Okres pandemii nie oznacza bezczynności uczniów i nauczycieli. Okazuje się, że można ten czas wykorzystać efektywnie i bez wychodzenia z domu podróżować po Europie, dbać o naszą planetę i świetnie się bawić.
Tak nauczanie zdalne realizowane było przez uczniów 2D klasy o profilu dwujęzycznym III LO w Suwałkach pod opieką Marcina Hościłowicza.
Projekt Eco-Logical and Trendy w ramach Programu eTwinning zrodził się w głowach już na początku lutego i od początku marca był realizowany wspólnie przez uczniów III Liceum Ogólnokształcacego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach, Cumhuriyet Anadolu Lisesi z Burdur w Turcji oraz Madrid, SpainIES Palomeras Vallecas z Hiszpanii.
Projekt odnosił się do kwestii świadomości pojęcia konsumpcjonizm w społeczeństwie. Uczniowie analizowali wpływ przemysłu odzieżowego na zmiany klimatyczne oraz globalną produkcję śmieci. Zaplanowane zostały działania takie jak: analiza cen odzieży używanej, analiza danych odnoszących się do wydatków przeciętnego obywatela Europy na odzież, badań dotyczących trendów modowych wśród nastolatków. Projekt był interdyscyplinarny i odnosił się do wielu płaszczyzn edukacyjnych: ekologii, ekonomii, praw człowieka, przedsiębiorczości i kulturoznawstwa.
Uczniowie wspólnie, w grupach międzynarodowych, przygotowywali pytania ankietowe dotyczące kwestii zakupów, trendów modowych, tradycji związanych z ubraniami, potrzeby kupowania nowych ubrań, kwestii etycznych oraz ekonomicznych ( czy potrzebne są wyprzedaże, jaki jest koszt produkcji jednego T-shirta, ile wody jest zużywanej przy produkcji jednej koszulki, które obszary świata są eksploatowane w związku z produkcją bawełny, w jakich krajach i w jakich warunkach produkowana jest odzież). Poruszane też były kwestie globalizacji: kto jest wykorzystywany, a kto zarabia najwięcej w przemyśle odzieżowym. Uczniowie pisali listy do firm odzieżowych, z zapytaniami o warunki pracy, kwestie ekologiczne, koszty produkcji, dyskutowali o wadach i zaletach kupowania używanych ubrań, stworzyli targ odzieży używanej wystawiając na wymianę swoje ubrania za darmo.
Stworzyli również przewodnik ze wskazówkami, o czym należy pamiętać przy zakupach ubrań, na co zwracać uwagę i na co uważać. Wszyscy byli zgodni, że należy zachować rozsądek i robić przemyślane zakupy, a jeśli to możliwe korzystać z ofert sklepów z odzieżą używaną. Uczniowie samodzielnie malowali na swoich używanych koszulkach logo projektu, co dało ubraniom drugie życie!
Młodzi ludzie korzystali z wielu narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej: answergarden, Canva, Padlet, Powtoon, Google Forms, Flipsnack. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele koordynatorzy spotykali się na cotygodniowych videokonferencjach na platformie ZOOM i omawiali postęp prac , dyskutowali na tematy związane z projektem. Dzięki temu mogli podnieść swoje umiejętności językowe i komunikacyjne.
Cele projektu zostały zrealizowane. Uczniowie podnieśli swoją świadomość ekologiczną, dowiedzieli się jak ogromny koszt jest ponoszony przy produkcji odzieży i jak ogromny wpływ ma to na zmiany klimatyczne na świecie. Dzięki projektowi zdecydowanie podnieśli swoje umiejętności językowe (językiem projektu był angielski), nie wychodząc z domu mieli okazję „ podróżować" do Hiszpanii i Turcji i Polski poznając ludzi, tradycje. Istotnym czynnikiem motywującym uczestników był czas pandemii i izolacji domowej. Niesamowite było słyszeć słowa wsparcia poszczególnych członków, pocieszania się nawzajem, rozmów, wspólnego śpiewania piosenek online!
Nie wychodząc z domu można się nauczyć ważnych rzeczy....i ratować świat! Zwiększając świadomość eko – logiczną. Moda EKO? Logiczne!
Marcin Hościłowicz
Linki:
https://vimeo.com/425631567 – filmik promujący
https://padlet.com/belfery/ecotrendy - materiały ze zdjęciami
https://www.facebook.com/ecologicalandtrendy/ - strona projektu na FB