02.01.2020

Mieszkańcy gminy Puńsk zgłosili uwagi do przebiegu szybkiej kolei Rail Baltica. Pociągi przez staw

Gmina wysłała do projektantów oraz władz PKP uwagi, jakie wnoszą mieszkańcy gminy do projektu Rail Baltiki na odcinku przebiegającym przez gminę Puńsk.

W zwiÄ…zku z tym, że PKP wycofaÅ‚o siÄ™ z koncepcji poprowadzenia linii przez samÄ… osadÄ™ PuÅ„sk, uwagi dotyczÄ… przeważnie pojedynczych przypadków. Np. mieszkaÅ„cy wsi Oszkinie zebrali podpisy pod wnioskiem o pozostawienie w ich wsi przejazdu (wiaduktu), by nie musieli docierać do swych pól, przemierzajÄ…c wiele kilometrów.

Najprawdopodobniej w gminie powstanÄ… też trzy lub cztery wiadukty. To duża zmiana wobec pierwotnej wersji, gdzie pomyÅ›lano tylko o jednym przejeździe, w zwiÄ…zku z czym rolnicy, aby dojechać do swoich pól, musieliby pokonać kilka lub kilkanaÅ›cie kilometrów, i to przez sama osadÄ™ PuÅ„sk. Wójt Witold Liszkowski postuluje, by PKP przewidziaÅ‚o 4 przejazdy ( wiadukty) w miejscowoÅ›ciach: Szlinikiemie, Oszkinie, WolyÅ„ce, osada PuÅ„sk oraz przejÅ›cia dla zwierzÄ…t. Chce też, aby odbudowane zostaÅ‚y zniszczone podczas inwestycji ( a tak na pewno bÄ™dzie) lokalne drogi. Chodzi o ich wyasfaltowane, bo i obecnie sÄ… asfaltowe.

Kolej w stawie

DokÅ‚adniej o ewentualnych uciążliwoÅ›ciach linii bÄ™dzie wiadomo wówczas, gdy projektanci naniosÄ… jÄ… na szczegóÅ‚owe mapy. Już jednak obecnie widać, że tu i ówdzie bÄ™dÄ… pewne utrudnienia. Na przykÅ‚ad, jak mówi wójt Witold Liszkowski, we wsi Szlinokiemie zostaÅ‚a niedawno kupiona zagroda z przeznaczeniem pod agroturystykÄ™. Rail Baltica ma biec akurat przez staw koÅ‚o domu. Å»adna to atrakcja dla turysty, szczególnie miastowego, gdzie i tak ma pod dostatkiem zgieÅ‚ku i haÅ‚asu. Nowy wÅ‚aÅ›ciciel pensjonatu wolaÅ‚by, aby PKP wykupiÅ‚y od niego caÅ‚ość gruntu i zabudowaÅ„, bo nie za bardzo widzi możliwość prowadzenia tu swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci. Ale po co kolejarzom agroturystyka?

W tej samej miejscowoÅ›ci pociÄ…gi pomknÄ… zaledwie i kilkanaÅ›cie metrów od okien domu innego rolnika. Pozostaje też problem tzw. „resztówek”. Po wykupieniu gruntów pod tory, czasami ich wÅ‚aÅ›cicielom zostanie opodal linii po 20 - 30 arów. Co z nimi zrobić, jak je wykorzystać? Chcieliby, by kolej w takich przypadkach wykupiÅ‚a caÅ‚ość gruntów.

Studium wykonalności w 2020 roku

Jak informowaÅ‚ radnych Sejmiku Wojewódzkiego podczas październikowej sesji zastÄ™pca dyrektora Centrum Rozwoju Inwestycji PKP PLK Marek Kubera, studium wykonalnoÅ›ci na odcinek EÅ‚k - Trakiszki ma być także gotowe w 2020 r. i w tym samym roku PKP PLK chcÄ… ogÅ‚osić przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej tego odcinka.

Prace nad dokumentacjÄ… majÄ… potrwać dwa lata i dopiero, gdy bÄ™dzie ona gotowa, bÄ™dzie można ogÅ‚aszać przetarg na wykonanie robót.

Informował też, że na odcinku Warszawa - Białystok i Białystok - Ełk po zakończeniu inwestycji pociągi osobowe mają jeździć z maksymalną prędkością 200 km/h, a od Ełku do granicy w Trakiszkach 250 km/h, bo do takiej prędkości Rail Baltica jest budowana w krajach bałtyckich.

Projektanci podczas wszystkich spotkań zapewniają też, że nowoczesne pociągi po nowoczesnych torach będą pędzić niemal bezszelestnie, co jest ważne, bo czasami tory zostaną poprowadzone dosyć blisko zabudowań.

 

WYG

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.19.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
Dodaj nowe og³oszenie