O postępach prac przy budowie międzynarodowej trasy kolejowej w Polsce szeroko informuje bałtycka spółka Rail Baltica.
Pisze m.in. tak:
Polska infrastruktura kolejowa skÅ‚ada siÄ™ z ponad 18 000 km linii, z których wiÄ™kszość ma standardowy europejski rozstaw szyn (1435 mm). Linie o rozstawie 1520 mm wystÄ™pujÄ… gÅ‚ównie na granicach z LitwÄ…, BiaÅ‚orusiÄ…, UkrainÄ… i RosjÄ… (obwód królewiecki).
W Polsce trasa linii kolejowej Rail Baltica ma długość ok. 370 km. Do tej pory polski zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA przebudował i zmodernizował wszystkie stacje Warszawa - Białystok oraz stację kolejową Ełk.
W styczniu 2025 Polskie Linie Kolejowe ogłosiły największy przetarg na modernizację 96-kilometrowej linii z Białegostoku do Ełku, o łącznej wartości 1,4 mld euro.
Potrójny wpÅ‚yw ulepszeÅ„ infrastruktury
Zdaniem Macieja Kaczorka, czÅ‚onka zarzÄ…du Polskich Linii Kolejowych odpowiedzialnego za strategiÄ™ i rozwój, kolejny odcinek od EÅ‚ku do granicy polsko-litewskiej jest najbardziej skomplikowanym odcinkiem Rail Baltica w Polsce.
- Podobnie jak w krajach baÅ‚tyckich, odcinek od EÅ‚ku do granicy litewskiej jest projektem typu pole (angl. greenfield). W ramach projektu wybudujemy nowÄ…, zelektryfikowanÄ…, dwutorowÄ… liniÄ™ kolejowÄ… o prÄ™dkoÅ›ci projektowej do 250 km/h. Na obecny etap przygotowywania dokumentacji projektowej pozyskaliÅ›my dofinansowanie ze Å›rodków unijnych i budżetu paÅ„stwa.
„Rail Baltica oceniamy na trzech pÅ‚aszczyznach: na pÅ‚aszczyźnie miÄ™dzynarodowej UE, gdyż projekt ten połączy kraje, transport towarowy i możliwoÅ›ci intermodalne, na pÅ‚aszczyźnie rozwoju regionalnego i znaczenia narodowego, a także z perspektywy mobilnoÅ›ci wojskowej, której znaczenie wzrosÅ‚o w ostatnich latach - powiedziaÅ‚ M. Kaczorek, czÅ‚onek zarzÄ…du Polskich Linii Kolejowych.
Obecnie trwajÄ… przygotowania do modernizacji odcinka EÅ‚k -Trakiszki, poÅ‚ożonego najbliżej granicy litewskiej. Przeprowadzana jest również ocena oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko.
- Koordynujemy nasze dziaÅ‚ania z polskim zarzÄ…dcÄ… infrastruktury, aby zapewnić sprawnÄ… integracjÄ™ linii. Wiadomo, że nawet, jeÅ›li jeden kraj ukoÅ„czy budowÄ™ swojego odcinka, a inny bÄ™dzie nadal jÄ… budowaÅ‚, pociÄ…gi i tak nie bÄ™dÄ… jeździć po nowych torach. W zwiÄ…zku z tym konieczna jest koordynacja naszych dziaÅ‚aÅ„ i Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca – powiedziaÅ‚ Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Infra, spóÅ‚ki wdrażajÄ…cej Rail Baltica na Litwie.
Społeczeństwo chce więcej szybkich kolei
Modernizacja zbudowanej w poÅ‚owie XIX wieku linii kolejowej Warszawa- EÅ‚k, jest jednym z najwiÄ™kszych projektów infrastrukturalnych w Polsce i stanowi część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Modernizacja infrastruktury póÅ‚nocno-wschodniej Polski potrzebna jest także na szczeblu regionalnym – z Warszawy kursujÄ… 24 pociÄ…gi dziennie, w tym trasa LTG Link dokowa i Wilna.
W 2014 r. w Polsce rozpoczęły siÄ™ kursy szybkich pociÄ…gów Pendolino. Jak stwierdziÅ‚ Krzysztof Krasowski, Dyrektor Biura Produktu i RozkÅ‚adu Jazdy w spóÅ‚ce przewozowej PKP Intercity SA, po udostÄ™pnieniu pasażerom szybkich pociÄ…gów nie byÅ‚o już wÄ…tpliwoÅ›ci co do potrzeby posiadania infrastruktury.
- Pytanie brzmiaÅ‚o, jak szybko moglibyÅ›my zbudować jeszcze szerszÄ… sieć. Rail Baltica nie jest budowana tylko w krajach baÅ‚tyckich – pierwsze 3 zmodernizowane odcinki Rail Baltica zostaÅ‚y ukoÅ„czone i oddane do użytku w Polsce. ÅšciÅ›le wspóÅ‚pracujemy z LTG Link, aby uczynić trasÄ™ Wilno - Warszawa szybszÄ…, jeszcze wygodniejszÄ… i przyciÄ…gnąć wiÄ™cej podróżnych pociÄ…giem - powiedziaÅ‚ K. Krasowski.
Likwidacja przejazdów kolejowych zwiÄ™kszy prÄ™dkość
Kolejnym etapem modernizacji polskiego odcinka kolei Rail Baltica jest linia kolejowa BiaÅ‚ystok – EÅ‚k. W jego ramach zostanÄ… zlikwidowane przejazdy kolejowo-drogowe, a na ich miejscu powstanÄ… dwupoziomowe skrzyżowania z wiaduktami, co zwiÄ™kszy bezpieczeÅ„stwo i umożliwi pociÄ…gom jazdÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 200 km/h. prÄ™dkość – dystans ten można pokonać w 35 minut. szybciej, w zaledwie 55 minut.
Niedawno odnowiony dworzec kolejowy w BiaÅ‚ymstoku jest jednym z 5 najwiÄ™kszych dworców kolejowych w Polsce, obsÅ‚ugujÄ…cym 2,7 miliona pasażerów rocznie. pasażerów. Niedawno zainstalowano tu nowe centrum sterowania ruchem kolejowym wyposażone w system monitoringu wizyjnego.
Zmodernizowano także stacjÄ™ kolejowÄ… w EÅ‚ku: wybudowano 40 km torów, aby mogÅ‚o po nich jeździć wiÄ™cej pociÄ…gów towarowych, zmniejszono liczbÄ™ przejazdów kolejowych, wybudowano wiadukty i przejazdy. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej potwierdziÅ‚a, że ​​stacja speÅ‚nia europejskie wymogi.
ŹródÅ‚o i fot: Rail Baltica.lt