22.11.2017

Via Baltica i Rail Baltica. Co z tymi inwestycjami? - pyta zarząd województwa. Rząd uspokaja

Wicemarszałkowie Województwa Podlaskiego Maciej Żywno i Anna Naszkiewicz oraz Robert Tyszkiewicz, poseł Platformy Obywatelskiej są zaniepokojeni „brakiem działań i opóźnieniami w sprawie kluczowych dla naszego regionu inwestycji”.

Robert Tyszkiewicz, podczas konferencji prasowej, zaprezentował nagranie wypowiedzi Jerzego Kwiecińskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju na temat Rail Baltica (z 25 października w czasie debaty Gazety Polskiej), który powiedział tam: „(…) Z punku widzenia gospodarczego dużo ważniejsze jest dla nas połączenie z Pragą, niż Podlaskiego - który ma mniej niż milion mieszkańców - z Warszawą. Ale robimy to, bo ten projekt jest na szczycie projektów unijnych (…)”.

Interpelacja do pani premier

- To skandaliczna wypowiedź, która świadczy o tym, że dla PiS Podlasie nie ma znaczenia, a Rail Baltica jest realizowana wyłącznie dlatego, że chce tego Unia Europejska. I mówi to przedstawiciel rządu, który zapewniał, że Podlaskie ma fundamentalny charakter. To pokazuje na jakie wsparcie rządu na Podlasiu możemy liczyć – mówił Robert Tyszkiewicz. – Składam w tej sprawie interpelację do premier Beaty Szydło, w której zapytuję, czy zgadza się z opinią swojego ministra na temat znaczenia województwa podlaskiego. Czy dlatego są opóźnienia w budowie drogi S8 i właściwie całkowite wstrzymanie S19?

- Przez lata o te trasę walczyły samorządy województwa podlaskiego. Miała to być szansa na dynamiczny rozwój tego regionu. Trasa ważna nie tylko gospodarczo, ale i społecznie. Dziś zdaje się usłyszeliśmy odpowiedź strony rządowej… - podkreśliła wicemarszałek Anna Naszkiewicz.

Maciej Żywno zauważył, że wypowiedz wiceministra Kwiecińskiego jest bardzo zaskakująca i to zważywszy, że reprezentuje on Ministerstwo Rozwoju odpowiedzialnego za wdrażanie również naszego Regionalnego Programu Operacyjnego.

– Stąd pojawia się pytanie, czy ten zastój, jeśli chodzi o projekty z RPO przypisane do naszego PKP, nie jest spowodowany tym, że dla obecnego rządu nie jesteśmy ważni. Przypomnę tylko, że w pozostałych regionach kraju te projekty są realizowane stosunkowo szybko. Tymczasem u nas, projekty, które miały ruszać teraz, nie mają nawet złożonych dokumentów. A są to projekty, na które pieniądze mamy, które będą rozliczane w ramach trwającej perspektywy finansowej. Podobnie jest z drogą S19. Były szumne zapowiedzi, ale Komisja Europejska zwraca uwagą, że nigdzie nie ma zapisanych pieniędzy na S19, na Via Carpatię – punktował brak działań Maciej Żywno. – My, jako samorządowcy, nie poddajemy się. Projekt przyszłorocznego budżetu województwa podlaskiego zakłada rekordową liczbę środków na kolej, na drogi. I oczekujemy, że nastąpi merytoryczne i finansowe wsparcie naszych działań. Domagamy się traktowania Podlaskiego jako równoprawnego partnerów, żeby nasze inwestycje były przynajmniej tak samo ważne jak te, w innych regionach kraju.

 Rail Baltica tylko do Ełku?

Wicemarszałek Anna Naszkiewicz przedstawiła zaś stan realizacji inwestycji kolejowych na terenie naszego województwa.

– W województwie podlaskim sytuacja miedzy Warszawą a Białymstokiem jest ustabilizowana. Natomiast odcinek Białystok - granica państwa został podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap Białystok-Ełk ma mieć zamknięty etap projektowy do 2020 roku, natomiast budowa planowana jest na lata 2020-2023. Jednak odcinek do granicy państwa nie znalazł się projekcie. I on na pewno nie będzie finansowany ze środków Polski Wschodniej (bo te zostały już rozdysponowane), nie ma też zapewnienia o finansowaniu z krajowych środków – wyliczała Anna Naszkiewicz. - Sytuacja więc wygląda w ten sposób, że po zakończeniu Perspektywy Finansowej 2020 co najwyżej będziemy mogli pojechać do Kowna, od strony krajów nadbałtyckich, a z naszej strony do Ełku.

Resort infrastruktury zapewnia, że prace idą pełną parą.

Kontynuacja współpracy w ramach projektów Rail Baltica i Via Baltica oraz harmonizacja kwestii socjalnych w transporcie drogowym były głównymi tematami rozmów ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka i ministra transportu i komunikacji Litwy Rokasa Masiulisa 5 września 2017r.

 

Szef MIB zadeklarował, że Polska zrealizuje całą trasę w standardzie drogi ekspresowej do 2022 r. Dodał, że do 2025 roku powinien zostać oddany do użytku polski odcinek szlaku Via Carpatia od granicy z Litwą do granicy ze Słowacją.

Minister łączności Litwy, Rokas Masiulis, mówił zaś w litewskim parlamencie tak: ”Miałem okazję spotkać się ze swoim kolegą ministrem z Polski, który zapewnił, że ta trasa w kierunku Litwy zostanie zbudowana i zmodernizowana, i być może nawet szybciej, niż my wykonamy swoją część prac. Nieważne, że ten kierunek dla Polski nie jest priorytetowy, gdyż również prace nie priorytetowe są wykonywane.” – stwierdził litewski minister.

Wedlug g niego, w krajach bałtyckich maksymalna szybkość pociągów na tej trasie wyniesie do 240 km/h. A Polska deklaruje, że na odcinku od Białegostoku do granicy z Litwą szybkość wyniesie do 160 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w czerwcu 2017 roku przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla 100 kilometrowego odcinka linii kolejowej Białystok - Ełk ( będącej częścią rail Balticy), która określi dokładny zakres prac. Dzięki budowie drugiego toru na trasie Białystok – Ełk podróże będą szybsze i zwiększy się przepustowość, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych, a przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń.

Wykonawca, wyłoniony w przetargu, opracuje dokumentację na modernizację 7 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki i Ełk oraz 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód.

Prace projektowe, wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń, planuje się zakończyć w 2020 roku. Prace budowlane mają trwać w latach  2020-2023.

Dopiero po ich zakończeniu planowana jest modernizacja ostatniego polskiego odcinka Rail Baltica Ełk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w 2025 r. - mówił we wrześniu w Białymstoku dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe.

 - Do końca 2025 roku będzie zrealizowana budowa linii Rail Baltica od Warszawy do granicy z Litwą w Trakiszkach. To 341 kilometrów linii kolejowej - poinformowano o tym 19 września w Białymstoku na konferencji prasowej zorganizowanej przez Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wcześniej resort też infrastruktury deklarował, że jeżeli zadanie nie uzyska dofinansowania z europejskiego funduszu CEF, to odcinek Suwałki - Trakiszki będzie budowany ze środków krajowych, ale dopiero po 2023 roku.

W lipcu br. ogłoszono natomiast przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji przedprojektowej na odcinku z Ełku do Trakiszek - kolejne fragmenty Rail Baltica leżące w granicach naszego państwa.

Unijne finansowanie tylko do 2020 roku?

Projekt Rail Baltica ma zapewnione finansowanie Unii Europejskiej do 2020 r., ale później poszczególne kraje same muszą zadbać o finansowanie – powiedział z kolei przedstawiciel Komitetu Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego Wim van de Camp, który wraz z delegacją przebywał latem br. w Wilnie.

Wim van de Camp sądzi, że projektowi pomoże przewodnictwo Estonii w UE, które rozpoczęło się 1 lipca br. Jego zdaniem kraje bałtyckie w tej kwestii muszą „twardo negocjować“.

Minister łączności Litwy, R. Masiulis zapewnia, że także w nowej perspektywie finansowej UE na okres 2021 - 2027 Litwa oraz inne kraje bałtyckie i Polska „mają wszystkie możliwości otrzymać wsparcie z funduszy unijnych na ten projekt”.

Po ukończeniu 700-kilometrowej kolei „Rail Baltica" po stronie państwa bałtyckich- podróż na trasie Kowno-Tallinn będzie trwała 3 godz. 29 min., z Kowna do Rygi – 1 godz. 35 min., do Poniewieża – 38 min., zaś do Wilna zaledwie 36 min.

 Szacuje się, że łączne koszty projektu rail Baltica wyniosą około 5 mld EUR. Oczekuje się, że z funduszy UE uda się pozyskać 65 – 85 proc. tej kwoty.

 

WYG

Źródła: Wrota Podlasia; zw. lt; verslo zinios; rynek infrastruktury

 

udostępnij na fabebook
23.11.2017, 08:21:32

Normalny

Obwodnica Suwałk, Suwałki-Bakałarzewo, Suwałki-Sejny, Stadion Piłkarski Suwałki,Białystok, Stadion Lekkoatletyczny, SOK, Aquapark i wiele wiele innych.... Trzeba być ślepcem lub maniakalnym zwolennikiem PiS. Będą sik....li a Pani powie że ciepły deszcz pada. Dwa lata ich rządów i nic nowego - kontynuacja wcześniejszych planów.....HaHaHa

22.11.2017, 12:00:18

Kamil

A dlaczego nie jest projektowany odcinek suwalki granica panstwa...?przeciez decyzja srodowiskowa dla tego odcinka byla juz wydana dawno temu

22.11.2017, 11:22:24

Jadwiga

O Boże obudzili się ale jak byli przy władzy 8 lat to co zrobili dla woj.podlaskiego? Nic tylko bardziej zepchnęli na Polską 3 kategorii. A teraz wielkie larum.

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
29.04.2024

MAGAZYNIER

28.04.2024

szukam pracy

Dodaj nowe ogoszenie