Coroczne obrzędy powitania wiosny w Osadzie Jaćwiesko - Pruskiej w Oszkiniach koło Puńska odbędą się w niedzielę, 12 maja. Początek imprezy o godz. 14.00.
Aby tam trafić, należy w centrum PuÅ„ska skrÄ™cić w kierunku wsi Oszkinie, a tam odnaleźć drewniany kierunkowskaz wskazujÄ…cy „ŠilainÄ—“, z kolei po dojechaniu do pierwszego lasanku, jechać wedÅ‚ug kierunkowskazu w jÄ™zyku litewskim „Ä® Jotvingių, prÅ«sų gyvenvietÄ™“.
W programie imprezy organizowanej przez Urząd Gminy w Puńsku i Stowarzyszenie Jaćwiesko - Pruskie znajdują się:
14:00 – Otwarcie jarmarku rzemiosÅ‚a. Zwiedzanie Osady Jaćwiesko - Pruskiej.
14:30 – Pochód. Pradawne obrzÄ™dy jaćwieskie zwiÄ…zane z nadejÅ›ciem wiosny, czytanie poezji, koncert zespoÅ‚ów artystycznych.
16:30 – Degustacja zupy "dilge" ( zupa z pokrzywy) oraz poczÄ™stunek przyniesionymi przez uczestników specjaÅ‚ami, wystÄ™py zespoÅ‚ów arystyznuch, Zabawa przy ognisku.
Jaćwieskie wierzenia
W wierzeniach pruskich, jaćwieskich Å›wiÄ™towano nie tylko DzieÅ„ Przesilenia Wiosennego/Równonocy, ale i ÅšwiÄ™to Pergubii - symbolicznej hierogamii (zespolenia) bogini Žemyny (Ziemi) z boskim PergrÅ«bris (Niebem), gwarantujÄ…cy coroczne odtworzenie kosmosu, pÅ‚odność przyrody i urodzaj. ÅšwiÄ™towano je ok. 22.IV.
Žemyna przeksztaÅ‚ca energiÄ™ SÅ‚oÅ„ca w roÅ›liny i w ten sposób karmi wszelkie życie na ziemi. Jest to pierwotna Bogini, niepodlegajÄ…ca Bogom nieba, ani niewywodzÄ…ca siÄ™ z ich rodu. Z jej rodu wywodzi siÄ™ Ragana – bogini Å›mierci i przeistoczenia, tworzÄ…ca nowe życie ze zmarÅ‚ych istot, zapewniajÄ…ca cykliczność obiegu życia. TraktujÄ…c ród BogiÅ„ ziemi, jako jedno, widzimy, że ich domenÄ… jest odradzanie życia oraz obieg materii. Obieg taki w sposób nieunikniony rozprasza energiÄ™ i potrzebuje jej dopÅ‚ywu z zewnÄ…trz. Žemyna zdobywa energiÄ™ do karmienia życie od SaÅ«li, ( SÅ‚oÅ„ce) do czego potrzebuje Å›lubu z Niebem, które zamienia Å›wiatÅ‚o SaÅ«li w energiÄ™ chemicznÄ… karmiÄ…cÄ… ziemskie życie.
Ciekawe byÅ‚y też późniejsze tradycje zwiÄ…zane np., z pierwszym wypasem bydÅ‚a na pastwiskach.
Wiara jaćwieska byÅ‚a typowo politeistyczna. Czczono ciaÅ‚a niebieskie: sÅ‚oÅ„ce i księżyc oraz żywioÅ‚y: ogieÅ„, ziemiÄ™, wodÄ™ i powietrze. Wierzono również w demony i bóstwa, a także wierzono w życie pozagrobowe, dlatego też wyposażano zmarÅ‚ych w przedmioty codziennego użytku. Jaćwingowie nie budowali Å›wiÄ…tyÅ„, gromadzili siÄ™ przy Å›wiÄ™tych drzewach i skÅ‚adali ofiary ze zwierzÄ…t a czasem nawet i z ludzi. Węże i kozÅ‚y uważano za zwierzÄ™ta Å›wiÄ™te. CzynnoÅ›ci kultowe w obrzÄ™dach religijnych Jaćwingów speÅ‚niaÅ‚ Wajdelota - niższy kapÅ‚an, czÄ™sto także Å›piewak wÄ™drowny, guÅ›larz, wróżbita. Wajdelota wystÄ™powaÅ‚ także w kulturze Prusów, a w pogaÅ„skiej Litwie peÅ‚niÅ‚ funkcjÄ™ wieszcza.
WYG








