Aż 1300 miejsc pracy da Publiczne Centrum Logistyczne, którego budowę
rozpoczęto we wtorek, 27 sierpnia 2013 roku. Niestety, nie w Suwałkach,
nawet nie w III RP, ale w stolicy Republiki Litewskiej - Wilnie.
Inwestycja
potrwa zaledwie 17 miesięcy. Centralną częścią tego projektu jest
intermodalny terminal kolejowy (do załadunku kontenerów), wokół którego będą powstawać prywatne
firmy, zajmujące się transportem, logistyką i działalnością z nią
powiązaną. Intermodalny terminal umożliwi przedsiębiorstwom, które
urządzą się w Wileńskim PLC, dostęp do dróg i kolei, a także pozwali na
szybki i efektywny przeładunek z różnych pojazdów.
Na fot. A w polskich przygranicznych Trakiszkach – puste tory i perony
Terminal zostanie wybudowany obok stacji kolejowej Wojdaty, przez którÄ… regularnie kursujÄ… miÄ™dzynarodowe pociÄ…gi kontenerowe „Wiking, „Szesztokai Express”, „Saulė i „Merkurijus”, docierajÄ…ce do Chin, Kazachstanu, Ukrainy, Turcji. Tu pociÄ…gami bÄ™dÄ… przywożone Å‚adunki z portu w KÅ‚ajpedzie, a nastÄ™pnie ciężarówkami bÄ™dÄ… dystrybuowane na region Wilna, przetransportowywane na BiaÅ‚oruÅ›, do Rosji i innych krajów wschodniego rynku. Takie możliwoÅ›ci logistyczne daje poÅ‚udniowa obwodnica Wilna. W chwili obecnej jest budowana zachodnia obwodnica Wilna, której kolejny etap – poÅ‚Ä…czenie z autostradÄ… miÅ„skÄ… – ciÄ…gnie siÄ™ „przez terytorium Centrum Logistyki. Centrum Logistyki bÄ™dzie pierwszym dużym parkiem przemysÅ‚owym w regionie wileÅ„skim.
Co ciekawe, pociÄ…g “Saulė”, wiozÄ…cy towary z i do Chin, dociera też do przygranicznych z PolskÄ… Å eÅ¡tokai. StamtÄ…d towar jedzie jednak nie w stronÄ™ Polski, ale w kierunku SmoleÅ„ska, w Rosji.Po polskiej storni wszak wiaż carskie tory, zezwalajace na ruch pociagów z “zawrotnÄ…” prÄ™dkoÅ›ciÄ… ok. 40 km na godzinÄ™. "Vikingiem” - projektem kolejowym pomiÄ™dzy portami Morza BaÅ‚tyckiego i Morza Czarnego - sÄ… zainteresowane i inne paÅ„stwa. Ostatnio doÅ‚Ä…czyÅ‚y do projektu: MoÅ‚dawia i Gruzja, trwajÄ… negocjacje z Azerbejdżanem, BuÅ‚gariÄ…. „Viking” ma wozić w br. towary także do Skandynawii. Ilość towarów transportowanych przez „Viking”, roÅ›nie z każdym rokiem. W porcie KÅ‚ajpeda Å‚adunki trafiajÄ… na promy i pÅ‚ynÄ… do Europy Zachodniej, bo przez PolskÄ™ nie da rady szybko go przewieźć.
Obok wileÅ„skiego terminalu intermodalnego sÄ… już przygotowane dziaÅ‚ki ziemi, które mogÄ… być wydzierżawione dla inwestorów, planujÄ…cych prowadzić dziaÅ‚alność powiÄ…zanÄ… z logistykÄ…, spedycjÄ… i transportem. CaÅ‚e potencjalne terytorium WileÅ„skiego Parku Logistycznego zajmuje powierzchniÄ™ 460 hektarów. Na pierwszym etapie dla inwestorów sÄ… przygotowywane 24 hektary – 4 dziaÅ‚ki od 2,4 do 13,6 ha, w tym wszystkie niezbÄ™dne komunikacje (wodociÄ…g, gaz, elektryczność, Å›cieki itp.). DziaÅ‚ki dla inwestycji planuje siÄ™ przygotować wiosnÄ… przyszÅ‚ego roku. II i III etapy projektu zaplanowano zrealizować w późniejszym terminie,
Wileńskie PCL przyniesie nieocenione korzyści dla regionu, zdopinguje rozwój infrastruktury miasta i rejonu oraz rozwój małego i średniego biznesu, stworzy ok. 1300 nowych miejsc pracy, poprawi warunki biznesu w regionie. Będzie to korzystne nie dla tylko partnerów i inwestorów, ale również dla systemu transportu całej Litwy, ponieważ będzie zachęcać do przewozu towarów koleją. Można się spodziewać, że samochody osobowe autostradami kraju będą jeździły swobodniej: dzięki przewożeniu ładunków z portu morskiego pociągami zmniejszy się ilość samochodów na drogach, a zwłaszcza zmaleje obciążenie autostrady Wilno-Kłajpeda.
WstÄ™pny koszt projektu – 119 mln litów, ale znaczna część pieniÄ™dzy, bo aż 84 mln 97 tys. litów, pochodzi z funduszy europejskich, a fundusze wÅ‚asne inwestora powinny być wiÄ™ksze niż 35 mln litów. PieniÄ™dzy z budżetu paÅ„stwa w ogóle nie byÅ‚o potrzeby przeznaczać.
Kolejowe centrum logistycznego pod potrzeby rail Balticy, powstanie też w Kownie. Inwestycja obliczona na 64 mln litów, powinna zostać ukończona na przełomie 2014/2015 roku. Litwa, w odróżnieniu od Polski, zdąży zatem wykorzystać unijne fundusze z programu na okres 2007 -2013.
Litwini rozbudowują też, tuż przy granicy z Polską, swoje mniejsze kolejowe centra logistyczne, terminale przeładunkowe. Powstają one w Mockawie i Šeštokai. I to tutaj, a nie np. w polskich Trakiszkach, Ełku, czy Suwałkach powstaną liczne zakłady handlowo - usługowe, miejsca pracy. Po naszej stronie mówi się jedynie o niewielkim terminalu Ełku, który ma pomsta gdzieś za 7 - 10 lat, jak dobrze pójdzie.