W nowym rozkładzie jazdy pociągi Intercity Podlasiak oraz Hańcza na odcinku Białystok-Warszawa nie będą się zatrzymywać, dzięki czemu podróż z Suwałk do Warszawy skróci się do 3 godzin i 40 minut.
Taką informację wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przekazał w odpowiedzi na interpelację podlaskiego posła PiS Adama Andruszkiewicza. Adam Andruszkiewicz proponował, by podróżnym z Suwałk skrócić czas przejazdu poprzez przesiadkę w Białymstoku na sprintery Intercity.
- Ministerstwo Infrastruktury dokłada starań, aby optymalizować czas przejazdu pociągów. Niemniej jednak, w omawianym przypadku zachowanie połączenia bezpośredniego z Suwałk, Augustowa, Dąbrowy Białostockiej i Sokółki będzie bardziej korzystne, gdyż wprowadzenie przesiadek mogłoby spowodować zmniejszenie liczby pasażerów – odpowiada posłowi minister Malepszak. - Informuję jednocześnie, że w rocznym rozkładzie jazdy 2025/2026 nastąpi poprawa obsługi Suwałk i innych miejscowości z rejonu pod względem m.in. czasu jazdy, gdyż istniejące połączenia bezpośrednie, tj. Hańcza i Podlasiak, będą kursowały jako sprintery na odcinku Warszawa - Białystok. Ponadto rozważane jest dodanie kolejnego pociągu Wigry, również kursującego jako sprinter. Zatem połączeń będzie więcej, a czas podróży będzie wyraźnie krótszy na poziomie do 3h40 minut w relacji Warszawa – Suwałki.
Adam Andruszkiewicz deklaruje, że będzie pilnował, by pociąg Intercity Wigry rzeczywiście pojawił się w rozkładzie. W swojej interpelacji poseł pytał m.in. o plany elektryfikacji linii Sokółka – Suwałki, no i budowy odcinka międzynarodowego korytarza kolejowego Rail Baltica Ełk – Suwałki – granica państwa w Trakiszkach, na którym pociągi mają mknąć z prędkością 250 km/h.
- … w grupie projektów regionalnych zostało ujęte zadanie pn. „Prace na linii kolejowej nr 40 Sokółka – Suwałki”. Jednakże na chwilę obecną nie ma ono zapewnionego finansowania i nie zostało ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032), który ustanawia ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji kolejowych przewidywanych do realizacji w kolejnych latach – odpowiada wiceminister infrastruktury na pierwsze z tych pytań.
Na uruchomienie pociągów elektrycznych z Suwałk do Białegostoku będziemy musieli więc poczekać. Zapewne szybciej, ale nie przed 2028 rokiem rozpocznie się budowa szybkiej kolei Via Baltica. W 2025 PKP PLK powinny rozstrzygnąć przetarg i ruszyć z pracami na odcinku Białystok – Mońki - Grajewo – Ełk. Prace będą prowadzone w ramach trzech projektów: Białystok – Knyszyn, Knyszyn – Ossowiec i Osowiec – Ełk. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w 2028 r. Planowana jest pełna modernizacja wraz z dobudową drugiego toru. W samym Ełku na potrzeby Via Baltiki już w ubiegłym roku przebudowana została stacja kolejowa.
- Obecnie realizowana jest dokumentacja projektowa dla modernizacji odcinka Ełk – Suwałki – granica państwa. Uzyskanie kompletu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowane jest w IV kwartale 2026 r., kompletu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w II kwartale 2027 r., natomiast wszystkich pozwoleń na budowę w IV kwartale 2027 r. Realizacja robót budowlanych planowana jest po roku 2027 w ramach środków UE z kolejnej perspektywy finansowej. Jednym z celów projektu jest dostosowanie infrastruktury linii kolejowej do prędkości 250 km/h dla ruchu pasażerskiego oraz do 120 km/h dla ruchu towarowego, a także zwiększenie dopuszczalnych nacisków osi do 245 kN. Należy mieć na uwadze, że modernizacja odcinka Ełk – Suwałki – granica państwa nie ma obecnie zapewnionego finansowania i znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Z uwagi na powyższe, jednoznaczne wskazanie terminu realizacji nie jest możliwe – dodaje Piotr Malepszak.
Na pociechę, wiceminister infrastruktury informuje, że zakończenie remontu dworca kolejowego w Suwałkach jest planowane na II kwartał 2027, czyli bez zmian.
Firma, która zmodernizuje suwalski zabytkowy dworzec kończy wznoszenie kontenerowego dworca tymczasowego, w którym ma funkcjonować kasa, poczekalnia, pomieści się Służba Ochrony Kolei.
Wojciech Drażba
Źródło: Biuro poselskie Adama Andruszkiewicza
Fot. Suwalki24.pl
[17.03.2025] Pociągiem z Suwałk do Warszawy krócej o godzinę? Przesiadka zamiast postoju w Białymstoku