11.01.2016

Internetowi oszuści nie próżnują. W Suwałkach nabrali pięć osób

Szybko i wygodnie, z dostawą pod wskazany adres - tak wyglądają dziś zazwyczaj zakupy w sieci. Coraz więcej z nas korzysta właśnie z tej formy nabywania różnego rodzaju towarów. Niestety, internetowi oszuści nie próżnują. Tylko w ostatnich dniach do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się pięć osób oszukanych w Internecie. Poszkodowani stracili na transakcjach w sieci od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Suwalscy policjanci kilka razy w miesiącu przyjmują zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Grudzień się skończył, ale szaleństwo zakupów wciąż trwa. Suwalczanie, podobnie jak inni mieszkańcy naszego kraju, coraz chętniej kupują w Internecie. To wygodne, gdyż nie ruszając się sprzed monitora, można zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. W sieci nie ma kolejek, godzin spędzonych na chodzeniu między półkami. Niestety, tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Przez kilka pierwszych dni Nowego Roku do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się już pięć oszukanych osób. Najczęściej zamawiały telefony komórkowe, ubrania i buty.

- W piątek do suwalskiej komendy Policji zgłosiła się 20- latka, która na początku listopada ubiegłego roku na jednym z portali internetowych chciała kupić kurtkę. Transakcja nie zakończyła się jednak uczciwie. Mimo, że kobieta wpłaciła na podane przez sprzedającego konto ponad 330 zł, to nie otrzymała zamówionego towaru – informuje aspirant Eliza Sawko z suwalskiej policji.

Także w piątek 38- letnia mieszkanka miasta zawiadomiła, że w połowie listopada za pomocą jednego ze znanych portali internetowych, zamówiła z hurtowni obuwia buty damskie. Niestety do dnia dzisiejszego kobieta nie otrzymała zamówionego towaru, ani zwrotu pieniędzy.

- Z kolei w sobotę 50- letni suwalczanin zgłosił na policji, że za pomocą jednego ze znanych portali internetowych chciał kupić telefon. Po wpłaceniu zaliczki, w wysokości 500 zł., kontakt ze sprzedającym "urwał się". Mężczyzna do tej pory nie doczekał się ani towaru, ani zwrotu pieniędzy. Niestety nie jest to odosobniony przypadek – dodaje Sawko.

Policjanci apelują:

•        Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
Bardzo tanie = bardzo podejrzane. 
•        Nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego i zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to Policji szybko go ująć, 
•        Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych, 
•        Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić, 
•        Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze. Przy tej formie dostawy możemy sprawdzić, czy otrzymaliśmy zamówiony towar. 
•        Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, 
•        Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy, 
•        Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi, 
•        Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji",

•        poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury; 
•        zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;   
•        zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;   
•        skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.

Zakupy w Internecie, to wygodna forma kupowania i sprzedawania przeróżnych rzeczy, ale jak wszędzie należy być ostrożnym, aby nie dać się oszukać.

udostępnij na fabebook
11.01.2016, 18:09:30

WIESIEK

Dlaczego ciągle mówicie tylko o internetowych oszustach, napiszcie także o tych którzy grasują na terenie Suwałk, mają swoje firmy i włos im z głowy nie spada bo mają,,szerokie plecy". Śmieją się ludziom w twarz, ale myśle że i to ma swój koniec. Nikt nie może czuć się bezkarny. W końcu i znajomości przestaną wystarczeć.

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.10.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
Dodaj nowe ogoszenie