25.11.2020

Rail Baltica także dla wojska

W trakcie budowy europejskiej kolei Rail Baltica planowana jest budowa czterech baz logistycznych dla sprzętu wojskowego.

Chodzi o to, żeby jednostki NATO, które często uczestniczą w ćwiczeniach na Litwie, mogły bez problemu przybyć z ciężkim sprzętem wojskowym - informuje litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji.

- Odczuwamy ogromną potrzebę stworzenia infrastruktury odpowiedniej do transportu sprzętu wojskowego. Mimo, że jesteśmy członkami NATO, a jednostki wojskowe z innych krajów NATO często odwiedzają nasz kraj, przywożąc sprzęt wojskowy na odbywające się tu ćwiczenia. Kolej jest najwygodniejszym środkiem transportu na takie wyjazdy, gdyż można szybko przemieszczać sprzęt bez tworzenia korków na drogach. Dlatego planując Rail Baltica bierzemy pod uwagę potrzeby wojska ”- mówi Karolis Sankowski, prezes LTG Infra. (Litewskie Koleje Infrastruktura).

Obecnie zaplanowano cztery lokalizacje logistyczne sprzętu wojskowego, w których będzie można wygodnie rozładowywać i ładować sprzęt na pociągi. Planowane są dwie lokalizacje obok istniejącej europejskiej linii kolejowej przy polsko-litewskiej granicy w Kazlų Rūda oraz terminalu intermodalnym w Kownie w Palemonas.

Kolejne dwie lokalizacje logistyczne dla wojskowego sprzętu kolejowego – w Janowie i Poniewieżu, też przy Rail Baltice.

- To strategiczny projekt kraju, który podkreśla znaczenie mobilności wojskowej i odpowiedniego systemu kolejowego dla bezpieczeństwa i obrony zbiorowej Litwy. Rozwój tej infrastruktury ułatwi zwłaszcza przybycie wojsk sojuszniczych i sprzętu na Litwę. Szybkie i sprawne przybycie sojuszników na terytorium Litwy wzmacnia bezpieczeństwo Litwy, dlatego zwiększenie mobilności wojskowej i wsparcie Litwy jako sojuszniczego państwa-gospodarza pozostaje jednym z głównych priorytetów litewskiego systemu obrony narodowej - powiedział po wiceminister obrony narodowej Eimutis Misiūnas.

Obecnie sprzęt wojskowy NATO przewożony koleją na Litwę przeładowywany jest do wagonów z pojazdami szerokotorowymi na granicy z Polską - terminal Šeštokai. Dzięki realizacji projektu Rail Baltica sojusznicy NATO będą mogli znacznie wygodniej i szybciej dostarczać sprzęt na szkolenia.

Szacuje się, że każdy wojskowy ośrodek logistyczny będzie w stanie pomieścić jednorazowo do trzech pociągów o długości do 750 metrów, dostarczających do 300 ciężkich jednostek wojskowych. Wszystkie obiekty logistyczne sprzętu wojskowego zostaną przystosowane do przeładunku ciężkiego sprzętu wojskowego z transportu kolejowego na drogowy i odwrotnie. Będą one podłączone do litewskiej sieci dróg państwowych, ogrodzone, wyposażone w systemy bezpieczeństwa i inną niezbędną infrastrukturę.

- Kompleksowe bezpieczeństwo narodowe, zarówno gospodarcze, jak i obronne, jest jednym z najważniejszych priorytetów w realizacji projektu Rail Baltica. Rail Baltica to doskonały przykład tego, jak rozwój infrastruktury o znaczeniu gospodarczym, zapewniający jej sprawne i bezpieczne zarządzanie, jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo obronne kraju - podkreśla Gytis Mažeika, wiceminister transportu i komunikacji.

Już w czerwcu 2020 roku generał Jorg Vollmer, dowódca dowództwa Allied Joint Force Command (JFC) Brunssum, którego cytowała agencja LETA / BNS, mówił tak: - Rail Baltica, europejska kolej o standardowej szerokości, która połączy kraje bałtyckie, poprawi także mobilność wojskową. Jest to projekt cywilny, a nie wojskowy, ale przyniesie korzyści obu celom. Przyniesie korzyści obu stronom, ponieważ projekt będzie korzystny zarówno dla gospodarki, jak i sił zbrojnych - powiedział generał podczas pobytu w Wilnie.

Zakończenie budowy terenów wojskowych planowane jest na 2026 r. wraz z całym projektem Rail Baltica.

Rail Baltica to największy w ciągu ostatnich stu lat projekt infrastrukturalny w regionie bałtyckim. Nowoczesne europejskie połączenie kolejowe stworzy szybką, wygodną, bezpieczną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla transportu pasażerskiego i towarowego, łącząc Tallinn, Pärnu, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę. Linią kolejową Rail Baltica zaczną jeździć nowoczesne pociągi elektryczne.

Obecnie największe prace trwają na węźle kolejowym w Kownie, którego dostosowanie do potrzeb Rail Baltiki stworzy warunki do budowy kolei dalej w kierunku Wilna i granicy litewsko-łotewskiej.

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.20.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
19.04.2024

MAGAZYNIER

Dodaj nowe ogoszenie