Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował Czeslawa Renkiewicza, że w ramach zaplanowanej linii kolejowej Rail Baltica w Suwałkach będą dwie stacje obsługujące transport pasażerski: obecna przy ul. Kolejowej oraz nowa na południu Suwałk.
- Każdy analizowany wariant inwestycyjny zakłada budowę nowego przystanku kolejowego (o projektowanej długości peronu 400m) o roboczej nazwie „Suwałki Południe" w rejonie ulic Staniszewskiego i Utrata – poinformował Andrzej Bittel.
Bittel w piśmie informuje również, że stacja w centrum Suwałk w dalszym ciągu obsługiwać będzie pasażerów w aspekcie ruchu regionalnego i dalekobieżnego. PKP Intercity wskazało zasadność dalszej obsługi stacji Suwałki pomimo wydłużonego czasu przejazdu związanego ze zmianą kierunku jazdy pociągów. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury budowa drugiej, nowej stacji pasażerskiej w Suwałkach może stanowić czynnik wpływający na rozwój Suwałk.
- Cieszę się, że PKP dostrzega taki wariant rozwoju kolei w Suwałkach. Jest on zgodny również z moją wizją tej infrastruktury w naszym mieście. Przystanek Suwałki Południe ma m.in. służyć do obsługi pasażerów kolejowych połączeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych. Przy jego lokalizacji wzięto pod uwagę powstające osiedle Sobola Biel (ponad 2 tys. mieszkań) oraz budowane osiedle domów jednorodzinnych przy ul. Staniszewskiego na powierzchni ok. 100 ha – informuje Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk, który zauważa, że Ministerstwo Infrastruktury w żadnym stopniu nie umniejsza roli dworca pasażerskiego przy ul. Kolejowej.
Dowodem na to jest zlecenie PKP SA przygotowania dokumentacji technicznej potrzebnej do remontu historycznego dworca. Jego modernizacja ma się rozpocząc w przyszlym roku i zakończyć w 2022 r.
Ważną sprawą dla Suwałk jest też zaplanowana w koncepcji przebiegu trasy Rail Baltica nowa towarowa stacja kolejowa, która ma być położona przy PKP Papiernia, tuż obok terenów Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obecna stacja towarowa położona pomiędzy ul. Przytorową i ul. Kolejową, a więc w centrum miasta nie jest dobrym rozwiązaniem.
- Moim celem i zadaniem jest uporządkowanie w najbliższych latach terenów kolejowych położonych w centrum Suwałk ale z tą myślą żeby mieszkańcy miasta mogli w jak największym stopniu korzystać z pasażerskich połączeń kolejowych, czyli z obecnego historycznego dworca i planowanego przystanku kolejowego – podsumowuje Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk.
Przypomnijmy, że w ramach budowy linii Rail Baltica w Suwałkach powstaną następujące obiekty:
- na południu naszego miasta, gdzie linia kolejowa przecina się z ul. Raczkowską wybudowany zostanie wiadukt drogowy – samochody pojadą nad torami. Tak samo będzie przy ul. Wojska Polskiego, gdzie powstanie również wiadukt drogowy.
- powstanie kładka dla pieszych w rejonie ulic Majora Hubala i Papierni,
- przy ul. Staniszewskiego jest już wybudowany tunel drogowy, który docelowo będzie obsługiwał połączenie samochodowe Utraty z ul. Sejneńską i Staniszewskiego.
- przy ul. Sejneńskiej pociągi pojadą wiaduktem kolejowym nad jezdnią i wjadą na stację główną mieszczącą się na wysokości obecnego dworca.
- składy, które pojadą dalej na Litwę przy ul. Północnej przejadą również wiaduktem kolejowym.
Źródlo: UM Suwałki









