25.09.2025

Coraz więcej transportów kolejowych z Ukrainy przez Suwałki na Litwę i z powrotem

Rząd postanowił otworzyć polsko - białoruską granicę. Polscy przewoźnicy odetchnęli z ulgą. Nie oznacza to jednak, że mimo braku Rail Baltiki, ruch pociągów towarowych prze nasz region się zmniejszy się, wręcz przeciwnie - rośnie i będzie rósł.

Pięć lat LTG Cargo Polska

Aby wzmocnić łańcuchy logistyczne między Litwą a Polską, LTG Cargo, spółka z Grupy LTG specjalizująca się w kolejowym transporcie towarowym, pięć lat temu założyła spółkę zależną w Polsce: LTG Cargo Polska. Obecnie ta spółka stała się kluczowym graczem na rynku transportu intermodalnego, usprawniając przepływ towarów między Europą Zachodnią a Litwą.

​​Do rozwoju transportu międzynarodowego i intermodalnego szczególnie istotny wkład mają spółki zależne LTG Cargo: LTG Cargo Polska w Polsce oraz LTG Cargo Ukraine na Ukrainie, utworzone i zarządzane przez LTG Cargo w 2020 roku.

Wszystkie przesyłki kolejowe z Litwy na Zachód przechodzą przez Polskę.

Ładunki od firm litewskich i innych klientów docierają do krajów europejskich i ich portów morskich, a stamtąd trafiają na Litwę. Jest za to tylko jedno polsko - litewskie przejście kolejowe - w Trakiszkach.

W pierwszej dziesiątce przewoźników w Polsce

W ciągu pięciu lat działalności LTG Cargo Polska stała się znaczącym graczem rynkowym i zajmuje szóste miejsce w polskim segmencie przewozów intermodalnych. Przewozy firmy wzrosły w ubiegłym roku o jedną trzecią: z 1715 (2023r.) do 2329 (2024r.) pociągów towarowych, a obroty przewiezionych ładunków osiągnęły 924 mln tonokilometrów – o 12% więcej niż w 2023 roku.

- Polska spółka zależna LTG Cargo z powodzeniem konkuruje na rynku obsługiwanym przez dziesiątki przewoźników kolejowych” – mówi Eglė Šimė, prezes LTG Cargo.LTG Cargo Polska umożliwia nam realizację dużych międzynarodowych projektów kolejowych, takich jak transport nowych wagonów z Czech i Słowacji, a także nowych wagonów z Ukrainy. Wspólnie zdobywamy cenne doświadczenie w europejskiej sieci kolejowej – doświadczenie, które okaże się niezbędne, gdy kraje bałtyckie zostaną połączone linią Rail Baltica.

 

 

LTG Cargo znacząco rozszerzyła zasięg transportu międzynarodowego w ciągu ostatniego roku. Obecnie towary są przewożone koleją na Litwę i z powrotem z różnych krajów europejskich, a pociąg intermodalny Kowno–Łódź–Duisburg, a także spółki zależne utworzone w Polsce i na Ukrainie, również znacząco ożywiły transport międzynarodowy.

LTG Cargo Polska transportuje ładunki ponadgabarytowe z Ukrainy przez Suwałki, Trakiszki

Ukraińska spółka LLC TAS Dniprovagonmash wybrała LTG Cargo Polska do transportu specjalnego ładunku ponadgabarytowego, tj. wagonów gondolowych wyprodukowanych specjalnie do przewozu tłucznia i produktów masowych na Litwę.

- LTG Cargo zakupiło 200 nowych wagonów, z których już prawie 100 dotarło do Kowna koleją z Ukrainy. Szacujemy, że ten tabor umożliwi klientom LTG Cargo przewóz dodatkowych 700 000 ton kruszywa, które jest potrzebne nie tylko do budowy i remontów dróg, ale także do projektów strategicznych, takich jak budowa europejskiej linii kolejowej Rail Baltica – mówi Eglė Šimė, prezes litewskiej spółki transportu kolejowego LTG Cargo.

Podczas transportu taboru z Ukrainy na Litwę wózki wagonów były wymieniane dwukrotnie ze względu na inny rozstaw szyn: raz w Polsce, po przyjeździe wagonów gondolowych z Ukrainy i przełożeniu taboru z szerokiego rozstawu (1520 mm) na europejski (1435 mm), a drugi raz w Szestokach ( tuż za granicą z Polską) na Litwie.

Koleją do Europy – nawet dla tych, którzy transportują małe ilości

LTG Cargo przewiozło przez nasz region 220 wagonów z czeskiej fabryki samochodów Skoda w 22 specjalnych pociagach po europejskich torach do terminalu intermodalnego w Kownie oraz 230 wagonów ze słowackiej fabryki Kia do odbiorców na Litwie i w innych krajach bałtyckich.

Sławków połączy Ukrainę z Polską i Litwę oraz z Europą Zachodnią

Niedawno podpisano umowę inwestycyjną między Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków, rozpoczynającą rozbudowę strategicznego węzła logistycznego. Inwestycja ma na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu oraz wzmocnienie pozycji Polski jako lidera transportu w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

 

Rozbudowa Euroterminalu Sławków będzie trwała w latach 2026-2028. Projekt obejmuje budowę nowoczesnej hali magazynowej, rozbudowę infrastruktury torowej (w tym 7 nowych torów) oraz zakup nowoczesnych urządzeń przeładunkowych. W efekcie zdolności terminala wzrosną z obecnych 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU rocznie.

Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości obiektu oraz przyspieszenie transportu towarów z Ukrainy i Azji do Europy.

Euroterminal Sławków jest wyjątkowym miejscem na mapie nie tylko Polski, ale i Europy. To jedyny w Unii Europejskiej terminal przystosowany do obsługi pociągów szerokotorowych ze Wschodu. Dzięki tzw. linii hutniczej szerokotorowej (LHS) docierają do niego pociągi szerokotorowe z Ukrainy i Azji (w tym z Chin). Dzięki temu wyeliminowana zostaje konieczność przeładunku na granicy, ponieważ terminal jest połączony z europejską siecią normalnotorową.

Sprawę skomentował na Facebooku Edward Nowak, były poseł na Sejm RP oraz były minister pracy i polityki społecznej w rządzie Leszka Millera.

- Polska rozpoczęła przebudowę największego w Europie kolejowego terminala przeładunkowego, który łączy litewską i ukraińską kolej z resztą Europy – skomentował Edward Nowak, były minister pracy i polityki społecznej. - Sławków ma być punktem przeładunkowym łączącym porty bałtyckie z portami położonymi nad Morzem Czarnym - dodał.

A to oznacza jeszcze większy ruch po torach naszego regionu. Oby tylko Rail Balticę zbudowano na czas.

Porozumienie polskich litewskich i ukraińskich kolejarzy

W miniony wtorek, 23 września PKP PLK S.A. podpisała porozumienie z ukraińskimi kolejami, a w środę, 24 września z litewskimi.

Polscy i litewscy zarządcy infrastruktury zobowiązali się do wzajemnego przekazywania danych z systemów zarządzania ruchem. Będą one wykorzystywane zarówno do monitorowania bieżącej sytuacji, jak i do prognozowania oraz planowania pracy pociągów.

W porozumieniu zapisano także zasady dotyczące bezpieczeństwa i poufności wymienianych informacji. Dzięki porozumieniu możliwe będzie m.in.:

  • bieżące monitorowanie ruchu pociągów transgranicznych,
  • szybsze reagowanie na zakłócenia i minimalizowanie ich skutków,
  • lepsze planowanie rozkładów jazdy i przepustowości linii,
  • optymalizacja wykorzystania infrastruktury kolejowej po obu stronach granicy.

 

Rail Baltica – wspólna perspektywa

Najważniejszym projektem, który łączy oba kraje, pozostaje Rail Baltica – międzynarodowa trasa budowana w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Po stronie polskiej gotowy jest już odcinek Warszawa – Białystok, a na początek 2026 roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą odcinka Białystok – Ełk. Dla ostatniej części – od Ełku, przez Suwałki, do granicy w Trakiszkach – prowadzone są obecnie prace projektowe.

Po stronie litewskiej, w 2025 roku LTG Infra podpisała trzy nowe kontrakty o łącznej wartości 235 mln euro, obejmujące budowę 10 km torów między Šveicarija a Žeimiai oraz 18,9 km nasypu od Kaunasa do Šveicarija. Dodatkowo w lipcu 2025 roku podpisano kontrakt na budowę 12,1 km odcinka nasypu między Šėta a Ramygala.

Ten strategiczny projekt pozostaje fundamentem współpracy między PLK SA i LTG Infra, a podpisane porozumienia i kontrakty infrastrukturalne po obu stronach granicy pozwalają na stopniowe wdrażanie nowoczesnej, bezpiecznej i wydajnej sieci kolejowej w regionie krajów nadbałtyckich – głosi komunikat z polsko – litewskich rozmów.

Z kolei zapewnienie ciągłości i bezpieczeństwa ruchu kolejowego przez granicę polsko-ukraińską, a także wspólne działania w zakresie utrzymania i rozwoju infrastruktury – to główne cele umowy ramowej podpisanej przez Polskie Linie Kolejowe owe oraz Kolej Ukraińską (Ukrzaliznytsia).

Umowa jest rezultatem intensywnej pracy prowadzonej już od ponad roku i nawiązuje do wizyty Piotra Wyborskiego – prezesa zarządu i Macieja Kaczorka – członka zarządu PLK S.A. w lipcu 2024 r. w Kijowie i we Lwowie. Spotkanie przez rokiem miało na celu m.in. wymianę doświadczeń operacyjnych dotyczących funkcjonowania kolei w czasie wojny. Określone wówczas zostały cele rozwoju przewozów kolejowych w kolejnych latach, obejmujące m.in. poprawę organizacji przejść granicznych, modernizację odcinków Lublin – Dorohusk – Jahodyn – Kowel oraz Rzeszów – Medyka – Mostyska – Lwów, a także planowanie rozwoju sieci zgodnie ze standardami unijnymi. 

WYG

Źródła, fot: LTG Cargo; PLK; Ministerstwo Komunikacji RL; gov.pl

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.05.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
04.12.2025

SZUKAM PRACY

Dodaj nowe ogoszenie