Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Zapytanie poselskie
w sprawie konsekwencji wstrzymania przez Komisję Europejską finansowania inwestycji drogowych w Polsce dla budowy dróg ekspresowych i obwodnic miast na terenie województwa podlaskiego
Wczoraj dzięki środkom przekazu polska opinia publiczna została poinformowana o ukrywanej przez rząd decyzji Komisji Europejskiej w sprawie wstrzymania dopłat w wysokości 3,5 - 4 mld € do inwestycji drogowych w Polsce realizowanych z funduszy europejskich. Decyzja ta - jak się dowiedzieliśmy - została spowodowana nieprawidłowościami związanymi z organizacją i prowadzeniem tych inwestycji, a w szczególności ujawnieniem patologii w postaci tzw. zmowy cenowej przy przetargach.
Z doniesień medialnych wynika, że zarzuty karne związane z tymi nieprawidłowościami prokuratura postawiła już 11 osobom.
Wobec powyższego - działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. Nr 73, poz. 350, z późn. zm.) - zwracam się do Pana Premiera o przedstawienie informacji odnośnie konsekwencji zaistniałych zdarzeń w stosunku do inwestycji drogowych finansowanych ze środków europejskich realizowanych na terenie województwa podlaskiego, a w szczególności udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jaki będzie miało wpływ wstrzymanie finansowania inwestycji drogowych w Polsce przez Komisję Europejską na przebieg i terminy budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Białystok-Jeżewo i pozostałych fragmentów tej drogi w kierunku Zambrowa i Warszawy (z informacji podanych przez środki przekazu wynika, że jednym z powodów wstrzymania dopłat były nieprawidłowości dotyczące budowy wymienionego odcinka Białystok-Jeżewo oraz że wstrzymanie dopłat dotyczyć będzie m.in. tej inwestycji)?
2. Jak decyzja Komisji Europejskiej wpłynie na planowaną budowę obwodnicy Augustowa?
Czy spowoduje ona opóźnienie rozpoczęcia, realizacji poszczególnych etapów prac i oddania do użytku tej obwodnicy?
3. W jaki sposób wstrzymanie przez Komisję Europejską finansowania budowy infrastruktury drogowej w Polsce wpłynie na harmonogram prac przygotowawczych i budowlanych w odniesieniu do pozostałych inwestycji drogowych przewidzianych do finansowania z funduszy europejskich na terenie województwa podlaskiego?
4. Jakie będą skutki powstałej sytuacji dla wykonawców i podwykonawców inwestycji drogowych w województwie podlaskim, którzy oczekiwać będą zapłaty za zrealizowane prace budowlane?
5. Jakie konsekwencje służbowe zamierza Pan Premier wyciągnąć w stosunku do osób odpowiedzianych za ujawnione błędy i nadużycia?
6. Jak w świetle zaistniałych zdarzeń odnosi się Pan do odpowiedzialności politycznej podległych Panu ministrów transportu, budownictwa i gospodarki morskiej oraz infrastruktury, a także odpowiedzialności własnej jako szefa rządu? Czy i tym razem będzie Pan wbrew faktom wmawiał opinii publicznej, że nic się nie stało, a to co się zdarzyło, nie jest winą rządu?
Białystok, 31 stycznia 2013 roku
Z wyrazami szacunku
Jarosław Zieliński
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość