Z dwóch kolejnych – złożono właśnie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej na obwodnicę Augustowa w ciągu DK16, a obwodnica Zambrowa w ciągu DK63/66 jest na etapie prac przygotowawczych.

WYG

Źródło; mapy: GDDKIA O/ Białystok

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.28.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
26.04.2024

ostrzenie pił

Dodaj nowe ogoszenie