W branży HoReCa wszystko dzieje się szybko — dostawy, rezerwacje, zmiany grafików, zakupy. Konieczność ręcznego przetwarzania faktur kosztowych nie sprzyja efektywności, generuje natomiast chaos i błędy
Sposobem na uzyskanie lub odzyskanie kontroli nad dokumentacjÄ… oraz realnÄ… oszczÄ™dność czasu operacyjnego okazuje siÄ™ elektroniczny obieg dokumentów.
Tradycyjny obieg faktur kosztowych w HoReCa – przepis na baÅ‚agan
Każda osoba z praktycznym doÅ›wiadczeniem w gastronomii lub hotelarstwie wie, że faktura przyklejona taÅ›mÄ… do kartonu z towarem to czÄ™sto nie żart, ale do niedawna dość popularny sposób na realizacjÄ™ obiegu tego dokumentu. To także prosty przepis na chaos i błędy operacyjne.
PrzykÅ‚adowy obieg faktur w takim chaotycznym modelu wyglÄ…da nastÄ™pujÄ…co: dokument trafia do kuchni, biura, recepcji, a stamtÄ…d – o ile nie zaginie po drodze – do osoby odpowiedzialnej za rozliczenia. CzÄ™sto zostaje na blacie, ginie w szufladzie lub skrzynce e-mail. W takim obiegu brakuje ustalonego procesu i wyraźnych procedur.
Konsekwencje papierowego obiegu faktur kosztowych bywajÄ… różne: nieterminowe pÅ‚atnoÅ›ci, zdublowane dokumenty, trudnoÅ›ci w przypisaniu kosztów do konkretnej lokalizacji lub wydarzenia. DochodzÄ… stres i niepewność, kto wÅ‚aÅ›ciwie jest odpowiedzialny za przeprocesowanie dokumentu. W wiÄ™kszych organizacjach przetwarzajÄ…cych nawet kilkaset faktur miesiÄ™cznie taki chaos prÄ™dzej czy później odbije siÄ™ na relacjach z dostawcami i pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej.
Elektroniczny obieg faktur — wyraźna zmiana w codziennej pracy
HoReCa to branża trudna i dynamiczna, w której wszystko dzieje siÄ™ „tu i teraz”. Wszelkie opóźnienia czy błędy organizacyjne mocno rzutujÄ… na efektywność operacyjnÄ…. W takim Å›rodowisku nieocenionym wsparciem okazujÄ… siÄ™ elektroniczne systemy obiegu dokumentów optymalizujÄ…ce m.in. obieg faktur kosztowych.
Elektroniczny obieg dokumentów oznacza wdrożenie dedykowanego systemu informatycznego odpowiedzialnego za akceleracjÄ™, automatyzacjÄ™ czy unifikacjÄ™ workflow kluczowych procesów operacyjnych: zarzÄ…dzanie dokumentacjÄ…, procesami decyzyjnymi, archiwizacjÄ… czy bezpieczeÅ„stwem danych. Nie opiera siÄ™ bynajmniej na przesyÅ‚aniu mailem pliku PDF i rÄ™cznym przeniesieniu go do folderu w chmurze.
Każdy dokument trafia do systemu od razu po otrzymaniu. Wersja elektroniczna (skan, PDF, e-faktura) jest rejestrowana, oznaczana i przypisywana do osoby odpowiedzialnej. Można jÄ… Å‚atwo skojarzyć z konkretnym zakupem, dziaÅ‚em czy lokalem. Znika problem „wÄ™drujÄ…cych dokumentów”. Co ważne, system elektronicznego obiegu dokumentów dziaÅ‚a na podstawie wczeÅ›niej zdefiniowanych Å›cieżek akceptacji, łącznie z przypisaniem ról, priorytetów, etapów i powiadomieÅ„. Także wtedy, gdy ktoÅ› jest na urlopie, ponieważ inna osoba może przejąć zadanie zgodnie z procedurÄ….
Korzyści z wdrożenia cyfrowego obiegu faktur kosztowych w HoReCa
Wykorzystanie platformy elektronicznego obiegu dokumentów (EOD) sprawia, że workflow obiegu faktur i innych dokumentów staje siÄ™ mierzalny, przewidywalny i wolny od przestojów. Zaawansowane systemy umożliwiajÄ… sprawnÄ… integracjÄ™ z ERP czy zewnÄ™trznym systemem finansowo-ksiÄ™gowym, co w branży HoReCa okazuje siÄ™ niezwykle istotne.
Elektroniczny system obiegu faktur doceniÄ… zwÅ‚aszcza wiÄ™ksze firmy obsÅ‚ugujÄ…ce wiele lokalizacji, prowadzÄ…ce różne wydarzenia czy korzystajÄ…ce z usÅ‚ug wielu podwykonawców. Operowanie takim oprogramowaniem na wspóÅ‚czesnym rynku to zresztÄ… nie wygoda, ale standard, jeÅ›li chce siÄ™ budować konkurencyjność i myÅ›leć o jej utrzymaniu. Warto pamiÄ™tać, że sukces jest w dużej mierze warunkowany wdrożeniem odpowiedniej platformy, tzn. odpowiadajÄ…cej na aktualne i przyszÅ‚e zapotrzebowanie danej organizacji.
Jak wÅ‚aÅ›ciwie podejść do tego procesu? Warto postawić na system z jednej strony funkcjonalny, z drugiej strony taki, który bÄ™dzie rozwijaÅ‚ siÄ™ wraz z firmÄ… – niezależnie od tego, czy zarzÄ…dza siÄ™ jednym lokalem, sieciÄ… restauracji, czy grupÄ… hoteli. System powinien być dostÄ™pny z poziomu przeglÄ…darki i urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, powinien też umożliwiać integracjÄ™ z innymi rozwiÄ…zaniami w firmie, od ERP po narzÄ™dzia do rozliczeÅ„ czasu pracy. Wszelkie wÄ…tpliwoÅ›ci, „za” i przeciw”, warto skonsultować z doÅ›wiadczonym i renomowanym dostawcÄ….
(artykuł sponsorowany)








