Po zimowej przerwie na tory ponad stukilometrowej linii kolejowej Ełk - Pisz- Szczytno - wrócił ciężki sprzęt. Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu 2019 roku. Z Ełku do Olsztyna pociąg będzie jechał z prędkością 120 km/h.
PowstanÄ… też nowe perony. Zarys obiektów widać już m.in. w Bajtkowie, BiaÅ‚ej koÅ‚o Pisza, DrygaÅ‚ach, Nowej Wsi EÅ‚ckiej i Piszu. Z pÅ‚yt krawÄ™dziowych powstaÅ‚ także zarys peronu o nazwie Pisz Wschodni. W przyszÅ‚oÅ›ci zapewni lepszy dostÄ™p do kolei mieszkaÅ„com pobliskich osiedli. Przygotowano już m.in. instalacje energetyczne i sÅ‚upy pod oÅ›wietlenie.
Zamontowane bÄ™dÄ… wiaty, nowe oÅ›wietlenie, czytelna informacja pasażerska i wyraźne oznakowanie. Obiekty zostanÄ… dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwoÅ›ci poruszania siÄ™. Wymiana torów pozwoli na bezpieczne prowadzenie pociÄ…gów i skrócenie czasu podróży.
Wartość prac to ok. 290 mln zł. Dofinansowanie Unii Europejskie wynosi 85 procent.
PrzywrócÄ… połączenia z EÅ‚ku do Olecka, Orzysza i GoÅ‚dapi?
Przed siedmioma laty zlikwidowano połączenie kolejowe Ełk - Olecko, jeszcze wcześniej, bo 12 lat temu - to samo zrobiono z linią Ełk- Orzysz- Mrągowo.
Doradca ministra infrastruktury PaweÅ‚ Czemiel mówiÅ‚ w marcu na konferencji prasowej w EÅ‚ku, że linie kolejowe z EÅ‚ku do Olecka i GoÅ‚dapi oraz z EÅ‚ku do Orzysza mogÄ… zostać przywrócone.
RzÄ…dowy program Kolej Plus zakÅ‚ada 85 proc. dofinansowania do przywracania kolejowych połączeÅ„. PozostaÅ‚e 15proc. powinny wyÅ‚ożyć samorzÄ…dy. Najpierw jednak linie, które majÄ… przywrócone, muszÄ… znaleźć siÄ™ w planach transportowych województwa sporzÄ…dzanych przez jego samorzÄ…d, a potem trzeba zabiegać o dofinansowanie.
W Orzyszu tory już poprawiono, bo potrzebne sÄ… wojsku. Obecnie pojawia siÄ™ szansa, aby na tory wróciÅ‚y pociÄ…gi pasażerskie. Czy tak siÄ™, stanie, pokaże czas.
Na odcinku EÅ‚k-Olecko o dÅ‚ugoÅ›ci okoÅ‚o 20 km kursujÄ… obecnie tylko pociÄ…gi towarowe – Å›rednio 8 pociÄ…gów na dobÄ™. Ruch pociÄ…gów pasażerskich na tym odcinku zostaÅ‚ zawieszony w maju 1998 r. w latach 2005-2012 zostaÅ‚ przewrócony. Województwo warmiÅ„sko-mazurskie w 2012 r. zaprzestaÅ‚o prowadzenia przewozów pasażerskich na tej linii z uwagi na niskie potoki podróżnych.
Najbardziej zniszczone sÄ… tory na liczÄ…cym 37 km nieczynnym i nieeksploatowanym odcinku Olecko – GoÅ‚dap. Ruch pociÄ…gów pasażerskich zostaÅ‚ zawieszony od kwietnia 1993 roku, natomiast pociÄ…gów towarowych od czerwca 2002 r. Konieczne jest tam wykonanie kompleksowych robót modernizacyjnych wszystkich elementów infrastruktury kolejowej (tory, urzÄ…dzenia sterowane ruchem kolejowym, urzÄ…dzenia elektryczne i elektroenergetyczne, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo-drogowe, perony z wyposażeniem i oÅ›wietleniem).
WÅ‚adze GoÅ‚dapi nie ustajÄ… w staraniach reaktywowania połączenia kolejowego z Oleckiem, co by daÅ‚o możliwość przemieszczania ludzi i towarów dalej, w głąb Polski odwrotnie.
W grudniu 2018 roku rozmawiano w GoÅ‚dapi na ten temat z senator MaÅ‚gorzatÄ… Kopiczko, która przebywaÅ‚a w mieÅ›cie spotkaÅ‚a siÄ™ z goÅ‚dapskimi przedsiÄ™biorcami oraz wÅ‚adzami miasta. Uczestnicy spotkania zgodnie stwierdzili, że przywrócenie połączenia kolejowego do GoÅ‚dapi byÅ‚oby kamieniem milowym w rozwiÄ…zaniu problemów zwiÄ…zanych miÄ™dzy innymi z transportem towarów, produkowanych przez goÅ‚dapskich przedsiÄ™biorców.
Małgorzata Kopiczko poinformowała zebranych, że, niestety, do 2020 roku nie uda się wprowadzić tej inwestycji do budżetu, jednak starania o to z jej strony, a także ze strony gołdapskiego samorządu, nie ustaną.
- Nie poddajemy siÄ™ – stwierdziÅ‚a senator Kopiczko. - BÄ™dziemy próbować wpisać odcinek GoÅ‚dap -Olecko do planów rozwoju linii kolejowej na nastÄ™pne lata.
Teraz pojawia się nowa możliwość skorzystania z programu Kolej Plus.
WYG
ŹródÅ‚a: Wrota Warmii i Mazur; UM GoÅ‚dap
Fot: Wrota WiM








