18.05.2022

Komisja Europejska ogłosiła nabór wniosków w ramach Instrumentu Łącząc Europę Mobilność Wojskowa

12 maja Komisja Europejska ogłosiła nabór wniosków z sektora transportu w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” Mobilność Wojskowa. Konkurs będzie otwarty do 29 września 2022 r.

Litwa już przygotowała wnioski. Czekamy na polskie propozycje

Zaproszenie jest zgodne z planem działania w zakresie mobilności wojskowej i ma na celu dostosowanie odcinków sieci TEN-T do wymogów technicznych dotyczących wymiarów i zdolności w celu zaspokojenia potrzeb zarówno cywilnych, jak i obronnych. Wezwanie będzie szczególnie uwzględniało nową sytuację, jaką stworzyła inwazja Rosji na Ukrainę.

Wytyczne w zakresie projektów

Nabór wniosków w ramach CEF Military Mobility wspiera projekty dotyczące studiów, robót lub projekty mieszane (obejmujące zarówno studia, jak i roboty) dla wszystkich rodzajów transportu. Projekty muszą być zlokalizowane w sieci TEN-T i wojskowej sieci transportowej UE oraz muszą uwzględniać wymogi infrastrukturalne mające zastosowanie do niektórych kategorii projektów infrastrukturalnych podwójnego zastosowania, jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/1328.

Wnioskodawcy mogą składać swoje wnioski do 29 września 2022 r. do godziny 17:00 CET.

Ocena wniosków

Złożone wnioski zostaną ocenione przez Komisję Europejską/CINEA w okresie od października do grudnia 2022 r. Wnioskodawcy otrzymają wyniki oceny na początku 2023 r., planuje się, że umowy o udzieleniu dotacji (grant agreements) zostaną podpisane z wybranymi wnioskodawcami do czerwca 2023 r.

CINEA zorganizuje wirtualny dzień informacyjny dotyczący tego naboru we wtorek 5 lipca 2022 r.

Budżet konkursu wynosi 330 mln euro, a poziom dofinansowania wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych.

W ramach konkursu dofinansowane zostaną projekty polegające na dostosowaniu sieci TEN-T do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania w ramach mobilności wojskowej.

Możliwa jest realizacja dwóch typów projektów:

  • projekty studyjne (okres realizacji 2-3 lata),

  • projekty mieszane lub roboty (okres realizacji 4-5 lat).

Projekty muszą zakończyć się do 31 grudnia 2026 r.

Preselekcja i akceptacja wniosków przez Ministerstwo

Wnioski aplikacyjne przed przekazaniem do KE muszą zostać zaakceptowane przez państwo członkowskie, tj. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), a także przez Sztab Generalny Wojska Polskiego. Wnioski nie posiadające akceptacji obu instytucji nie będą oceniane przez KE.

Litwa przygotowała już kolejny pakiet projektów usprawniających połączenia mobilności wojskowej i zabiega o dofinansowanie z UE

W celu usprawnienia połączeń mobilności wojskowej z Europą Litwa przygotowała listę projektów i złoży nowe wnioski do Komisji Europejskiej (KE) o dofinansowanie projektów infrastruktury transportowej dwufunkcyjnej – cywilnej i wojskowej.

- W dzisiejszej napiętej sytuacji geopolitycznej dostosowanie cywilnej infrastruktury transportowej do mobilności wojskowej staje się niezwykle ważne. Musimy odpowiedzialnie ocenić potrzeby szybkiego przemieszczania się wojskowych i sojuszników NATO. W pierwszej kolejności musimy rozwijać te projekty infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej i morskiej, które zapewnią ruch strategicznie ważnych sił sojuszniczych - budowę odcinka Via Baltica do granicy z Polską, przebudowę odcinka autostrady Wilno-Kłajpeda most w pobliżu Kowna, żeby zająć zbyt długą obwodnicę Jonavy itp.” – mówi minister transportu i komunikacji Marius Skuodis.

Długa lista

Wspólna lista projektów litewskiego Ministerstwa Transportu i Obrony Narodowej obejmuje dalsze etapy przebudowy drogi głównej Via Baltica z Mariampola do granicy z Polską, próbę południowo-wschodniej obwodnicy Jonavy, przebudowę mostów na głównej drodze Wilno-Kłajpeda, modernizacja sygnalizacji i związanych z nią systemów na odcinku kolejowym Rail Baltica Rozbudowa i adaptacja granicy Kowno-Litwa-Polska, poszycia płyty postojowej lotniska Kownie dla samolotów wojskowych. Planowane są również inne projekty infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej i morskiej, które zapewniłyby przemieszczenie sił sojuszniczych przez granicę litewsko-polską i ich rozmieszczenie na głównych litewskich składowiskach odpadów oraz zaspokojenie innych potrzeb w zakresie mobilności wojskowej.

Litewscy ministrowie podkreślają, że Litwa jest gotowa do realizacji wielu ważnych projektów z zakresu infrastruktury transportowej, dlatego powstała długofalowa lista projektów zwiększających mobilność wojskową. Przewiduje projekty, na które KE ubiega się nie tylko w tym roku, ale także w przyszłych naborach na lata 2021-2027. okres finansowania.

Litwa już otrzymała część pieniędzy

Litewskie wnioski o dofinansowanie z CEF projektów poprawiających mobilność wojskową będą składane po raz drugi. Litwa złożyła na początku tego roku dwa wnioski w ramach pierwszego naboru KE. Otrzymała już w kwietniu br. 73 mln na na wsparcie dwóch projektów: 60 mln euro naVia Baltica i 13,3 mln euro na kolejową rampę przeładunkową w Palemonie.

Jakie mogą być polskie projekty w naszym rejonie?

Na razie brak publicznych informacji na ten temat. Z wcześniejszych doniesień można wnioskować, że będziemy ubiegać się o fundusze na modernizacje drogi Augustów - Ogrodniki ( przejście graniczne z Litwą) oraz Ogrodniki - Sejny - Szypliszki - Gołdap.

Rady wojewódzki Waldemar Kwaterski podczas sesji rady Gminy w Sejnach, która odbyła w 31 marca br., poinformował radnych o planach modernizacji róg w rejonie Sejn i Szypliszk.

- Będzie modernizowany odcinek drogi Poćkuny - Sejny, a także Sejny - Smolany -Szypliszki. To będą tzw. drogi natowskie, a wiadomo, że wojsko nie buduje ścieżek rowerowych, o które od dawna dopominają się mieszkańcy. Dlatego też będę nadal zabiegał, aby przy pomocy samorządów taka ścieżka powstała - informował radny wojewódzki Waldemar Kwaterski.

Już na początku 2020 roku portal rynek infrastruktury informował, że planowana inwestycja drogowa Augustów - Ogrodniki jest związana z potrzebami wojska. Droga krajowa na 16 Augustów - Ogrodniki znalazła się bowiem wśród tras priorytetowych dla potrzeb wojskowości, a prowadzi przez miasto Augustów. Obwodnica w założeniach ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto i przystosować trasę do potrzeb transportu wojskowego, tj. do nacisku 11,5 t/oś. W ramach tych przedsięwzięć obwodnicę ma zyskać miasto Sejny.

Teraz sytuacja wygląda tak, że może być droga dla potrzeb ciężkiego, w tym wojskowego, sprzętu zarówno od Augustowa do granicy z Litwą w Ogrodnikach, jak i z Ogrodnik, przez Sejny, Smolany, Szypliszki na Litwę Via Balticą, jak i do przygranicznej (z Rosją) Gołdapi.

Cała droga nr 651 liczy 81 kilometrów i przebiega na trasie Gołdap - Żytkiejmy - Szypliszki –Sejny. W Gołdapi zaś jest przejście graniczne z obwodem kaliningradzkim.

WYG

Fot. GDDKiA / Rafał Malinowski

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
06.30.2022 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.6350 4.7286
USD 0.00% 4.3992 4.4880
GBP 0.00% 5.3758 5.4844
CHF 0.00% 4.5948 4.6876
Dodaj nowe ogoszenie