14.08.2025

Coraz tańsze elektryki zalewają rynek wtórny

W czerwcu 2025 roku Polacy zarejestrowali 3 779 nowych samochodów elektrycznych, co oznacza najwyższy miesięczny wynik w historii. Tym samym, udział „elektryków” w rynku nowych samochodów wzrósł do 7,6 proc.

Z kolei, na rynku wtórnym w ciągu dwóch lat liczba ofert sprzedaży samochodów elektrycznych zwiększyła się trzykrotnie, a tylko w pierwszym półroczu 2025 roku liczba ofert wyniosła tyle, ile niemal w całym 2024 roku. 

Analiza przygotowana przez AAA AUTO wykazała także, że wraz ze wzrostem liczby ofert spadła średnia cena używanych samochodów elektrycznych o 38%. Dane pochodzą z raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Samar od stycznia br. w Polsce przybyło 14 254 nowe pojazdy zeroemisyjne, co oznacza wyraźne przyspieszenie względem poprzedniego roku. Z końcem czerwca br. liczba zarejestrowanych w Polsce osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wyniosła niemal 99 tys. aut, a cały park samochodów z napędem elektrycznym, łącznie z PHEV, wyniósł ponad 178 tys.

Z kolei, z danych AAA AUTO, największej w Europie Środkowej sieci sprzedaży samochodów używanych i niemal nowych, wynika, że segment używanych aut elektryczych rośnie równie szybko. W całym 2023 roku na polskim rynku wtórnym, czyli w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, sprzedano 8 334 samochodów elektrycznych. W 2024 r. liczba sprzedaży wzrosła do 23 997 samochodów, a w pierwszej połowie 2025 r. wyniosła 18 973 samochody.

Równie ciekawie wygląda trend średniej ceny samochodów elektrycznych na wtórnym rynku. Jak podaje AAA AUTO w 2023 roku za taki samochód trzeba było zapłacić średnio 200 126 zł, a w pierwszym półroczu 2025 roku – 122 996 zł, co oznacza spadek średniej ceny aż o 38%.

„Wraz z rosnącym rynkiem wtórnym oraz malejącymi cenami, elektromobilność stopniowo staje się bardziej dostępna dla szerszego grona nabywców. Przeszkodą w jej rozwoju pozostają jednak uporczywe mity i obawy. Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest twierdzenie o szybkiej degradacji akumulatorów trakcyjnych, które rzekomo kosztują więcej niż cały używany samochód elektryczny. Udało nam się obalić ten mit. Producenci często gwarantują żywotność baterii do ośmiu lat i 160 000 przejechanych kilometrów, podczas których faktyczny poziom zużycia akumulatora nie powinien spaść poniżej 70 proc. W AAA AUTO ustaliliśmy własny próg bezpiecznego zakupu pojazdu z akumulatorem na poziomie co najmniej 80 proc. SoH, a zdecydowana większość oferowanych samochodów z łatwością spełnia ten wymóg. Ponad 2 000 przetestowanych przez nas pojazdów miało średni przebieg 63 300 kilometrów i SoH na poziomie 92,6 proc., co jest doskonałym wynikiem. Największy przebieg miał samochód elektryczny z 375 000 kilometrów, którego SoH wynosiło 87,5 proc. W przypadku hybryd plug-in był to samochód z przebiegiem 221 000 kilometrów i stanem baterii na poziomie 82,4 proc.“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

W trakcie prowadzonych testów przez AAA AUTO absolutnym rekordzistą pod względem najniższego SoH był samochód elektryczny o kondycji baterii 25 proc., mimo że miał przebieg tylko 72 000 kilometrów. W przypadku hybryd plug-in było to 50 proc. przy przebiegu 116 000 kilometrów. Pokazuje to, że dla żywotności baterii nie liczy się wyłącznie liczba przejechanych kilometrów, ale także sposób jej użytkowania, ładowania oraz unikanie rozładowywania do zera. Dowodem na to są ciekawe przypadki – niektóre hybrydy plug-in z przebiegiem ponad 100 000 kilometrów miały stan SoH bliski 100 proc. Były to pojazdy, które użytkownicy wykorzystywali wyłącznie jako klasyczne auta spalinowe, bez podłączania do ładowania. Taki scenariusz często dotyczy samochodów służbowych, gdzie kierowcy nie korzystają z funkcji ładowania zewnętrznego, co sprawia, że bateria praktycznie nie ulega degradacji.

 

Najlepiej sprzedające się samochody elektryczne na wtórnym rynku w Polsce, styczeń – lipiec 2025 r:

Liczba sprzedanych modeli

Średnia cena

(zł)

Średni przebieg

(km)

Średni wiek

(lat)

Średni czas sprzedaży

(dni)

Tesla Model 3 

971

105 980

75 971

4

47

Nissan Leaf 

951

50 853

72 168

7

60

Renault Zoe 

624

38 693

66 015

7

45

BMW i3 

619

63 723

72 115

7

53

Dacia Spring 

546

45 082

15 297

2

56

Tesla Model S

463

129 822

138 363

8

52

Kia EV6

408

161 942

21 636

2

78

Hyundai Kona

382

86 220

25 836

3

78

Audi e-tron

366

201 020

39 472

3

77

Peugeot 208

338

56 238

33 501

4

47

Tesla Model Y

325

137 031

39 783

2

39

Ford Mustang Mach-E

324

159 320

26 693

3

68

Kia Niro

318

101 752

35 049

3

69

Fiat 500e

281

60 080

32 977

5

53

Audi Q4 e-tron

277

179 130

20 256

2

93

Porsche Taycan

272

402 634

24 327

2

102

VW ID.3

270

93 572

28 296

3

85

BMW iX

262

267 244

16 070

2

100

Mazda MX-30

251

84 212

21 630

3

97

BMW i4

246

223 321

15 017

2

128

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.05.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2226 4.3080
USD 0.00% 3.6134 3.6864
GBP 0.00% 4.8314 4.9290
CHF 0.00% 4.5222 4.6136
04.12.2025

SZUKAM PRACY

Dodaj nowe ogoszenie