04.10.2015

Jak zarządzać wielopokoleniową grupą pracowników?

Jednym z problemów, z jakimi borykają się szczególnie duże przedsiębiorstwa jest zarządzanie wiekiem. Pracownicy reprezentujący różne pokolenia wymagają indywidualnego podejścia. Jak zarządzać wielopokoleniową grupą, by każdemu zapewnić wsparcie, na które zasługuje? Jakie mają potrzeby i czym kierują się pracownicy z poszczególnych pokoleń?

W HR-owej nomenklaturze wyróżnia się kilka pokoleń, takich jak baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y czy pokolenie Z. Każde z nich, ze względu na moment urodzenia, warunki dorastania i możliwości edukacji ma swoje charakterystyczne cechy, które determinują również to, jakimi są pracownikami. Dla jednych ważna jest stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy, inni w swoich zawodowych wyborach kierują się własnym rozwojem, potrzebą kreatywnej pracy i ciągłego odkrywania czegoś nowego.

Słuchaj, wspieraj i dbaj

Każdy menedżer wie, że nie lada wyzwaniem jest zarządzanie wiekowo zróżnicowaną grupą. Celem jest umiejętna maksymalizacja wielu zróżnicowanych umiejętności poszczególnych pokoleń w kierunku osiągania jak najwyższej wydajności, która przełoży się na sukcesy firmy.

- Jeśli jesteś szefem wielopokoleniowego zespołu, poza zwykłym zarządzaniem pracą ludzi czeka Cię zarządzanie różnicami, jakie między nimi występują. Bardzo często będziesz musiał wykazać się ogromną cierpliwością i pomysłowością, jednak warto się postarać, ponieważ nagrodą jest zgrany zespół o zróżnicowanym doświadczeniu, który może osiągać pod Twoim okiem ogromne sukcesy – mówi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Co zatem robić by osiągnąć sukces w zarządzaniu pracownikami z różnych pokoleń? Na co zwracać uwagę?

  1. Elastyczność. Panująca w zespole różnorodność jest jego ogromnym atutem. Dlatego warto ją doceniać, ale też zwracać uwagę na indywidualne potrzeby każdego pokolenia i do nich dostosowywać swoje działania.
  1. Wspieranie kultury wzajemnego szacunku. Współpraca i współdziałanie to podstawa sukcesu każdego zespołu. Jeśli różnice wiekowe między pracownikami są znaczące warto je podkreślać i wspierać. Mocne strony poszczególnych członków zespołu stanowią siłę całej grupy, a odpowiednio podkreślane będą działały na jej korzyść i wzrost efektywności.
  2. Umiejętne budowanie zespołów. Jeśli w firmie pracują osoby w różnym wieku, o różnym doświadczeniu, umiejętnościach i poglądach, ale posiadające kompetencje w zakresie jednego działu, warto łączyć je w zespoły. Takie teamy potrafią osiągać zaskakujące efekty.
  3. Wykorzystanie wymiany wiedzy. Młodzi od starszych, bardziej doświadczonych pracowników, mogą nauczyć się wiele o firmie i funkcjonowaniu instytucji. Wychowani w dobie komunikacji za pomocą ekranów mogą także szlifować komunikację bezpośrednią. Doświadczeni pracownicy natomiast, od młodszych kolegów mogą uczyć się np. korzystania z nowych technologii. Zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Wymiana wiedzy, spostrzeżeń i doświadczeń może przynieść bardzo dobre rezultaty. 
  4. Elastyczne metody pracy. Elastyczność w zarządzaniu wielopokoleniowym zespołem pracowników dotyczy nie tylko umiejętnego manewrowania między ich umiejętnościami i dostosowywania ich do odpowiednich projektów. To także odpowiadanie na specyficzne potrzeby pokoleń w zakresie sposobu wykonywania pracy. Młodzi ludzie cenią sobie niezależność, możliwość pracy z domu. Jeśli tylko dane stanowisko stwarza takie możliwości, warto im na to pozwolić. Starsi pracownicy mogą z kolei nie zgadzać się na pracę po godzinach. Dlatego dobre planowanie pracy, tak aby zadania mogły zostać wykonane między 9, a 17 to podstawa. Takie podejście sprawia, że wzrastają morale i wydajność pracowników. Powoduje także, że firma staje się atrakcyjniejsza dla potencjalnych pracowników z pokolenia Y, dzięki dbaniu i odpowiadaniu na potrzeby, szanowanie niezależności i okazywanie zaufania.
  5. Dbanie o zaspokajanie potrzeb uczenia się i rozwoju. Jedna rzecz pozostaje taka sama we wszystkich pokoleniach: pracownicy w każdym wieku szukają coraz to nowych możliwości, by się uczyć i rozwijać. Szczególnie dziś. Młodszy personel bez “genu” lojalności, który posiadają starsi pracownicy, szybko ucieknie, jeśli poczuje, że nie stawia mu się wyzwań, nie może się rozwijać i nie jest doceniany. Dlatego firmy zaczynają przykładać coraz większą wagę do programów szkoleniowych, możliwości czerpania wiedzy od innych pracowników czy zespołów.
udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.04.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie